ID : 10741183
گزارش/ طرحی که خاک می‎خورد

بلاتکلیفی مسئولان یزد برای ساخت مقبره آذر یزدی/ ساماندهی مقبره آذریزدی با پول شخصی!


پس از گذشت حدود 5 سال، چند طرح جزئی برای مقبره در دبیرخانه دائمی بنیاد آذر یزدی خاک می‌خورد.

به گزارش یزد رسا، پس از گذشت حدود 5 سال، چند طرح جزئی برای مقبره در دبیرخانه دائمی بنیاد آذر یزدی خاک می‌خورد.
 همشهری نوشت:«مهدی آذریزدی» در سال 1301 در خرمشاه که آن زمان در حومه یزد قرار داشت، متولد شد. وی در سال 1336 با توجه به زمینه مطالعات وسیع قبلی‌اش شروع به نوشتن داستان‌های گوناگونی برای کودکان کرد.
آذر یزدی در این زمینه، 5 کتاب در قالب مجموعه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» و 5 کتاب کوچک‎‎تر در قالب مجموعه «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن» منتشر کرد.
این نویسنده یزدی ادبیات کودک همچنین ترجمه‌ای به نام «گربه ناقلا» و حکایت منظومی به نام «شعر قند و عسل» و همچنین 2 کتاب آموزشی به نام‎‎های «خودآموز عکاسی» و «خودآموز شطرنج» منتشر کرد.

 

 


او  که به پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران شهرت یافته است، در سال 1379 به دلیل نگارش قصه‌ای از قرآن برای نوجوانان، به عنوان «خادم‌القرآن» انتخاب شد. کسب جایزه یونسکو و انتخاب 3 کتاب او از سوی شورای کتاب کودک، به‌ عنوان کتاب برگزیده سال، از دیگر افتخارات این نویسنده فقید است.
این نویسنده پیشکسوت در ۱۸ تیرماه ۱۳۸۸ به علت عفونت ریه و كهولت سن در سن ۸۷ سالگی در بیمارستان آتیه تهران درگذشت و در حسینیه‌ خرمشاه یزد، در نزدیکی محل زندگی‌اش به خاک سپرده شد اما به دلیل موقعیت خاص این آرامگاه موضوع بازسازی و ایجاد مقبره یادبود برای این فرهیخته فرهنگی،‌تاکنون به تأخیر افتاده است.

 

یزد؛ نه سنتی نه مدرن
مدیر دبیرخانه دائمی بنیاد آذر یزدی درباره این بلاتکلیفی و تاخیر می‏‏گوید: این بلاتکلیفی همانند یک گره کور نیست چرا که گره کور را به هر ترتیبی یا تدبیر و کمک می‎‎توان باز کرد، اما متاسفانه گره بلاتکلیفی بازشدنی نیست.
«اسدالله شکرانه» با تاکید بر این‌که یزدی است و یزد را دوست دارد، اضافه می‎کند: بعد از مو سفید کردن در این شهر، تصورم این است که یزد اصولا شهر بلاتکلیفی‎‎هاست.
وی به اضافه شدن عناوین جنبی در مناسبت‎‎های مختلف به این شهر که نه سنتی و نه مدرن است اشاره و تصریح می‏‏‎کند: اصولا یزد یک شهر میانه است و این باعث شده در این شهر شاهد «بشود و نشود » یا «باشد و نباشد»های بسیار باشیم.

 

طرحی که خاک می‎خورد
شکرانه، با ذکر خیر از مرحوم «مهدی آذر یزدی» می‌گوید: پیر نیک‌اندیش ادبیات کودکان و نوجوانان نیز از این قاعده مستثنی نیست، وقتی در غربت تهران چشم از جهان فروبست، سینه‌چاکان ناگهانی، تلاش‎‎های زیادی کردند که او را در یزد خاک کنند تا برایش چه‎‎ها و چه‎ها کنند. وی ادامه می‎‎دهد: اما وقتی جنازه به یزد رسید تازه چالش شروع شد که این مرحوم در کجا دفن شود تا جایی که بی‏‏برنامه، ناسنجیده و بدون دوراندیشی، آذر یزدی را در گورستان محله خرمشاه دفن کنند.
به گفته وی، حالا هم که این نویسنده متواضع را خاک کرده‎ا‎ند، پس از گذشت حدود 5 سال، چند طرح جزئی برای مقبره در دبیرخانه دائمی بنیاد آذر یزدی خاک می‌خورد و یک طرح جامع نیز در شهرداری طراحی شده و در آنجا گرد فراموشی بر آن نشسته است.

