ID : 14481581
اخبار ضد و نقیض از صدور مجوز فعالیت کارخانه ذوب فلزات شاهدیه

آیا کارخانه بدسابقه موفق به اخذ مجوز از محیط‌زیست می شود؟


باید دید با توجه به تاکیدات مسئولان شهرستان اشکذر مبنی بر عدم استقرار واحدهای آلاینده، از انتقال کارخانه ذوب فلزات شاهدیه که بارها مجوز پلمب! آن به دلیل آلایندگی بالا صادر شده است، ممانعت به عمل می آید و با لابیگری های اداری همچون گذشته روند استقرار این واحدها در اشکذر ادامه خواهد داشت.؟

به گزارش یزدرسا به نقل از نسیم صادق، بحث صنایع آلاینده مستقردر سطح شهرستان اشکذر، یکی از دغدغه های اصلی مردم این شهرستان است که آن ها را با مشکلات بیشماری روبه رو ساخته است. هوایی که با هزاران توجیه اقتصادی آلوده تر شده و تنفس را که حق طبیعی هر انسانی است از مردم این شهرستان سلب می کند.

اشکذر، با قرار گرفتن در محور دشت یزد-اردکان با حجم بیش از "60 درصد" صنایع فعال استان یزد، و با توجه به قرار گیری در جهت وزش بادهای قالب استان که تمام آلودگی این صنایع را به سمت این منطقه سوق می دهد، بیشترین خسارات زیست محیطی و سلامت را متحمل شده است.

در مقابل به جرات می توان گفت که بجز برخی مساعدت های فولاد آلیاژی یزد به عنوان بزرگ ترین واحد صنعتی در این منطقه، هیچ کدام از صنایع مستقر در این شهرستان کمترین صرفه اقتصادی برای این منطقه نداشته و تنها آلایندگی را برای مردم آن به ارمغان آورده اند.

استقرار صنایع آلاینده ازقبیل فولاد، نیروگاه سیکل ترکیبی، کاشی، کوره های آجرپزی و واحدهای فراوری شن وماسه و غیره، مشکلات زیست محیطی فراوانی را برای مردم این منطقه به وجود آورده، به گونه ای که کاهش محصولات کشاورزی و آفت های بی شمار آن تنها به عنوان گوشه ای از مشکلات به وجود آمده؛ هرساله آسیب های فراوانی را به بخش کشاورزی این منطقه وارد می کند

با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، امیدهای زیادی در خصوص عدم گسترش صنایع آلاینده و جایگزینی آن با صنایع پاک و کم آبخواه در دل مردم ایجاد شد و مسئولین ارشد این شهرستان در موضع گیری های مختلفی بر عدم صدور مجوز صنایع آلاینده در این شهرستان تاکید کردند.

اما اکنون در مورد انتقال واحد "آلاینده" ذوب آهن شاهدیه به منطقه حاجی آباد این شهرستان، سخنان ضد و نقیضی از سوی مسئولین استانی و شهرستانی به گوش می رسد.

"سیدحسین سادات موسوی" مدیر‌کل حفاظت از محیط زیست استان یزد در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، در مورد گلایه شدید ساکنان شهرک‌های مسکونی ابوالفضل و ولایت منطقه شاهدیه پیرامون آلایندگی کارخانه ذوب فلزات مجاور این شهرک‌ها و عدم انتقال ان علی رغم تعیین زمین معوض، اعلام کرد: این موضوع به دنبال نامه‌ی سازمان بازرسی به محیط زیست مبنی بر پیگیری علت عدم جابجایی این واحد در دستور کار قرار گرفت و طی سال‌های ۹۲ و 93 نیز از طریق مراجع قضایی حکم پلمب این واحد اخذ شد.

سادات موسوی افزود: البته در آخرین مراجعه محیط زیست برای پلمب، دستور قضایی در حین انجام پلمب لغو شد و مهلت دو ماهه برای این واحد ابلاغ شد.

وی در ادامه به پایش انجام شده توسط کارشناسان محیط زیست در ماه پایانی سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: به دنبال تایید آلودگی کارخانه ذوب فلزات شاهدیه، مجدداً برای دریافت حکم پلمب این واحد اقدام شد ولی مجدداً مهلتی به این واحد داده شده است.

"سید عباس هاشمی" دبیر شبکه زیست محیطی استان یزد نیز در مورد وضعیت واحد ذوب فلزات شاهدیه به خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، گفت: این شرکت از واحدهای بسیار آلاینده حوزه شهری و مسکونی منطقه شاهدیه است که در اثر وزش باد در اغلب اوقات، آلایندگی‌های آن به نقاط مسکونی همجوار منتقل می‌شود و این امر موجب نارضایتی و اعتراض مردم و اهالی شده است.

وی با بیان این که این واحد آلاینده مجوز زیست محیطی لازم را ندارد، افزود: فعالیت این واحد علاوه بر نارضایتی محلی و مردمی، با مخالفت برخی کارشناسان محیط زیست، دانشگاهیان و تشکل‌های زیست محیطی نیز مواجه است.

فرماندار اشکذر نیز پس از انتشار خبر انتقال این واحد آلاینده به شهرستان اشکذر در مصاحبه با اشکذر نیوز، با بیان این‌که مجتمع ذوب فلزات یزد در منطقه حاجی‌آباد رستاق، مجوزهای کافی برای احداث را از  اداره محیط‌زیست کسب کرده است، افزود: تا جایی که اطلاع داریم اداره محیط‌زیست هیچ مخالفتی با این پروژه نداشته است.

وی کسب تأییدیه مجدد از اداره محیط‌زیست در زمان راه‌اندازی این پروژه‌ی عظیم را یک شرط لازم دانست و ادامه داد: درباره محل استقرار این کارخانه باید بگویم سعی شده که دور از شهر باشد و می‌توانم به مردم بگویم که با توجه به تکنولوژی و جانمایی این طرح جای نگرانی نیست.

حال باید دید با توجه به تاکیدات مسئولان شهرستان اشکذر مبنی بر عدم استقرار واحدهای آلاینده، از انتقال کارخانه ذوب فلزات شاهدیه که بارها مجوز پلمب! آن به دلیل آلایندگی بالا صادر شده است، ممانعت به عمل می آید و با لابیگری های اداری همچون گذشته روند استقرار این واحدها در اشکذر ادامه خواهد داشت.؟




summary-address :
Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.