ID : 25490296
گوشه ای از مشکلات ارتباطی روستای بداف ابرکوه؛

بداف بزرگترین روستای بخش بهمن نیازمند 200 خط تلفن ثابت/ توسعه ارتباطاتی روستاها در حیطه وظایف مخابرات نیست


روستای بداف یکی از بزرگترین روستاهای بخش بهمن، با جمعیت 1300 نفر و وجود بیش از 500 خانوار، در زمینه ارتباطی و خدمات اینترنتی، مشکلات زیادی دارد.

به گزارش یزدرسا به نقل از سرو ابرکوه، با توجه به اینکه در حال حاضر نقش اينترنت در زندگي اجتماعي، انكارناپذير است و در توسعه اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي جايگاه ويژه‌اي دارد، استفاده از تكنولوژي ارتباطات و در راس آن اينترنت، موجب كاهش فاصله ها و صرف جویی در زمان برای دسترسی به فناوری اطلاعات در عرصه‌هاي علمي می شود.

از دیگر مزایای این تکنولوژی می توان به امكان برقراري سريع ارتباط، اطلاع از اخبار و رويدادهاي جهان، تبادل فرهنگ، كاهش هزينه هاي ارتباطي و... اشاره کرد.

ولی متأسفانه در هر شهری و خصوصا در روستاها علاوه بر اینکه از نعمت تکنولوژی ارتباطی یعنی اینترنت و خدمات آن محروم می باشند، به ساده ترین امکانات ارتباطی مثل تلفن ثابت هم دسترسی ندارند.

بداف بزرگترین روستای بخش بهمن نیازمند 200 خط تلفن ثابت/مراجعه هر روزه مردم روستا به مرکز شهر بخاطر نبود اینترنت

محمدحسین مهرزاد کارشناس مدیریت صنعتی و عضو شورای روستای بداف در گفتگو با خبرنگار سرو ابرکوه، اظهار کرد: حدود 10 سالی است که شهرک جدید این روستا ساخته شده و به طور تقریبی 250 خانوار در آن ساکن می باشند.

مهرزاد ادامه داد: این شهرک نیازمند حدودأ 200 خط تلفن ثابت است، طی سه سال اخیر که با مراجعه به مسئولین شهرستانی و استانی، پیگیر رفع این مشکل بودیم، قول هایی داده شد ولی متأسفانه دریغ از اجرایی شدن آنها... و به گفته مسولین دستگاه های مربوطه امکان اضافه کردن خط جدید در روستا وجود ندارد.

وی با اشاره به این موضوع که آنتن دهی مبایل در روستا ضعیف است، بیان کرد: به دلیل وجود چنین موانعی برای برقرای ارتباط و استفاده از اینترنت، دانش آموزان و دانشجویان و حتی دیگر اقشار مردم مجبور هستند، هر روز به مرکز شهر مراجعه و کارهای آموزشی و بانکی خود را انجام دهند.

عضو شورای روستا خاطر نشان کرد: در حالی که عصر عصر ارتباطات و تکنولوژی است، مردم روستای بداف از برطرف کردن کوچکترین نیازهای خود (مثل پرداخت قبوض آب، برق، تلفن، گاز با تلفن همراه یا ثابت، انجام فعالیت های بانکی با تلفن بانک و...) با اینترنت در مضیقه هستند.

مهرزاد عنوان کرد: روستای بداف با هزار و 300 نفر جمعیت و بیش از 500 خانوار، یکی از بزرگترین روستاهای بخش بهمن است، که در 5 الی 6 سال گذشته مهاجرتی در آن صورت نگرفته بود. اکنون بعضی ساکنین در حال مهاجرت به شهر هستند، که این خود دلیل عینی وجود چنین مشکلاتی می باشد.

عدم آنتن دهی تلفن همراه معضلی برای اهالی روستای بداف

روستای بداف یکی از روستاهای بخش بهمن که در 20 کیلومتری شهرستان ابرکوه واقع شده است. به گفته (آقای ک) یکی از اهالی روستا، در اینجا مردم با مشکلات ارتباطی زیادی مواجهه هستند.

وی می گوید: عدم وجود امکانات اینترنتی، آنتن دهی تلفن های همراه و حتی محروم بودن بسیاری مردم از وجود تلفن ثابت در منازلشان، از مهمترین مشکلات ساکنین روستای بداف می باشد.

 

توسعه ارتباطات و تلفن ثابت در حیطه وظایف مخابرات نیست

اکرمی رئیس اداره مخابرات ابرکوه در پاسخ به خبرنگار سرو ابرکوه، خصوص مشکلات روستای بداف، اظهار کرد: توسعه ارتباطات روستاها که در قالب پروژه های اجباری دولت می باشد، در حیطه وظایف اداره مخابرات نیست.

