بلامعطلي جادهاي كه از قلب زيستگاه يوزپلنگ آسيايي ميگذرد!
به گزارش یزد رسا، حسن اكبري معاون فني اداره كل محيطزيست استان يزد در گفتگو با ایسنا، جاده گزوئيه در شهرستان بهاباد را يكي از مصاديقي عبور جاده از يك زيستگاه بسيار حساس خواند و گفت: اگر مسائل زيستمحيطي لحاظ شود، اين جاده نبايد اجرا كرد چرا كه واقعاً خسارتهاي غيرقابل جبراني را به محيطزيست منطقه وارد خواهد كرد.
وي يادآور شد: جاده گزوئيه از قلب زيستگاه دو گونه بسيار مهم يعني يوزپلنگ آسيايي و پلنگ ايراني و البته يكي از زيستگاههاي بسيار خوب علفخواراني مانند كل، بز، قوچ و ميش ميگذرد و عملاً زيستگاه را به دو قسمت تقسيم و دسترسي افراد سودجو را تشديد ميكند.
وي ادامه داد: البته ميتوان گزينههاي جايگزيني مثل جاده سيروسآباد را نيز برگزيد هر چند كه جاده سيروسآباد نيز از بخشهايي از منطقه حفاظتشده عبور ميكند با اين تفاوت كه حساسيت اين قسمتهاي زيستگاه به مراتب كمتر است.
روند كند مطالعه راه جايگزين جاده گزوئيه
اين مسئول با بيان اين كه جاده گزوئيه براساس مصوبه شوراي تامين در دولت قبل تاكنون به عنوان يك جاده خاكي بين روستايي مورد استفاده است، از توقف عمليات آسفالت اين جاده خبر داد و گفت: بر اساس آخرين جلسه مسئولان استان و محيطزيست، مقرر شد تا از سوي راه و شهرسازي استان، راه گزوئيه در همان حدي كه هست، متوقف شود و جاده سيروسآباد به عنوان دسترسي اصلي آسفالت مردم سبزدشت مورد مطالعه قرار بگيرد.
وي با بيان اين كه متأسفانه روند اين مطالعه تقريباً بسيار كند پيش رفته و تاكنون گزارشي به محيط زيست ارائه نشده است، گفت: ادامه روند كنوني، كار را همچنان سرگردان و بدون نتيجه گذاشته و امكان بروز هر اتفاقي نيز وجود دارد.
اكبري تاكيد كرد: محيطزيست با اصل ايجاد راه دسترسي براي مردم منطقه سبزدشت مخالف نيست ولي مسير جاده سيروسآباد را پيشنهاد كرده تا هم به نوعي مشكل دسترسي مردم حل شود و هم طبيعت بسيار زيبا و بكر داراي تنوع زيستي فوقالعاده در منطقه كمتر مورد تعرض قرار گيرد.
مرگ 7 قلاده يوزپلنگ در تصادفات جادهاي
معاون محيطزيست استان در ادامه با اشاره به آسیبهای جدی راهسازی در محدودههاي حساس زيستگاهي حیات وحش، اين آسيبها را در وهله اول به دليل تجزيه زيستگاه و بروز آسیبهای غیر قابل جبران در تنوع ژني جانوران منطقه به ویژه گونههایی که جابهجایی دارند، مهم خواند.
وي افزود: این قبیل راهها در مورد گونههاي کم جمعيت به دلیل امکان جدایی افتادن بین حيوانات نر و ماده میتواند در کاهش زادآوري این گونهها بسیار تاثیرگذار باشد.
وي همچنین تلفات جادهای را از دیگر آسیبهای دخل و تصرف راهسازی در زیستگاهها بیان کرد و گفت: در 10 سال گذشته تنها در مسیر جاده مهريز – انار که از قلب زیستگاه کالمند بهادران مهریز قرار دارد، هفت قلاده يوزپلنگ آسيايي در اثر تصادفات تلف شدهاند.
وی این رقم را براي گونهاي در معرض انقراض و دارای جمعيت بسيار كم، بسیار بالا و زیانبار خواند و گفت: البته در مورد گوشتخواران ديگري چون روباهها و علفخواراني مانند آهو نیز تلفات جادهاي را در استان شاهد هستیم.
اكبري با بيان اين كه آهوان در خشكساليها اقدام به تغيير زيستگاه خود براي رفتن به مكانهايي امنتر ميكنند، افزود: به دنبال اين جابهجايي كه معمولاً با گذر اين حيوانات از جادهها روي ميدهد، شاهد تلفات خيلي بالاي آنها هستيم.
