ID : 37820929
امام جمعه بهاباد:

بر اساس نظر پزشکان روزه داری منجر به ابتلا به کرونا نمی شود


حجت الاسلام علی اکبر ابراهیمی بشکانی گفت: دکتر مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در پاسخ به شبهات روزه داری در ایام کرونا از منظرعلوم پزشکی صراحتا اعلام کرد روزه داری هیچ منافاتی با بیماری کرونا ندارد.

حجت الاسلام علی اکبر ابراهیمی بشکانی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با بیان این مطلب که در مجموعه احکام شرعی مانند نماز روزه، حج، جهاد و سایر، احکام برای زمان صحت و سلامت انسان های وضع شده است گفت: در دستورات دینی اصل احکام تغییر نمی کند بلکه ممکن است قالب اجرای آن دچار تغییر شود یعنی اگر کسی بیماری داشته باشد شکل اجرای احکام تغییر می کند اما در اصل آن خللی وارد نمی شود.

امام جمعه بهاباد افزود:  مثلا در نمازخواندن اصل بر این است که ایستاده خوانده شود اما احکام اسلام می گوید اگر کسی به هر دلیلی نمی تواند ایستاده نماز بخواند می تواند آن را نشسته بخواند بنابراین اجرای احکام بستگی به شرایط افراد دارد در روزه نیز به همین گونه است یعنی افرادی باید روزه شوند که از صحت و سلامت برخوردارند و کسی که بیمار باشد از روزه گرفتن معاف شده وبه فرموده امام راحل حتی اگر روزه بگیرد نه تنها روزه اش باطل است گناهکار نیز محسوب می شود.

بشکانی تصریح کرد: حتی اگر احتمال به خطر افتادن سلامتی فردی در آینده نیز برود باید روزه های خود قضا کند بنابراین دین مبین اسلام برای احکام خود شرایط کلی در نظر گرفته  اما موارد استثنایی نیز وجود دارد.

این کارشناس دینی در خصوص احکام روزه داری در ایام کرونا هم گفت: دشمنان اسلام همواره با فرا رسیدن ایام ماه مبارک رمضان و محرم شروع به تبلیغات ضد دینی و شبهه افکنی می کنند و این مسئله در شرایط فعلی نیز شدت گرفته اما نکته مهم این است که برای اطلاع از صحت و سقم هر مسئله ای باید به کارشناس و متخصص امر مراجعه کرد و از وی مشاوره گرفت بنابراین  در خصوص روزه داری در این ایام باید پزشکان اظهار نظر کنند.

وی اضافه کرد: دکتر مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در پاسخ به شبهات روزه داری در ایام کرونا از منظرعلوم پزشکی صراحتا اعلام کرد روزه داری هیچ منافاتی با بیماری کرونا ندارد و موضوعی هم که در خصوص آشامیدن آب مطرح می شود به این دلیل است که اگر ویروس در دهان فرد باشد با آشامیدن آب به معده منتقل و در آنجا با اسید معده از بین برود بنابراین بر اساس علم پزشکی، روزه داری منجر به ابتلا به کرونا نخواهد شد.

بشکانی در خصوص تکلیف شرعی پزشکان،پرستاران و کادر درمانی درگیر با کرونا که از لباس های مخصوص برای خدمت رسانی به بیماران کرونایی استفاده می کنند هم گفت: استفاده از این لباس ها ممکن است حرارت بدن افراد را افزایش دهد و در آنان ایجاد ضعف کند که در این خصوص کادر درمانی می توانند با استفتاء از مرجع تقلید خود در زمینه گرفتن یا نگرفتن روزه در ماه مبارک رمضان از تکلیف شرعی خود مطلع شوند و این مورد از موارد خاص و استثنایی است که باید به صورت فردی بررسی شود.

امام جمعه بهاباد در پایان تاکید کرد: به طور کلی روزه داری در ایام کرونایی برای انسان ایجاد مشکل نخواهد کرد  مگر آنکه فرد بیمار باشد یا توانایی روزه گرفتن را از منظرعلم پزشکی نداشته باشد که البته در صورتی که بیماری وی دائمی نباشد باید بعدا روزه های خود را قضا کند.

انتهای پیام/ح




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.