وی تاکید کرد: این امر از وظایف اداره کل اطلاعات و فناوری ارتباطات استان تعریف شده است و دهیاران، شوراها و بخشداران نیز باید از آنجا پیگیر رفع موانع ارتباطی و موارد مشابه باشند.

رئیس اداره مخابرات با بیان این مطلب که نقش مخابرات در این زمینه بر اساس تعهدات خود؛ نگهداری وضعیت موجود است، تصریح کرد: در راستای امور مربوط به adsl نیز تا جایی که امکان داشته و دارد، پیگیر آن بوده و هستیم.

اکرمی افزود: تجهیز واحدهای مسکونی در شهرک جدید روستای بداف به وسایل ارتباطی تلفن ثابت مربوط به اداره کل اطلاعات و فناوری ارتباطات می باشد و یا اینکه آنها می توانند اعتبار و توسعه این بخش را به اداره مخابرات واگذار کنند، تا ما این کار را انجام دهیم.

خبرنگار سرو ابرکوه، در حاشیه سفر مدیران ارتباطی استان یزد به ابرکوه، پیرامون رفع این مشکلات، گفتگوی ذیل را با مسئولین مربوطه ترتیب داده است که با هم می خوانیم.

 

50 روستای ابرکوه از اینترنت پرسرعت بهره مند می شوند

اکرم فداکار مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اظهار کرد: شرایط فعلی دولت شرایط مطلوبی نیست و اعتبارات لازم برای این کار موجود نیست، ولی در برنامه ششم پیش بینی هایی صورت گرفته است. اگر اینترنت پرسرعت وارد روستاها شود، می توانند Voice (وُیس) را هم بر روی آن قرار دهند. ما امیدواریم در سال 96 با پروتکل های مختلفی که وجود دارد این موضوع برطرف شود.

فداکار با اشاره به اینکه مهمترین مشکل روستاها توسعه تلفن ثابت است، گفت: مکانیزم های ما که بیشتر مالی است تا حدی ناتوان است و امروز اولیت بندی صورت گرفت تا با پیگری های آتی از سوی وزارت ارتباطات مشکل را برطرف کنیم.

وی افزود: در حال حاضر ارتباطات بسیار حیاتی شده است و مردم انتظار دارند، ما نیز تلاش می کنیم در حد بضاعت نظرات شهروندان را در ابرکوه جلب کنیم. وضعیت ارتباطی ابرکوه در مقایسه با میانگین کشوری بسیار خوب است. راهکارهایی هم در زمینه راه های جدید شهرستان و توسعه هایی که صورت گرفته است و نیازمند توسعه ارتباطی می باشد، اندیشیده شده و می شود.

فداکار خاطر نشان کرد: خوشبختانه 54 روستای ابرکوه مشمول تعهدات تجهیز به اینترنت پرسرعت از طرف شرکت های وب شده اند، که تجهیزات آن نصب و در مرحله آزمایش و تحویل است. همچنین با اوپراتور سوم یعنی رایتل مذاکراتی صورت گرفته که در کنار همراه اول و ایرانسل وارد ابرکوه شود.

 

نگهداری سیستم های موجود در حیطه وظایف مخابرات است/ مردم از اداره مربوطه خواسته خود را پیگیری کنند

رئیس زاده معاون شبکه مخابرات منطقه یزد در گفتگو با سرو ابرکوه اذعان کرد: ارتباط دهی به روستاها از زمانی که مخابرات خصوصی شده است، با توجه به سیاست گذاری وزیر ارتباطات، توسط USO انجام می شود. یعنی بر اساس تصمیمات وزارتخانه امر توسعه روستاها به پیمانکار واگذار می شود.

وی ادامه داد: نگهداری سیستم های موجود که از قبل توسعه یافته اند، در حیطه وظایف ما است. البته این بدان معنی نیست که ما به کلی توسعه روستاها را کنار گذاشته باشیم، در حدی که بتوانیم با امکانات موجود به مردم روستا نیز خدمت می کنیم. اما نصب و راه اندازی سیستم های جدید در راستای توسعه روستا، باید از طریق دولت و وزارت ارتباطات انجام شود.

این مقام مسئول گفت: وزارت ارتباطات در هر استان نمایندگی دارد به عنوان اداره ارتباطات و فناوری اطلاعات و در یزد خانم فداکار مسئول آن است. مردم هم اگر خواستار پیگری هستند باید از طریق این اداره اقدام کنند. 

وی ابراز کرد: دولت همانطور که به فکر مردم شهر است، قطعاً به فکر روستاها نیز هست و اقدامات مناسبی امسال در روستاها توسط وزارت ارتباطات انجام شد.

رئیس زاده در پایان تصریح کرد: از طریق وزارتخانه باید به ما ابلاغ شود تا ما بتوانیم در این زمینه اقدام کنیم.

انتهای پیام/ ف




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.