ID : 15923998
آغاز سیاست های ریاضت اقتصادی در عربستان؛

آیا هزینه های جنگ در یمن و کاهش قیمت نفت، آل سعود را زمین گیر می کند؟


کاهش قیمت نفت به بشکه ای کمتر از پنجاه دلار سبب شد تا میزان درآمد عربستان که 90 درصد وابسته به نفت می باشد نیز به نصف کاهش یابد.

به گزارش یزدرسا به نقل از رهیاب نیوز، به نقل از روزنامه الرای الیوم پادشاه عربستان سیاستهای ریاضت اقتصادی را به دلیل کمبود بودجه بیست درصدی ابلاغ کرد.


الرای الیوم به نقل از منابع اقتصادی خلیجی گزارش داد که این کمبود بودجه در نتیجه کاهش قیمت نفت حاصل شده است و از جمله خطوط اصلی این ریاضت اقتصادی کاهش یارانه سوخت،برق و آب و برخی کالاهای اساسی، بررسی احتمال اعمال مالیات بر درآمد و حواله جات خارجی برای شهروندان خارجی ، افزایش هزینه های تجدید اقامت و گواهینامه های رانندگی و دیگر خدمات اداری خواهد بود.

انتظار می رود که این سیاستها در بودجه سال آینده کشور عربستان سعودی که در ماه آینده (دسامبر ) اعلام شود اعمال شوند.

روزنامه انگلیسی گاردین نیز در شماره روز جمعه خود نامه ای را منتشر کرد که در آن  سلمان پادشاه عربستانخطاب به وزیر دارایی این کشور  بر لزوم اتخاذ سیاستهای ریاضتی در هزینه های دولت تاکید کرده بود. در این نامه از وزیر خواسته شده بود که خرید هرگونه تجهیزات برای اداره ها اعم از اسباب و خودرو و همچنین تمام استخدامها را متوقف سازد.

همچنین پیش بینی می شود که ساخت و ساز شهرک " ملک عبدالله" در ریاض پایتخت عربستان سعودی که قرار است بزرگترین شهرک خاورمیانه باشد نیز متوقف شود.

گفتنی است که کاهش قیمت نفت به بشکه ای کمتر از پنجاه دلار سبب شد تا میزان درآمد عربستان که 90 درصد وابسته به نفت می باشد نیز به نصف کاهش یابد.

برآورد کمبود بودجه عربستان در سال جاری حدود 130 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

همچنین شاخص بورس این کشور در دوازده ماه گذشته به میزان سی درصد کاهش پیدا کرد. عربستان سعودی برای جبران این کسری بودجه و دیگر مشکلات مالی بویژه هزینه های جنگ در یمن و سوریه مجبور به برداشت 70 میلیارد دلار از مجموع 670 میلیارد دلار ذخایر مالی خود شد.

انتهای پیام/ص




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.