ID : 12779312
حجت الاسلام دهقانی:

آیت‌الله ابوترابی بیشترین وقف خود را صرف روضه امام حسین می‌کرد/آیت‌الله حامی ولایت فقیه


به مناسبت ارتحال عالم ربانی حضرت آیت الله حاج میرزا حسن ابوترابی اولین امام جمعه سابق بهاباد مجلس گرامی داشتی در محل مسجد جامع شهرستان بهاباد برگزار شد.

به گزارش یزد رسا از بهاباد، به مناسبت ارتحال عالم ربانی حضرت آیت الله حاج میرزا حسن ابوترابی اولین امام جمعه سابق بهاباد مجلس گرامی داشتی از سوی فرماندهی ناحیه مقاومت بسیج و دفتر امام جمعه و فرمانداری در محل مسجد جامع شهرستان بهاباد برگزار شد .

 

 در این مراسم حجت الاسلام محمد حسین دهقانی تفتی یکی از اساتید حوزه علمیه تفت در سخنانی با تسلیت رحلت حضرت آیت الله حاج میرزا حسن ابوترابی به مقام علمی و مجتهدی این عالم بزرگ اشاره کرد و افزود : حضرت آیت الله حاج میرزا حسن ابوترابی کسی بود که بیشترین وقف خود را صرف روضه خوانی حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام می کرد، وی کسی بود که همیشه و در همه جا حمایت خود را از امام خمینی ره و درحال حاضر از مقام معظم رهبری حضرت آیت الله امام خامنه ای داشت و از ایشان حمایت میکردو خود را وقف اسلام نمود.

 

وی به مسئله علم و عالم اشاره کرد و گفت : دو راه انسان را جاودانه و ماندگار می کند یا شهید راه خدا شده یا در مسیر علم جاودانه شود که هر دو آنها جهاد است که با گلوله و تفنگ با دشمن است یا جهاد علمی است که هر دو در یک چیز مشترک اند که جهاد وقف تمام وجود انسان در راه خدا است.

 

 به گفته دهقانی ، انسان با علم جاودانه می شود و عالمی که جان خود را در راه علم می دهد جاودانه است.

 

وی افزود: این عارف وارسته تالیفاتی در راستای مسایل فقهی، سیاسی و دینی داشت که آخرین تالیف آن، تالیف مقتل بود وی آیت الله ابوترابی را یک روحانی  متدین ، متشرع  به اخلاق الهی، قدسی و ملکوتی، در عرصه نظری و عملی مشخص عنوان کرد و گفت: این عالم بصیر و ربانی در عرصه عمل یک عالم به تمام معنای کامل بودند.

 

حجت الاسلام دهقانی به گوشه ای از زندگی آیت الله حاج میرزا حسن ابوترابی اشاره کرد و گفت : آیت الله میرزا حسن ابوترابی فرزند ملا ابوتراب و از نوادگان آخوند ملا ابوتراب زارچی (از علمای سابق یزد) در سال ۱۳۱۰هجری شمسی در محله علیا در شهر یزد به دنیا آمد.

 

وی از نوجوانی به تحصیل علوم دینی پرداخت و دروس سطح را نزد اساتیدی همچون حضرات آیات شهید محراب صدوقی، فرساد اردکانی، سید علیرضا مدرسی و کازرونی در یزد گذراند و از فیوضات اخلاقی آیت الله حاج شیخ غلامرضا فقیه خراسانی (یزدی) بهره مند شد.

 

 دروس سطح را در قم نزد اساتیدی چون حضرات آیات مشکینی، سلطانی، امام موسی صدر ادامه داد و خارج فقه و اصول را از حضرات آیات عظام بروجردی، امام خمینی، محقق داماد و حاج شیخ مرتضی حائری آموخت و از فیوضات معنوی حضرات آیات حاج آقا حسین قمی، حاج آقا رضا بهاءالدینی و فکور یزدی بهره مند شد.

 

وی با دعوت آیت الله شهید صدوقی به یزد بازگشت و چند سال امامت جمعه شهرستان بهاباد یزد را بر عهده داشت. آیت الله ابوترابی سرانجام به دعوت معلم اخلاق،‌ آیت الله سید روح الله خاتمی به یزد آمد و علاوه بر تدریس فقه، تفسیر و اخلاق، مدیریت حوزه علمیه یزد را بر عهده گرفت. از مشغله های اصلی ایشان پاسخ به سئوالات مذهبی و احکام دینی بود و برنامه پاسخ به سئوالات مذهبی ایشان در رادیو یزد از پیشینه ای ۲۸ ساله برخوردار بوده است.

انتهای پیام/ع




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.