ID : 16258855
چه کسانی از بازار سیاه سود می برند؟

بازگشت دلالان به معاملات پتروشیمی


یکی دیگر از دغدغه‌های وزارت صنعت درخصوص محصولات پتروشیمی این است که امکان خرده‌فروشی محصولات پتروشیمی فراهم شود و مصرف‌کنندگان خرد بتوانند به این محصولات دسترسی داشته باشند در حال حاضر حداقل خرید محصول پتروشیمی در بورس کالا بین ۱۱ تا ۲۰ تن است که در این خصوص مسوولان بورس بارها اعلام کرده اند که این امکان فراهم است.

به گزارش یزدرسا  به نقل از صاحب نیوز، در این بازار عدم اطلاع رسانی شفاف و عدم توضیح کافی در مورد علت پافشاری این مقام مسوول برای خروج پتروشیمی از بورس کالا، کافیست تا موضوع خروج پتروشیمی از بورس وارد فاز تازه ای شود.

*بهانه به سبک وزیر صنعت
وزیر صنعت و موافقان خروج محصولات پتروشیمی، معتقدند که با عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، بازار این محصول به دست دلالان افتاده و توزیع آن با ابهاماتی مواجه است.

این در حالی است که مبنای معاملات بورس کالا سامانه بهین‌یاب وزارت صنعت است؛ سامانه ای که توسط وزارت صنعت راه‌اندازی شده تا صلاحیت شرکت‌ها و حجم مواد اولیه مورد نیاز آنها ارزیابی شده و برای خرید به بورس کالا معرفی شود و خریداران با مهر تایید وزارت صنعت وارد بورس می‌شوند، بنابراین اگر دلالی در بورس کالا وجود دارد، باید وزارت صنعت پاسخگو باشد.

یکی دیگر از دغدغه‌های وزارت صنعت درخصوص محصولات پتروشیمی این است که امکان خرده‌فروشی محصولات پتروشیمی فراهم شود و مصرف‌کنندگان خرد بتوانند به این محصولات دسترسی داشته باشند در حال حاضر حداقل خرید محصول پتروشیمی در بورس کالا بین ۱۱ تا ۲۰ تن است که در این خصوص مسوولان بورس بارها اعلام کرده اند که این امکان فراهم است.

تنها ایرادی که بورس و صنایع پایین دستی از شیوه فعلی عرضه مواد پتروشیمی در بورس دارند، قیمت گذاری دستوری مواد پتروشیمی است بنابراین اگر وزارت صنعت به دنبال رضایت فعالان بازار پتروشیمی است، اجازه دهد تا قیمت محصولات براساس نظام عرضه و تقاضا تعیین شود و از دستوری بودن فاصله بگیرد.

مسوولان مطابق معمول به جای رفع مشکل سعی در حذف صورت مساله دارند و این در حالیست که با حذف پتروشیمی از بورس کالا، بورس نوپای ایران با مشکلات عدیده ای مواجه می شود در عین حال که فضا برای رانت خواران و دلالان باز می شود.

در سال های نه چندان دور که فروش محصولات پتروشیمی به صورت حواله ای انجام میشد، صنایع پایین دستی آن با مشکلات عدیده ای همانند برهم خوردن نظم توزیع و فروش خوراک و مواد اولیه، عدم فروش توسط دلال ها برای دستیابی به سود بیشتر و ایجاد بازار سیاه مواجه می شدند و اکثر فعالان بازار نبود مواد اولیه برای نساجی ها و تولید کنندگان مواد شوینده در سالهای اخیر را به خوبی به یاد دارند.

*رانت و دلالی بازمیگردد
در مورد وجود مشکل در معاملات محصولات پتروشیمی در بورس باید گفت که این مشکلات باید برطرف شود، نه اینکه با خروج کامل محصولات پتروشیمی زمینه فساد عظیم در این محصولات فراهم شود.

فعالان بورس و مسوولان صنایع پایین دستی پتروشیمی معتقدند که سودهای شیرین حواله‌ای، انگیزه اصلی واسطه‌ها برای خارج‌کردن محصولات پتروشیمی از بورس کالاست، چرا که شفافیت کنونی در روند معاملات محصولات پتروشیمی به مکانسیم بورس کالا برمی‌گردد و خروج این معاملات از بورس، رانت‌آور است.

در عین حال فرار مالیاتی و قدرت‌گرفتن واسطه‌ها در بازار پتروشیمی از دیگر تبعات خروج معاملات پتروشیمی‌ها از بورس کالاست.
پس از ورود محصولات پتروشیمی به بورس کالا، تأمین مواد و خوراک شرکت‌های پایین‌دست، تسهیل و معاملات محصولات پتروشیمی شفاف شده است.
در حال حاضر ۳۷تشکل و تعاونی در این زمینه فعالند که هرکدام ۱۰۰تا ۲ هزار واحد تولیدی را تحت پوشش دارند و به‌صورت کشوری و شفاف فعالیت دارند.

کل این واحدها از طریق بورس کالا و به‌صورت شفاف تأمین نیاز می‌کنند که درصورت خروج معاملات از بورس، همه این واحدهای تولیدی در آستانه تعطیلی قرار خواهند گرفت.

قیمت گذاری محصولات پتروشیمی سال ها در کشور بدون شفاف سازی انجام می شد و با ورود محصولات پتروشیمی به بورس کالا مزایای روند شفاف کشف قیمت در این بورس برای دولت و مسئولان مشخص شد بنابراین اولین گروهی که با خروج محصولات از بورس متضرر می شوند، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان هستند.

در نامه ای که وزیر صنعت به معاون اول رییس جمهور ارسال کرده است دلایل قانع کننده ای برای خروج معاملات پتروشیمی از بورس کالا عنوان نشده است در عین حال که از سازو کار جایگزین در صورت خروج پتروشیمی از بورس صحبت نشده است.

به همین دلیل مجلس در تدارک سوال از وزیر صنعت در خصوص مطرح کردن بحث خروج پتروشیمی ها از بورس کالا است شاید که بتوان ردپایی از ذینفعان خروج پتروشیمی از بورس بدست آورد.

انتهای پیام/ص




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.