ID : 18046223
سخنگوی وزارت بهداشت:

برجام تاثیری بر کاهش قیمت داروهای داخلی ندارد


سخنگوی وزارت بهداشت گفت: برجام تأثیر خاصی بر قیمت‌ داروهای داخلی نخواهد داشت البته در شرایط تحریم نیز قیمت برخی داروها کاهش یافته است.

به گزارش یزد رسا؛‌ ایرج حریرچی در سومین نشست خبری سنگوی وزارت بهداشت درباره وضعیت خدمات دندانپزشکی و هزینه‌های آن در کشور گفت: موضوع دندانپزشکی از مسائلی مهمی است که مردم را از نظر مالی تحت فشار قرار می‌دهد. در بیشتر شهرهای بزرگ 25 درصد از هزینه‌های سبد سلامت برای خدمات دندانپزشکی مصرف می‌شود و 75 درصد نیز مربوط به سایر بخش‌ها است ضمن اینکه ما در افراد بالغ شاهد هستیم که شاخص تعداد دندان‌های پوسیده، کشیده شده و پر شده از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. متاسفانه تعرفه مناسبی هم در این زمینه وجود ندارد و ارائه خدمت توسط بخش عمومی نیز بسیار محدود است.

وی ادامه داد: بحث اول پیشگیری و بهداشت  دهان و دندان است چراکه  دندان در بیش از 90 درصد موارد با رعایت بهداشت قابل پیشگیری است. در این زمینه قدم مهمی برداشتیم؛ به طوری که تا پایان سال کل دانش آموزان ابتدایی را تحت پوشش ارائه خدمات بهداشتی قرار می‌دهیم.

وی افزود: همچنین تعدادی از مردم مشکل دندان دارند و با هزینه‌های بالای آن دست و پنجه نرم می‌کنند. بر همین اساس بسته‌های حمایتی طراحی شده است. به این‌گونه در مرحله اول بخش دولتی یونیت‌های دندانپزشکی در حوزه بهداشت را وارد شبکه بهداشت می‌کنیم و همچنین در دانشکده‌های دندانپزشکی و تعدادی از بیمارستان‌های دولتی نیز خدمات دندانپزشکی ارائه شود. البته نگاه ما این است که 50 درصد خدمات دندانپزشکی با قیمت خصوصی و 50 درصد آن با قیمت تعرفه دولتی ارائه شود. مثلا ممکن است بخشی از خدمات بخش خصوصی را برای بخش دولتی به صورت خرید خدمت دریافت کنیم.  میتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در بخش دولتی خدمات را با قیمت دولتی و با ارائه این بسته‌ها تنظیم کنیم.

حریرچی در پایان گفت: به زودی اعلام تعرفه خدمات دندانپزشکی و ارزش‌های نسبی آن برای بخش خصوصی در آینده نزدیک انجام خواهد شد و امیدواریم با همکاری خود دندانپزشکان بتوانیم به وسیله این بسته‌ها خدماتی را در شان مردم ارائه دهیم.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه این نشست با اشاره به تأثیر برجام بر قیمت‌های داروهای داخلی و خارجی،  گفت: تأثیر برجام با توجه به کاهش و حذف هزینه‌های انتقال ارز بر روی داروهای خارجی وجود دارد. چراکه در گذشته و در دوران تحریم برخی مواقع با روش‌های غیرمتعارف دارو وارد می‌کردیم ولی برجام تأثیر خاصی احتمالاً بر قیمت‌های داروهای داخلی نخواهد داشت کما اینکه در شرایط تحریم نیز قیمت برخی داروها کاهش یافته است.

فارس

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.