ID : 7447471
مدیر گروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی یزد:

بازی های ترسناک رایانه ای یکی از دلایل شب ادرای کودکان!


مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هشدار داد: بازی‌های رایانه‌ای پر تحرک باعث بروز بیماریهای استخوانی و عصبی در ناحیه دست‌ها و بازو‌ها می‌شود و یکی از دلایل شب ادراری در کودکان، انجام بازی‌های ترسناک رایانه‌ای است.

به گزارش یزد رسا، مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هشدار داد: بازی‌های رایانه‌ای پر تحرک باعث بروز بیماریهای استخوانی و عصبی در ناحیه دست‌ها و بازو‌ها می‌شود و یکی از دلایل شب ادراری در کودکان، انجام بازی‌های ترسناک رایانه‌ای است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد، دکتر  محمدهادی فرحزادی مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به مهم‌ترین اثرات منفی بازی‌های رایانه ای و موبایلی برای کودکان گفت: انزوا و تنهایی کودکان یکی ازاثرات منفی این بازی ها به شمار می رود، کودکان اغلب تنها بازی می‌کنند و هنگام بازی، به دلیل هیجان و استرس ناشی از صحنه‌ها، برای زمانی طولانی کمتر متوجه اطراف خود هستند؛ به همین دلیل متخصصان امر معتقدند، عادت بیش از حد به این نوع بازی‌ها و گذراندن زمانی طولانی در برابر صفحه‌های نمایش بازی، که برخی آن‌ را اعتیاد می‌نامند، باعث دوری از جمع و در ‌‌نهایت انزوا و تنهایی بچه‌ها می‌شود.

وی افزود: این موضوع ممکن است تا سالیان سال با این افراد همراه باشد. به اعتقاد پزشکان ایتالیایی و بعضی دیگر از کشورهای اروپایی، مقصران اصلی، پدران و مادران‌اند که فرزندان خود را ساعت‌های طولانی در مقابل تلویزیون، رایانه، ویدئو گیم، یا فیلم‌های ویدئویی‌‌ رها می‌کنند.

دکتر فرحزادی در ادامه با اشاره به راه حل این معضل خاطرنشان کرد:  والدین دقت داشته باشند به فرزندان بیاموزند که از رایانه نیز مانند دیگر وسایل زندگی باید در حد متعادل و معین استفاده کرد، زیرا کار بیش از حد با آن می‌تواند ضررهای جسمی و روحی به دنبال داشته باشد.

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با تاکید بر مطلب فوق توصیه کرد: برای بازی کردن کودکان و نوجوانان با رایانه زمان‌های مشخصی تعیین شود و در صورت اتمام وقت، کار با رایانه را تعطیل کنیم. شاید برای دفعات اول کودکان کمی مقاومت نشان دهند، اما به مرور زمان به نظم استفاده از رایانه عادت می‌کنند.

وی در ادامه ترویج رفتارهای خشن را از دیگر اثرات منفی بازیهای رایانه ای در کودکان دانست و عنوان کرد:  کودکان بشدت آماده الگوبرداری و تکرار کارهایی هستند که می‌بینند،  در اکثر بازی‌های کامپیوتری، کودکان با صحنه‌های خشونت‌بار، زد و خورد‌ها و حتی کشتن برای پیروزی مواجه‌اند و حتی کودکان باید هرچه خشن‌تر بازی کنند تا بازی را ببرند.

وی با بیان این که این مسائل، کودکان را به رفتارهای خشن ترغیب کرده و اثرات مخربی در ذهن و روحیه آن‌ها بجا می‌گذارد خاطرنشان کرد: بازی‌های رایانه‌ای پر تحرک باعث بروز بیماریهای استخوانی و عصبی در ناحیه دست‌ها و بازو‌ها می‌شود و یکی از دلایل شب ادراری در کودکان، انجام بازی‌های ترسناک رایانه‌ای است.

دکتر فرحزادی با اشار ه به راه حل این معضل توصیه کرد:  والدین اصولاً باید با رایانه و طریقه استفاده از آن و تا حدی با بازی‌های رایانه‌ای و نحوه عملکردشان آشنا باشند و بدانند که هر بازی برای چه سنی مناسب است که در این راه می‌توانند از کار‌شناسان فن کمک بگیرند.

وی خطاب به والدین تاکید کرد: معیارهای استفاده از بازی‌های رایانه‌ای را برای فرزندان تبیین کرده  و به آنان بگویید که مجاز به استفاده از چه بازی‌هایی هستند.

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با تاکید بر این که والدین درصدد خرید بازی‌های مناسب سن فرزندانشان برآیند گفت: همچنین والدین با اتخاذ تدابیر صحیح اجازه ندهند که فرزندانشان از این بازی‌ها استفاده کنند یا لااقل استفاده از آن‌ها را به حداقل برسانند و همچنین آسیب‌های این گونه بازی‌ها را برای کودکشان شرح دهند.

خبرنگار: منیره زارع زاده




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.