ID : 2893425
علی‌اکبر صالحی در نشست خبری:

به جرأت می گویم در عرصه هسته‌ای از تمام آستانه‌ها عبور کرده‌ایم/تحقیق و توسعه شاه بیت برنامه اقدام مشترک


علی‌اکبر صالحی گفت : به جرأت باید بگویم اکنون در عرصه فناوری هسته‌ای از تمام آستانه‌ها عبور کرده‌ایم .امروز دو دستاورد مهم 'افتتاح اتاق کنترل رآکتور تحقیقاتی تهران' و 'تولید ایزوتوپ های پایدار' را داشتیم که نتایج ارزشمند آنها را به زودی شاهد خواهیم بود .

به گزارش یزد رسا، مهمترین محورهای سخنان علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی هسته ای در نشست خبری به مناسبت روز ملی فناوری هسته ای بدین شرح است:

- ما در عرصه بین المللی در جایگاه مهمی در سطح منطقه و بین المللی عمل کرده ایم و این دستاوردهای را مرهون روح بلند امام راحل و شهدای گرانقدر این نظام می دانم.

- این روز، روز افتخار ملی است و این افتخارات توسط فرزندان این ملت در سازمان انرژی اتمی رخ داده است.

- ما در عرصه فناوری هسته ای به جرات می توانیم بگوییم که تمام آستانه‌ها را عبور کرده ایم.

- ما هرچه که در زمان جلو می رویم در عرصه فناوری هسته ای به بلوغ بیشتری می رسیم.

- نتایج ارزشمند دو دستاورد مهم افتتاح اتق کنترل رآکتور تحقیقاتی تهران و تولید ایزوتوپ های پایدار دو دستاورد مهمی است که در آینده نزدیک نتایج آنها را شاهد خواهیم بود.

- در سال 89 طی نامه ای از سازمان انرژی اتمی درخواست شده بود که طرف مذاکره سوخت سایت شهید شهریاری را تامین کند که استنکاف کردند این حاکمیت ملی ما را خدشه دار می کرد. این شد که نظام خود 20 در صد را تامین کرد و ما الان شاهد عملکرد قلب راکتور تهران با سوخت های بیست درصد ساخت ایران بودیم.

- اتاق کنترل رآکتور تهران مربوط به 46 سال پیش بود. آن اتاق بسیار ابتدایی بود و به صورت آنالوگ پردازش می شد و اتاق کنترلی که امروز افتتاح شد آنالوگ و دیجیتال را با هم استفاده می کند و مدرن ترین اتاق یک راکتور تحقیقاتی است.

- چند سال پیش 1+5 پیشنهاد به هنگام سازی این اتقاق را می دادند و این پیشنهاد جذابی بود و اما فکر کردیم می توانیم این اتاق را خودمان بازسازی کنیم و امروز راه اندازی شد.

- اتاق کنترل جدید خارج از قلب راکتور است. تعداد سیگنال هایی که می گیریم با اتاق قبلی قابل مقایسه نیست. این دستاورد را تبریک می گویم.

- پرژه بعدی که اکسیژن 18 است تولید ایزوتوپ های پایدار است . از این به بعد می خواهیم ایزوتوپ های پایدار تولید کنیم.

- ایزوتوپ ها پایدار کارکردهای بسیار بالایی در صنعت و پزشکی دارند و مهمترین محصول آن اکسیژن 18 است.

- ما باید به این عرصه ورود پیدا می کردیم. هر گرم اکسیژن 18 حدود 170 دلار است. که این هم دستاورد بزرگی بود که امروز راه اندازی شد.

منبع: نسیم




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.