ID : 34846506
در اثر نصب کنتورهای هوشمند در ابرکوه؛

برداشت آب در ابرکوه به کمتر از سه هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه رسید


فرماندار ابرکوه گفت: کاهش برداشت آب از 5 هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه به کمتر از سه هزار و ۵۰۰ لیتر، نتیجه نصب کنتورهای هوشمند در شهرستان است.

به گزارش یزدرسا به نقل از پایگاه خبری ۱۵دی ابرکوه؛ محمد کاظمی نسب در حاشیه نشست شورای کشاورزی شهرستان افزود: مردم خصوصا فعالان بخش کشاورزی تبعات ناشی از تداوم ۲دهه پدیده خشکسالی و کم آبی را جدی بگیرند.

وی بهترین راهکار استفاده از منابع آبی را توسعه طرح های آبیاری نوین دانست و اظهار کرد: فرایند آبیاری در مزارع و باغ ها در فصل تابستان، استفاده از چاه های آب کشاورزی در زمان خنکی هوا (صبح ها و عصرها) است.

رئیس شورای حفاظت آب شهرستان ادامه داد: برای مدیریت در برداشت آب از ۶۴۸ حلقه چاه کشاورزی بیش از ۹۰ درصد آنها به کنتور هوشمند مجهز شدند.

کاظمی نسب اضافه کرد: با اجرای طرح کنتورهای هوشمند بر روی چاه های کشاورزی، برداشت آب از پنج هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه به کمتر از سه هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه رسید.

وی تصریح کرد: مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان برای بهره وری آب تاکنون سه هزار هکتار از باغ ها و اراضی کشاورزی را با مشارکت کشاورزان و کمک های بلاعوض دولت به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز کرده است.

وی یادآور شد: اجرای یکهزار هکتار از باغ ها و اراضی به سیستم آبیاری تحت فشار، توسعه کاشت محصول گلخانه ای، زعفران و پسته در سال زراعی جاری برای استفاده بهینه از آب در دستور کار مسئولان جهاد کشاورزی است.

در اثر تبعات ناشی از کم آبی، ادامه خشکسالی و کاهش بارندگی ها در ۴۰ سال گذشته از مجموع ۹۱ رشته قنات ابرکوه هم اکنون ۱۱ رشته جاری و مابقی خشک شده است.

۳۵ درصد اشتغال شهرستان به کشت ۱۵هزار هکتار اراضی باغی و زراعی اختصاص دارد و در حال حاضر هفت هزار و ۵۰۰ خانوار از طریق دامداری و دامپروری امرار معاش می کنند.

شهرستان ابرکوه بدون رودخانه دایمی است و اغلب رودخانه های آن فصلی است که اصطلاحاً به آن « مسیل» می گویند.

منابع آب های زیرزمینی شهرستان عمدتا از حوزه فارس تأمین و تغذیه می شود که به دلیل برداشت بی رویه آب در بالادست توسط کشاورزان این استان، خطرکم آبی و بی آبی ابرکوه را تهدید می کند.

انتهای پیام/ف




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.