ID : 32807867

برجام؛ آنچه قرار بود باشد و آنچه الان هست


روحانی در یکم بهمن ۹۴ گفته بود: «شاهد آن هستیم که تمامی تحریم‌های بانکی، بیمه، کشتیرانی، نفتی و غیره که در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران وضع شده بود، رفع شده‌اند.»

به گزارش یزدرسا، دولت آمریکا از ابتدای نهایی شدن توافق هسته‌ای تاکنون بارها عهدشکنی کرده و برجام را نقض کرده است. به طوری که روحانی و ظریف نیز به این عهدشکنی و نقض برجام توسط آمریکا اذعان کرده‌اند.

رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه نیز در شرایطی تمدید تعلیق تحریم‌ها علیه ایران را امضا کرد که این اقدام وی با شروطی عجیب همراه بود. کاخ سفید اعلام کرده است که این برای آخرین بار است که تعلیق تحریم‌ها علیه ایران را تمدید می‌کند مگر آمریکا و اروپا بتوانند به توافقی برای ممنوعیت دائمی برنامه غنی‌سازی هسته‌ای و توسعه موشکی ایران دست یابند!

ترامپ پس از تمدید تعلیق تحریم‌های ایران گفت: علی‌رغم میل باطنی‌ام، آمریکا را هنوز از توافق هسته‌ای ایران خارج نکردم اما دو مسیر را مشخص کرده‌ام، یا نواقص فاجعه‌بار این توافق را اصلاح کنید یا آمریکا از آن خارج می‌شود.

از سوی دیگر دقایقی قبل از انتشار بیانیه ترامپ برای تمدید تعلیق تحریم‌های ایران، وزارت خزانه‌داری آمریکا از اعمال یک تحریم جدید علیه ایران خبر داد. یک تحریم بی‌سابقه که 14 فرد و شرکت‌ مرتبط با ایران از جمله آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران را نیز شامل می‌شود.

حال سؤوال این است که چه چیزی موجب شده تا برجام به چنین شرایطی دچار شود؟ آیا قرار دولت با مردم در رابطه با برجام همین بود؟ آیا آنچه این روزها از برجام می‌بینیم با آنچه حسن روحانی و اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به مردم وعده داده بودند همخوانی دارد؟ و آیا واکنش وزارت خارجه ایران متناسب با خصومت‌ورزی آمریکایی‌ها بوده است؟ آیا به راستی واکنش دولت روحانی در قبال عهدشکنی‌ها و تهدیدها و زیاد‌ه‌خواهی‌های مکرر آمریکایی‌ها متناسب با شأن ملت ایران است؟

مع‌الأسف دولت‌مردان و تیم مذاکره‌کننده ایرانی نه تنها تاکنون اقدام درخوری در قبال گستاخی‌های آمریکا انجام نداده‌اند بلکه شاهد هستیم که آن‌ها همچنان تلاش می‌کنند این همه دشمنی و گستاخی طرف مقابل را توجیه کنند و همچنان از برجام دفاع می‌کنند.

هرچند در قبال موضع اخیر ترامپ وزارت خارجه بیانیه‌ای صادر کرده اما اولا این بیانیه در حالی است که آمریکایی‌ها مدت‌ها است از حد بیانیه عبور کرده‌اند و در صحنه عمل علیه برجام اقدام کرده‌اند. ثانیا علیرغم صدور بیانیه، دولت‌مردان در تریبون‌های مختلف تلاش می‌کنند اقدامات دشمن در نقض برجام را توجیه کنند.  این در حالی است که طبق وعده‌ها و مواضع دولت‌مردان قرار بود با نهایی شدن توافق و اجرایی شدن برجام، همه تحریم‌ها لغو شود و آمریکا دیگر کشورمان را تحریم نکند.

حسن روحانی در تاریخ 23 تیرماه سال ۹۴ گفته بود: «امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم که طبق این توافق، در روز اجرای توافق، تمامی تحریم‌ها، حتی تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی هم به صورتی که در قطعنامه بوده، لغو خواهد شد. تمام تحریم‌های اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل و نقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق و حتی تحریم تسلیحاتی هم کنار گذاشته می‌شود ، برای ۵ سال نوعی محدودیت و پس از آن لغو خواهد شد.»

روحانی همچنین در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ اظهار داشت: «به روزی می ‌رسیم که رسماً لغو همه تحریم‌ها اعلام می‌شود و همه مراحل قانونی را پشت سر گذرانده و اقداماتی که باید انجام دهیم را آغاز می کنیم و ان شاء‌الله ظرف حدود یک ماه اقدامات خود را انجام می‌دهیم و آژانس هم آن اقدامات را تأیید می‌کند و عملاً لغو تحریم‌ها به اجرا در می‌آید.  با لغو این تحریم‌ها، فضا عوض می‌شود، سرمایه و تکنولوژی به کشور می‌آید و دست ما برای فروش نفت باز می‌شود.»

رئیس جمهور ۲۷ دی ۹۴ هم گفته بود: «امروز با اعلام رسمی اجرای برجام، از پرونده هسته‌ای ایران، امنیت‌زدایی شد؛ قطعنامه‌های ظالمانه علیه ملت ایران، لغو گردید؛ طومار تحریم درهم پیچیده شد، حقوق هسته‌ای ایران تثبیت گردید و اقتصاد ایران در مدار اقتصاد جهانی قرار گرفت. می‌دانم در طول سال‌های تحریم و فشار، بر شما چه گذشته است. اما اکنون که زنجیرهای تحریم از پای اقتصاد ایران گسسته شده و عزت و استقلال کشور نمایان گشته است، اکنون زمان ساختن و بالیدن است.»

روحانی در ۱ بهمن ۹۴ نیز اظهار داشت: «شاهد آن هستیم که تمامی تحریم‌های بانکی، بیمه، کشتیرانی، نفتی و غیره که در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران وضع شده بود، رفع شده‌اند. دستیابی به این توافق کاری بسیار بزرگ و نعمتی ارزنده است که شایسته قدردانی است و باید بدانیم که اگر شکر نعمت به جا نیاوریم، نعمت از دست ما خواهد رفت.»

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.