ID : 18677184
با حضور معاون هماهنگی امور استاندار؛

بوم گردی در روستای تیزک ابرکوه افتتاح شد+ تصاویر


در ایام الله دهه فجر و با با حضور معاون هماهنگی امور استاندار یزد بوم گردی خانه امیدپناه واقع در قلعه روستای تیزک افتتاح و به بهره برداری رسید.

به گزارش یزدرسا به نقل از سرو ابرکوه، یکی از این بناهای تاریخی در ابرکوه قلعه مسکونی واقع در روستای تیزک در دهستان تیرجرد شهرستان می باشد، که در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ به شماره ۱۹۰۸۱ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

روستای تیزک در ۱۲ کیلومتری شمال غربی شهر ابرکوه قرار گرفته است. قلعه قدیمی تیزک که قدمت آن به ۲۰۰ سال قبل بر می رسد، که توسط عبدالرضا خان بزرك، پدر حاج خان و سالار نظام، در دوره قاجار، از خشت و گل ساخته شده است. در تقسيم اموال عبدالرضا خان، قلعه مذكور سهم حاج خان شده است.

مجاهد کرباسی سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابرکوه گفت: به مناسبت ایام الله دهه فجر و همزمان با افتتاح بوم گردی خانه قیومی، بوم گردی تیزک نیز با حضور معاون هماهنگی امور استاندار و جمعی دیگر از مسئولان افتتاح شد. 

                                                                                                                                                    
کرباسی افزود: بوم گردی تیزک داخل قلعه ثبتی و تاریخی روستای تیزک که زندگی در آن جریان دارد توسط بخش خصوصی و با مشارکت میراث فرهنگی با اعتبار سیصد میلیون ریال مرمت و راه اندازی شد. 

                                        

وی خاطر نشان کرد جهت رفاه حال مسافران و گردشگران در ایام نوروز انشاالله تا پایان سال جاری با راه اندازی دو بوم گردی دیگر می توان تا حدی مشکل اقامتگاه و پذیرایی را مرتفع نمود.


لازم به ذکر است قلعه تیزک به شماره 19081 در تاریخ 20/2/86 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این قلعه در دو طبقه و پلانی مستطیلی شکل، همراه با چهار برج نگهبانی در 4 گوشه بنا شده است. خانه های این قلعه به صورت موازی و همردیف، دارای هشتی ورودی و 2 نشیمنگاه می باشد که در گذشته، آب قنات روستا از وسط آن عبور و به سمت مزارع و دو سردآب نزدیک قلعه هدایت می شد.


اکثر این خانه هاف دارای بالاخانه هستند که در قسمت مرکزی هر کدام، سیستم خنک کننده ای برای تهویه هوای آنها وجود دارد. یکی دیگر از خصوصیات این قلعه وجود اسطبل می باشد که در آن اسب و چهارپایان و حتی در قدیم گورخر نگهداری می شد.


در کوچه پس کوچه های قلعه تیزک هنوز صدای قدم هایی به گوش می رسد و راه رفتن در این کوچه ها چنان حسی به انسان ها دست می دهد که قلم از وصف آن ناتوان می باشد.


قلعه زیبای روستای تیزک؛ که خود منبعی از فرهنگ و تمدن می باشد.                                                                                           




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.