 

 

ساماندهی مقبره آذریزدی با پول شخصی
مدیر دبیرخانه دائمی بنیاد آذر یزدی با بیان این‌که بنیاد مذکور صاحب اعتبار مالی نیست اظهار می‏‏کند: همین ساماندهی ناقص مقبره آذر یزدی نیز با پول مؤسسه فرهنگی- هنری ادیبان یزد که مؤسسه‎‎ای شخصی محسوب می‎‎شود، انجام شده است. وی می‎‎گوید: متاسفانه دولتی‎ها هم که از قدرت، پول و اختیار برخودارند، نه تنها به آذر یزدی فکر نمی‎‎کنند، بلکه دلشان هم نمی‏خواهد کاری کنند و با وجود همه ارادتی که به دست‎‎اندرکاران دولت در استان دارم، ولی چنین نیتی را در هیچ کدام نمی‎‎بینم.
شکرانه معتقد است که علت این بلاتکلیفی از یک‌سو، به ساختار فکری، فرهنگی و دیرینگی یزد برمی‏‏گردد که «شهر ناتمامی‎‎ها»ست و از سوی دیگر، این که هیچ کدام از مسئولان شهری اعم از استانداری، شهرداری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرمانداری و دیگران دغدغه رفع این بلاتکلیفی را ندارند.
وی در مورد طرح‏‏های ساخت مقبره‎‎ای در خور شأن پدر ادبیات کودکان، عنوان می‎‎کند: طرح‎‎ مقبره و طرح جامع بازسازی گورستان خرمشاه وجود دارد ولی در این زمینه نه شهرداری اظهار‌نظر می‎‎کند و نه اداره ارشاد که قاعدتا می‏‏‏‏تواند به عنوان دغدغه‏‏ای فرهنگی این موضوع را دنبال کند، با جدیت در این رابطه پیگیر است.

لزوم ورود استاندار برای اتمام بلاتکلیفی
مدیر دبیرخانه دائمی بنیاد آذر یزدی با بیان این که ورود هر کدام از این دستگاه‏‏ها می‎‎تواند به بلاتکلیفی فعلی پایان دهد، خواستار پیگیری این موضوع از سوی استاندار یزد می‎‎شود و می‎گوید: ای کاش استاندار محترم یزد، به عنوان بالاترین مقام اجرایی استان، چشم به روی این همه بی‎‎مهری در مورد این مرد فرهیخته نمی‏‏بست و کاری در شأن او انجام می‌داد.
وی معتقد است آرامگاه مرحوم آذر یزدی می‌تواند با زیبایی‎‎شناسی خاص و حفظ ارزش‌‌ها بازسازی شود ولی این امر نیاز به همت استاندار و اعضای شورای شهر دارد. شکرانه همچنین از اهل ادب و فرهنگ یزد می‎‎خواهد که این قدر حاشیه‎‎نشین نباشند و دل به خرده فعالیت‎‎های تکراری نبندند و خبرنگاران استان نیز پیگیر این مسأله از مسئولان استان باشند.

تلاش برای تبدیل خانه آذر یزدی به فرهنگسرا
مدیر دبیرخانه دائمی بنیاد آذر یزدی از تلاش برای خرید خانه آذر یزدی و تبدیل آن به فرهنگسرا خبر می‎‎دهد و ابراز امیدواری می‎‎کند که با روشن نگه داشتن چراغ این خانه، در رابطه با رشد ادبیات کودک و نوجوان در یزد تلاش شود. «اسدالله شکرانه» می‎‎گوید: البته در این زمینه از فرزند خوانده ایشان برای سفر به یزد دعوت کردیم تا شاید از این طریق کاری نیز برای مقبره آذریزدی انجام شود ولی متاسفانه ایشان نیامدند و این در حالی است که خانه آذر یزدی نیز با گذشت زمان در معرض تخریب است. وی در رابطه با انتشار کتاب‎‎هایی که آذر یزدی موفق به نشر آنها نشده است نیز می‎گوید: کتابی در اختیار دبیرخانه آذر یزدی نیست که آنها را منتشر کند ولی ظاهرا مجموعه اشعاری از آذر یزدی و یک مجموعه داستان نزد فرزندخوانده ایشان و یکی از دوستان آذر یزدی است که در این باره اقدامی نکرده‌‌اند. شکرانه در این مورد اعلام آمادگی می‎‎کند که در صورت قرار گرفتن این مطالب در اختیار دبیرخانه آذر یزدی، پیگیر چاپ آنها باشد؛ همان‎ ‎گونه که تاکنون کتاب‎‎های «یار آینه‎‎دار» شامل مجموعه مقالات آذر یزدی و کتاب «نشک خروسی» شامل بازآفرینی قصه‎‎هایی از آذر به گویش یزدی را چاپ کرده است.

انتهای پیام/ع




summary-address :
Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.