وي در اين باره به عنوان نمونه به مرگ بيش از 30 راس آهو در يكي از جادههاي منطقه حفاظتشده كالمند- بهادران در يكي از سالهاي دهه 80 كه خشكسالي در آن تقريباً شديد بود، اشاره كرد.
كاهش اثرات زيست محيطي راهها با اعمال مديريت
معاون فني محيط زيست استان اظهار كرد: البته در زيستگاههايي كه حساسيت در آنها خيلي بالا نيست ميتوان راهكارها و يك سري تمهيدات ارائه كرد تا اثرات جادهها بر طبيعت و حياتوحش كاهش يابد.
وي انديشيدن تدابيري براي كاستن از سرعت خودروها يا طراحي عريضتر پلهاي آبگذر در اين مناطق براي عبور حيونات از زير جادهها را از جمله اين راهكارها برشمرد.
اكبري در رابطه با علت صدور مجوز ايجاد جاده در مناطق حفاظت شده، متذكر شد: ايجاد جاده در بعضي از مناطق از جمله كالمند-بهادران و پناهگاه حيات وحش درهانجير، قبل معرفي اين مناطق به عنوان منطقه حفاظت شده روي داده است هرچند كه در طول زمان تغييراتي مانند دو بانده شدن در آنها روي داده باشد.
وي رويكرد سازمان محيط زيست را جلوگيري از عبود جاده در دورن مناطق حفاظتشده در حد امكان دانست و اظهار كرد: اما با اين حال در برخي مناطق نيز ايجاد جاده واقعاً يك نياز اساسي است و گزينههاي جايگزين ديگر در اين رابطه كم است لذا به ناچار جاده از منطقه عبور ميكند.
اكبري معتقد است كه در چنين شرايطي نيز مطالعه كارشناسي و استفاده از نظرات محيط زيست از سوي دستگاهها متولي راه و راهسازي ميتواند اثرات مخرب زيست محيطي جادهها را كاهش دهد به عبارتي در يك گزينه اجتنابناپذير هم ميشود با اعمال مديريت، آثار سوء آن را كاهش داد.
بيشترين تلفات جادهاي در منطقه حفاظت شده مهريز
معاون فني محيطزيست استان يزد بيشترين تلفات جادهاي حال حاضر حيوانات استان را مربوط به مسير مهريز - انار و مهريز – خاتم خواند و تصريح كرد: اين جادهها از منطقه حفاظت شده كالمند- بهادران عبور ميكنند.
وي همين طور به جاده يزد – طبس به ويژه حد فاصل خرانق تا رباط پشت بادام كه از پناهگاه حياتوحش درهانجير ميگذرد نيز اشاره كرد.
وي در مورد تعداد تلفات جادهاي حيوانات در يك سال گذشته گفت: محيط زيست استان به دليل كمبود نيروي انساني، سيستم منظمي براي رصد و ثبت تمام تلفات را ندارد به ويژه اين كه برخي از اين تلفات نيز در جادههاي واقع در خارج از مناطق چهارگانه روي ميدهد.
اكبري در پايان ادامه داد: ثبت تلفات بيشتر در مناطق چهارگانه و در مورد گونههاي خاص انجام ميشود كه در اين رابطه حداقل بيش از 20 قلاده از گوشتخواران به ويژه روباهها، علفخواراني مانند آهو و به صورت موردي جبير و نيز در بعضي از جادهها نيز تلفات پرندگان در اثر برخورد با وسايل نقليه گزارش شده است.
انتهای پیام/ع
Related Assets:
-
مسئولان راه و شهرسازی هر چه زودتر جاده بافق-یزد را تکمیل کنند
-
برخورد 5خودرو در جاده یزد-بافق چهار کشته و مجروح برجای گذاشت
-
415ميلياردتومان اعتبار برای تكميل راههای نيمه تمام يزد نياز است/ رتبه ۳۰یزد در کسب بودجه حفظ راهها
-
تکمیل جاده ابرکوه-خاتم نیازمند 100میلیارد ریال بودجه/ بزرگراه یزد-سورمق از مهمترین جاده های ترانزیت کشوری
-
تردد كاميونهاي معدني عمده مشکل راههای استان یزد است/ ارزش 25 هزار میلیاردی راههای یزد
-
معادن قاتل راههای روستایی/ اعتبارات فعلی کفاف احداث 100کیلومتر راه را هم نمیدهد
-
محدودیت تردد در محور تفت - يزد
-
ممنوع شدن تردد کاميون ها در دو محور استان يزد