ID : 9961623
نشست همایش بین المللی میراث مشترک ایران و عراق؛

برگزاری پیش‌همایش، همایشی بین‌المللی در یزد/ فرح زا: شیوه معماری ایرانی الگویی برای کشورهای خاورمیانه


پیش‌همایش «همایش بین‌المللی میراث مشترک ایران و عراق» شب گذشته در دانشگاه یزد برگزار شد.

به گزارش یزد رسا، پیش‌همایش «همایش بین‌المللی میراث مشترک ایران و عراق» شب گذشته در دانشگاه یزد برگزار شد.

 

 پیش‌همایش "همایش بین‌المللی میراث مشترک ایران و عراق" در دانشگاه یزد برگزار شد

 

به گزارش دانشجو،پیش‌همایش برگزاری اولین "همایش بین‌المللی میراث مشترک ایران و عراق" شب گذشته با حضور اساتید برجسته از قم و دانشگاه‌های یزد و همچنین حجت‌الاسلام اشکوری؛ رئیس مجمع ذخائر اسلامی؛ المدرسی، معاون پژوهشی دانشگاه یزد و اعضای هیات علمی دانشگاه ادبیات و دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد در سالن شهید صدوقی دانشگاه یزد برگزار شد.

کهدویی، نماینده دانشگاه یزد در همایش بین‌المللی میراث مشترک ایران و عراق با اشاره به همایش میراث مشترک ایران و عراق گفت: اشعار شاعران پارسی گو نشان از اشتراکات و توافقات کشور عراق با ایران اسلامی است.

وی افزود: دو کشور همسایه دارای مشترکاتی هستند که شهرهایی همچون تیسفون یکی از این مشترکات است که پیش از اینجایگاه پادشاهان ایرانی بود و معماران و هنرمندان کشورمان در دوران‌های گذشته در انجا نیز هنرنمایی می‌کردند.

نماینده دانشگاه یزد در همایش بین‌المللی میراث مشترک ایران و عراق تصریح کرد: نمونه‌های دیگر این مشترکات ایوان مدائن و مسجد ملااسماعیل در یزد است که نمونه کوچکی از ایوان مدائن در یزد می‌باشد و بوسیله خشت ساختمانهای بزرگی ساخته شده است.

کهدویی خاطرنشان کرد: این معماری‌های بزرگ به خوبی در شعر شاعران بزرگ ما بیان شده که اشعار خاقانی نیز به عنوان نمونه نشان دهنده عظمت ایوان مدائن و کاخ سفید در عراق است.

امیدوار، عضو هیات علمی و معاون تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و هنر نیز با ارائه مقاله‌ای در این خصوص با اشاره به نقش پنهان معماری ایران و عراق در میان دیگر کشورهای خاورمیانه گفت: این اشتراکات ریشه در اندیشه‌های فکری مشترک، آیین‌های دینی باشند که به همین دلیل نیازمند بررسی نگاه‌ها است.

وی افزود: ما در بخش خانه‌های کشورهای خاورمیانه مصداق‌های مشترک و شباهت‌های بسیار زیادی به عنوان خانه‌های کشورهای اسلامی می‌بینیم.

امیدوار گفت: تقریبا دو سرزمین عراق و ایران با وجود وجود اعتقادات مذهبی و دینی علاوه بر ان نیز اشتراکات تمدنی هم دارند و از این طریق نیز تاثیرات بسیار زیادی داشتند.

 

 

المدرسی: دانشگاه یزد و موسسه مجمع ذخائر اسلامی تفاهمنامه امضا می‌کنند

 

معاون پژوهشی دانشگاه یزد با اشاره به همایش میراث مشترک ایران و عراق گفت: دانشگاه یزد و موسسه مجمع ذخائر اسلامی تفاهمنامه همکاری امضا می‌کنند.
المدرسی، معاون پژوهشی دانشگاه یزد شب گذشته در نشست بررسی برگزاری نخستین همایش میراث مشترک ایران و عراق گفت: این همایش‌ها دستاوردهای متعددی دارد که همکاری دو کشور و همچنین همکاری دانشکده‌های دانشگاه یزد از جمله دستاوردهای همایش بین المللی میراث مشترک ایران و عراق است.

