ID : 7054420
فرماندار خاتم هشدار داد

با متخلفین اضافه برداشت آب چاه های کشاورزی برخورد می شود


فرماندار خاتم گفت: با متخلفین اضافه برداشت های آب چاه های کشاورزی برخورد و تجهیزات سیستم هوشمند روی چاه های کشاورزی نصب می شود.

زاده رحمانی در مصاحبه با طنین خاتم در پاسخ به این سوال  با توجه به اینکه امسال از طرف رهبر معظم انقلاب به سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نام گذاری شده است برای ارتقا فرهنگ در شهرستان خاتم چه تدابیری اندیشید اظهار داشت  : باید در بحث فرهنگی بدون شعار زدگی و با عملگرایی سعی در تقویت نهاد های فرهنگی شهرستان و انجام اقدامات عملي داشته باشیم .

و در این راستا هم اقدامات خوبی در جهت تقویت سخت افزاري اداره فرهنگ و ارشاد  اسلامی و اداره کتابخانه هایی عمومی شهرستان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی شهرستان صورت داده ایم و امیدواریم مسئولین شهرستانی این ادارات و مراکز آموزش عالي، مباحث نرم افزاری و توسعه کمی و کیفی خدمات خود را دنبال کنند.

زاده رحمانی گفت : فرمانداری شهرستان  و کلا مجموعه دولت در کشور به تنهایی متولی مقوله فرهنگ نیستند و نهاد های دیگری نیز هستند که خارج از دولت می توانند بر مباحث فرهنگی اثرگذار باشند.

 

استفاده از تنوع زیست محیطی در جهت توسعه گردشگری و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی 

فرماندار شهرستان در مورد تنوع زیستي که در شهرستان خاتم وجود دارد گفت: شهرستان خاتم از لحاظ تنوع زیستي یکی از شهرستان های منحصر به فرد در کشور و استان می باشد. ما با نشست ها و رایزنی هایي که با اداره کل حفاظت محیط زیست استان داشتیم بنا داریم پتانسیل های بالقوه زیست محیطی شهرستان را به بالفعل تبدیل کنیم و حداکثر استفاده را از جاذبه های زیست محیطی در ایجاد توسعه اکو توریسم یا همان گردشگری طبیعی به عمل آوریم.

زاده رحمانی افزود: اخیرا پرنده زیبای هوبره به عنوان نماد حیات وحش استان در کشور معرفی شده است که برای ما باعث اهمیت و افتخار است و امیدواریم بتوانیم از این پتانسیل نیز در جهت توسعه گردشگری و همچنین جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی استفاده کنیم .

 

با متخلفین اضافه برداشت آب چاه های کشاورزی برخورد می شود

مدیرارشد اجرایی شهرستان خاتم در ادامه با تاکید بر منابع آب های زیر زمینی در شهرستان خاطر نشان کرد: شهرستان خاتم دارای حدود 717منبع آبی است که از اين تعداد 606 چاه عمیق و نیمه عمیق و مابقي چشمه و قنات می باشد. متاسفانه افت آبهای زیر زمینی در شهرستان خاتم شروع و با شتاب قابل ملاحضه ای ادامه دارد. مثلا در حوزه چاهک – شهریاری افت سفره بعضا به  5/1 متر در سال هم می رسد و یا در حوزه هرات و مروست به 70سانتی متر در سال می رسد.

فرماندار خاتم گفت: خیلی از قنوات شهرستان خشک شده است و آب مابقی قنوات کاهش داشته است. چشمه معروف رئیسی خشکیده و آبدهی چشمه نهرمسیح کاهش قابل توجه ای داشته است. با این وجود طبق محاسبات اولیه ای که شرکت آب منطقه ای استان داشته است برخی از چاه های کشاورزی فراتر از مجوز خود آب برداشت می کنند و این اضافه برداشت در سطح شهرستان به بیش از 500متر بر ثانیه می رسد لذا با هماهنگی ها و تبادل نظری که با مسئولان آب منطقه ای استان داشتیم مقرر شد با اضافه برداشت ها  برخورد و تجهیزات سیستم هوشمند روی چاه های کشاورزی نصب شود  تا لااقل اگر از سفره های آب زیر زمینی برداشت می شود شاهد اضافه برداشت نباشیم .

زاده رحمانی در ادامه تاکید کرد: خشکسالی های پی در پی مزید بر علت شده و بدین ترتیب چاره ای جز صرفه جویی در استفاده از منابع آبی و اصلاح الگوی کشت و رفتن به سوی گیاهان کم آبخواه نمی باشد.

صنایعی كه در شهرستان مستقر مي شوند باید از یک تکنولوژی استفاده کنیم که دارای کمترین آلایندگی بوده و دارای اثرات مخرب بر محیط طبیعی و انسانی نباشند.

این مسئول درپاسخ به سوالی  که در زمینه اینکه شهرستان خاتم به عنوان قطب فولاد در استان تبديل مي شود يا خير گفت: تا معرفی شهرستان به عنوان قطب فولاد راه زیادی مانده است ولی با توسعه زیر ساخت هایی که صورت گرفته است و با توجه به جلسات و رایزنی های فشرده ای که اخیرا داشته ایم چند سرمایه گذار جهت ایجاد کارخانه فولاد در شهرستان جذب شده و بعضا اقدامات ساخت و ساز خود را شروع کرده اند.  با مصوب شدن شهرک صنعتی هرات و بهبود و  توسعه نواحی صنعتی هرات و مروست و همچنین با توسعه زيرساخت هاي آب، برق و گاز شهرستان امیدواریم مشکل چندانی در استقرار صنایع مختلف در شهرستان نداشته باشیم.

زاده رحمانی ادامه  داد: موارد مربوط به تخصیص آب به صنعت را پیگیری کرده ایم. براي دو مورد آن اخیرا به نتایجی رسیده ایم و برای مابقی متقاضیان در حال پیگیری هستیم ضمنا به این نکته توجه داریم صنایعی كه در شهرستان مستقر مي شوند باید از یک تکنولوژی استفاده کنیم که دارای کمترین آلایندگی بوده و دارای اثرات مخرب بر محیط طبیعی و انسانی نباشند.

 

 رسیدن به توسعه مطلوب  با توجه به سند راهبردی توسعه و چشم انداز شهرستان

فرماندار خاتم در مورد دستیابی به  توسعه پایدار در شهرستان خاتم گفت: برای دستیابی به توسعه پایدار همزمان با توسعه زیر بخش های مختلف بخش کشاورزی به توسعه صنعت، خدمات و خدمات برتر  (آموزش عالی و غیره) توجه داریم و امیدواریم بتوانیم با توجه به اینکه سند راهبری توسعه و چشم انداز شهرستان خاتم تدوین شده است بر اساس آن بتوانیم در بخش های مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و غیره به یک توسعه مطلوب و پایدار برسیم كه در این راه با تشکیل اتاق فکر توسعه شهرستان از نظرات نخبگان نیز استفاده می کنیم.






summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.