ID : 36431000
مسئول بهداشت­ حرفه­ ای شهرستان یزد خبر داد

بازرسی از ۱۳ هزار واحد صنفی توسط بازرسین بهداشت حرفه ای یزد


کارشناس مسئول بهداشت­ حرفه­ ای مرکز بهداشت شهرستان یزد تعداد کارگاه­های تحت­ پوشش مرکز بهداشت را 13131 عنوان کرد و گفت که با تلاش مضاعف بازرسین، اغلب آنها شناسایی و مورد بازرسی قرارگرفته است.

" کارشناس مسئول بهداشت­ حرفه­ ای مرکز بهداشت شهرستان یزد " در مصاحبه­ با یزدرسا؛  ضمن تبریک « روز جهانی بهداشت حرفه­ای و ایمنی » به کلیه کارشناسان بهداشت ­حرفه ای درحوزه صنعت و مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی­ تحت­ پوشش ، اظهار امیدواری کرد با توجه به معرفی شعار سال از سوی سازمان بین‌المللی کار(ILO) تلاش­ها برای نهادینه کردن  شعار « کارسالم و ایمن»  مضاعف خواهد شد.

" علی حسینی فهرجی" دراین­ باره افزود: هم اکنون در امر آموزش، سلامت شاغلین و نظارت بر فعالیت کارگاه­ها و صنایع فعال در شهرستان تعداد 31 نفرکارشناس بهداشت­ حرفه ­ای فعالیت می کنند.

وی تعداد کارگاه­های تحت­ پوشش مرکز بهداشت را 13131 عنوان کرد و گفت که با تلاش مضاعف بازرسین، اغلب آنها شناسایی و مورد بازرسی قرارگرفته است.

حسینی فهرجی، ضمن تاکید بر رویکرد سلامت محور واحد بهداشت حرفه­ ای در جهت تامین سلامت و امنیت شغلی شاغلین و حمایت­های اصولی از صنایع پاک و ایمن، به ضرورت انجام معاینات سلامت شغلی در مراکز مجاز و نظارت بر انجام صحیح اندازه گیری عوامل­ زیان آور محیط کار توسط شرکت های دارای مجوز، پرداخت و اجرای آن­را دستاورد ارزنده قلمداد کرد.

کارشناس مسئول واحد بهداشت حرفه ای مرکز بهداشت شهرستان یزد ، استراتژی جهانی سازمان بین­ المللی کار برای ارتقای ایمنی وسلامت شغلی در همه محیط ­های­ کاری را نیازمند کمک دولت­­مردان، سازمان­ها، بخش خصوصی،کارفرمایان وکارگران دانست.

وی در پایان با تاکید بر انجام نظارت­ دقیق و اجرای صحیح قوانین موجود در سالی که ازسوی مقام معظم رهبری" رونق تولید" نام گرفته، اهم اقدامات، طرح­ها و برنامه­ های واحد بهداشت حرفه ای مرکز بهداشت شهرستان یزد را خدمت هم­وطنان یادآور شد:

  1. طرح بهداشت قالی­بافان: انجام معاینات سلامت شغلی، آموزش و کمک به بهسازی کارگاه­های قالی بافی از جمله اقدامات انجام شده در خصوص این طرح می باشد.
  2. طرح بهداشت کشاورزی: شناسایی مخاطرات بهداشتی موجود درمحیط کار کارگاه­های مشمول، به منظورحفاظت از کارگران این بخش در برابر خطرات موجود.
  3. برچسب گذاری و ایمنی مواد شیمیایی: با توجه به تنوع مواد شیمیایی و افزایش روزافزون آن وخطرات بالقوه­ای که بسیاری از این مواد شیمیایی دارند، برچسب گذاری مواد شیمیایی از الزامات بوده که با نظارت این واحد صورت می­گیرد.
  4. مشاغل سخت و زیان آور: بررسی درخواست کارگران در خصوص سخت و زیان آور بودن فعالیت هایشان و انعکاس آن به دستگاههای ذیربط.
  5. طرح کنترل صدا: با توجه به غیر قابل برگشت بودن ناشنوایی ناشی از سر وصدا، پیگیری جهت کاهش یا حذف عامل زیان آور صدا توسط این واحد صورت می گیرد.
  6. طرح بهبود روشنایی: نظارت بر تأمین، حفظ و ارتقاء روشنایی مطلوب به همراه تأمین پارامترهای کیفی برای اهداف ایمنی، سلامت و رفاه اجتماعی.
  7. طرح کنترل و کاهش سیلیس در محیط کار: با توجه به غیر قابل برگشت بودن بیماری سیلیکوزیس و اهمیت جلوگیری از ابتلاء به این بیماری ریوی، دور نگه داشتن گرد وغبار سیلیس از ریه ها و جلوگیری از نفوذ آن ها به راههای تنفسی، مستلزم پایش و اندازه گیری ذرات سیلیس در محیط کار می باشد.
  8. طرح کنترل و حذف آزبست: با توجه به غیر قابل برگشت بودن بیماری­های ناشی از آزبست و اهمیت جلوگیری از ابتلا به این بیماری ریوی، دور نگه داشتن استنشاق الیاف آزبست از ریه ها و جلوگیری از نفوذ آن ها به راههای تنفسی، مستلزم پایش و اندازه گیری الیاف آزبست در محیط کار می باشد.
  9. طرح مقابله با سرب: بدلیل این­که سازمان بهداشت جهانی، سرب راجزء ده ماده شیمیایی­خطرناک محسوب کرده که تأثیرات اجتماعی و اقتصادی نامناسبی از خود بر جای می گذارد لذا اهمیت کنترل این ماده خطرناک در محیط کار بسیار زیاد می باشد.
  10. طرح کنترل گردوغبار در محیط کار: تماس بیش از حد مجاز با گرد وغبار و استنشاق آن سبب بیمار های تنفسی شغلی می گردد. لذا اهمیت کنترل این عامل در کارگاههای مشمول بسیار زیاد می باشد.
  11. طرح کنترل و کاهش گاز و بخار در محیط کار: تماس بیش از حد مجاز با گاز و بخار و استنشاق آن سبب بیمار های تنفسی شغلی می گردد. لذا اهمیت کنترل این عامل در کارگاههای مشمول بسیار زیاد می باشد.
  12. طرح توسعه ارگونومی: این طرح به منظور پیشگیری و کنترل آسیب­های اسکلتی-عضلاتی ناشی از انجام فعالیت های کاری نامناسب در حال اجرا می باشد.
  13. طرح بهداشت پرتو کاران: تماس بیش از حد مجاز با انواع پرتوهای یونیزان و غیریونیزان می­تواند منجر به بیماری­های شغلی در طولانی مدت گردد. لذا اهمیت کنترل این عامل در کارگاه­های مشمول بسیار زیاد می باشد.

انتهای پیام/

 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.