وی افزود: امروزه در جهان به علم و علم آموزی اهمیت ویژه‌ای داده شده است؛ به نحوی که کشورهای غربی دعواهای خود را کنار گذاشته و به منظور فراگیری علم و پیشرفت علمی دانشجویان خود را به کشورهای یکدیگر اعزام می‌کنند و در این راستا نیز با توجه به ظرفیت‌های کشورهای خوارمایانه ما نیز باید بدین منظور دانشجویان خود را به کشورهای مختلف اعزام کنیم تا نسبت به فراگیری علوم کوشا باشند.

معاون پژوهشی دانشگاه یزد با اشاره به برگزاری این همایش بین‌المللی خاطرنشان کرد: موسسه‌ای که تلاش برای برگزاری این همایش کرده، موسسه‌ای مردمی و غیر دولتی است که این شروعی بزرگ برای ما است تا بتوانیم بر اساس تحقیقات غیر دولتی کشور را پیشرفت دهیم.

المدرسی تصریح کرد: در حاشیه برگزاری همایش بین‌المللی میراث مشترک ایران و عراق ما تفاهم‌نامه‌ای را با موسسه مجمع ذخائر اسلامی امضا خواهیم کرد تا بتوانیم از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنیم و در حایشه این همایش نیز بتوانیم کارگاه‌های خواندن نسخه‌های خطی برگزار کنیم.

وی ادامه داد: در این تفاهم‌نامه نیز بیان خواهد شد که نسخه‌های خطی الکترونیکی نیز در اختیار دانشجویان ما نیز قرار دهد و کتاب‌های دانشگاه یزد نیز در اختیار مجمع قرار گیرد.

معاون پژوهشی دانشگاه یزد گفت: بین دو کشور ایران و عراق مشترکات زیادی داریم که امیدواریم این پیش همایش باعث شود که اساتید و دانشجویان علاقمندی خود را نشان داده و ارائه و تحقیقات خود را در این راستا داشته باشند.

المدرسی ادامه داد: خوشبختانه با توجه به اهمیتی که بخش‌های مختلف استان بخصوص شهرداری به بحث پژوهش دارد امیدواریم نتیجه عملی آن را نیز در شهر ببنیم و منجر به مدیریت بهتر و شهرهای آباد‌تر شویم.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم رشته‌های علوم انسانی دانشگاه زمینه وسیع پژوهش و تحقیقات را دنبال کنند و با توجه به بهتر شدن وضعیت دانشکده ادبیات امیدواریم این بخش نمود بیشتر پیدا کند.

 

 

فرح زا: شیوه معماری ایرانی الگویی برای کشورهای خاورمیانه بوده است

 

رئیس پژوهشکده معماری بومی دانشگاه یزد با اشاره به اشتراکات کشورهای خاورمیانه گفت: شیوه معماری ایرانی الگویی برای کشورهای خاورمیانه بوده است.
فرح زا، رئیس پژوهشکده معماری بومی دانشگاه یزد شب گذشته در نشست بررسی برگزاری نخستین همایش میراث مشترک ایران و عراق گفت: دو کشور ایران و عراق در گذشته علاوه بر اشتراکات دینی به صورت تمدنی نیز اشتراکات فراوانی داشته‌اند که امروز به خوبی می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد.

وی افزود: میراث کشورمان به سه گروه میراث باستانی، پیش از اسلام، میراث دوران اسلامی و میراث متاخر تقسیم می‌شود که در قسمت اول یعنی مطالعات باستانی نشان می‌دهد که ما الگو برداری‌های متقاوتی از جمله سکونت داریم و آثار باستانی در ایلام، کاشان نمونه‌هایی از الگوبرداری‌های کرکوک و اور از دو کشور است.

عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری خاطرنشان کرد: در دوره‌های مختلف سرزمین‌های ایران و عراق به یک سرزمین جغرافیایی تقسیم شده بودند و مجموعه‌ای وحدت یافته تا قبل از دوران حکومت‌های اسلامی بود.

فرح زا تصریح کرد: با آمدن اسلام و دوران صفویان به بعد بر اساس این اشتراکات تمدنی بیشتری افزایش پیدا می‌کند و پس از آن نیز با ایجاد مرزهای سیاسی اشتراکات فرهنگی و مذهبی افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: اگر به آثار باقی مانده دوران باستان نیز نگاه کنیم، نمونه‌های مشترک زیادی از جمله کاخ آشور، باغ‌های پاسارگاد، و طاق کسری بود که امروز امنیت آن‌ها در خطر است.

عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد گفت: شیوه‌های معماری مانند شیوه معماری مصری، شیوه شامی، شیوه مغربی و شیوه‌های ایرانی از جمله مشترکات دیگری است که کشورهای زیادی از آن‌ها استفاده کردند و کشور عراق نیز به تعدد از شیوه ایرانی استفاده کرده است و در شهرسازی نیز نمونه‌های آشکار بسیار زیادی دارد.

فرح زا تصریح کرد: ما در دوران اخیر نیز میراث متعدد بسیار زیادی داشتیم که نشان از روابط دو تمدن است که بازسازی حرمین شریفین در عراق از مواردی است که در دست ایرانیان قرار گرفته و در جهت تعمیر ان تلاش می‌کنند.

وی در پایان گفت: ما بازهم در زمینه هنر و معماری بسیار زیاد کار کردیم که می‌توانیم با بررسی آن‌ها روی این مشترکات کار کرده و از ان‌ها استفاده کنیم.

 

 

 اشکوری: همایش بین‌المللی میراث مشترک ایران و عراق در ایران برگزار می‌شود

 

رئیس مجمع ذخائر اسلامی با اشاره به مشترکات کشورهای ایران و عراق گفت: همایش بین‌المللی میراث مشترک ایران و عراق اسفندماه در قم و تهران برگزار می‌شود.
حجت‌الاسلام سید صادق اشکوری، دبیر اجرایی همایش بین‌المللی میراث مشترک ایران و عراق شب گذشته در نشست بررسی برگزاری نخستین همایش میراث مشترک ایران و عراق در دانشگاه یزد با اشاره به اهداف برگزاری این همایش گفت: از سال گذشته برگزاری سلسله همایش‌هایی با عنوان ایران و میراث مشترک با کشورهای همسایه آغاز شده و در نخستین همایش به بررسی میراث مشترک ایران و هند پرداخته شد.

وی افزود: ما در همایش بررسی ایران و هند ۴۰ جلد کتاب را تالیف کردیم که هنوز این روند نیز ادامه دارد و پنج جلد کتاب دیگر نیز در دست چاپ است.

دبیر اجرایی همایش بین‌المللی میراث مشترک ایران و عراق خاطرنشان کرد: همایش بین‌المللی میراث مشترک ایران و عراق امسال بسیار وسیع‌تر و با نام حضرت سیدالشهدا امام حسین (ع) و امیرالمومنین حضرت علی(ع) و با استعانت از اهل بیت مدفون در عراق با کشور عراق شروع به کار کرد.

اشکوری تصریح کرد: امروز در دنیا بر میراث دیگران به منظور بهره‌برداری‌های فرهنگی چنگ می‌اندازند و در شرایطی که کتاب‌ها و اسناد مختلفی هر سال از بین می‌رود یا در اختیار دیگران قرار می‌گیرد، به زودی شاهد اتفاقات ناخوشایندی برای میراث گذشتگان خواهیم بود.

وی ادامه داد: تمام تلاش خود را برای شناسایی هرچه بیشتر مشترکات بین دو کشور ایران و عراق انجام می‌دهیم که در این راستا نیز علمی بودن همایش برای ما بسیار حائز اهمیت است و بر این اساس نیز تا روز همایش، ۵۰ جلد کتاب ارزشمند از مشترکات ایران و عراق منتشر خواهد شد.

دبیر اجرایی همایش بین‌المللی میراث مشترک ایران و عراق گفت: کتاب‌ها و پایان‌نامه‌هایی که با موضوع مشترکات ایران و عراق در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی نگاشته شود، حمایت مالی خواهند شد.

اشکوری با بیان اینکه همایش بین‌المللی میراث مشترک ایران و عراق قرار است در اسفندماه برگزار شود، گفت: دو ماه پس از برگزاری این همایش در قم و تهران، این همایش در کوفه نیز برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات به این همایش، فردا ۱۰ آذر ماه است، خاطرنشان کرد: از آنجا که انتظار بیشتری از دانشجویان دانشگاه یزد داریم، چکیده مقالات تا اسفند ماه سال‌جاری نیز از این دانشجویان پذیرش خواهد شد.

دبیر اجرایی همایش بین‌المللی میراث مشترک ایران و عراق گفت: این همایش قرار است با حمایت و همکاری موسسات علمی و فرهنگی، کتابخانه‌ها، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های ایران و عراق برگزار شود.

انتهای پیام/ع




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.