ID : 9280702
در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی منتشر شد

بیانیه «ستاد احیاء امر به معروف ونهی از منکر استان یزد» در خصوص عزاداری های عاشورایی


ستاد احیاء امر به معروف ونهی از منکر استان یزد به مناسبت ایام شهادت سرور و سالار شهیدان و عزاداری های عاشورایی پیامی صادر کرد در بخشی از این پیام آمده است: نگاه دقیق و موشکافانه در کلام حضرت سیدالشهدا (ع)، تمامی فلسفه وجودی قیام عاشورا را بروی مشتاقان و ارادتمندان ساحت مقدسش نمایان می سازد. این کلام یک دستورالعمل کاری و اجرایی را به همراه دارد. پیام آن حضرت، اصلاح امور امت جدش حضرت محمد مصطفی (ص) است و دستورالعمل کاری و اجرایی آن را در امر به معروف و نهی از منکر از طریق عمل به سیرت رسول الله (ص) و امیرمؤمنان (ع) می داند.

به گزارش یزدرسا، ستاد احیاء امر به معروف ونهی از منکر استان یزد به مناسبت ایام شهادت سرور و سالار شهیدان و عزاداری های عاشورایی پیامی به شرح ذیل صادر کرد:

 

                                السلام علیک یا ثارالله وابن ثاره والوتر الموتور اشهد انک قد اقمت الصلوه

                                           و اتیت الزکوه و امرت بالمعروف و نهیت عن المنکر

  هرچه داریم از محرم و صفر است. امام خمینی (ره)

در هر دین و آئینی تکیه و احترام بر شعائر و ارزش ها و بسط و گسترش آن در جامعه و دیگر جوامع یک امر پسندیده و نیکوست و احیاء و گسترش شعائر و ارزش ها، باعث می شود تا آن جامعه به مسیر هدایت الهی گام بردارد و از نسلی به نسل دیگر منتقل شود. فرهنگ عاشورایی در مکتب اسلام از آن دست شعائر و ارزش هایی است که پس از حدود 14 قرن سینه به سینه انتقال یافته و زنده نگه داشته شده است. زیرا فرهنگ عاشورایی حضرت حسین ابن علی(ع) تنها یک حادثه واقع شده در یک نیم روز عاشورا نبود. بلکه فرهنگی که حضرت سیدالشهدا (ع) در دهم محرم 61 هجری بنیانش را گذاشت و با خون خود و یارانش آن را امضاء کرد غرس این درخت تناور که اکنون جامعه بشریت آگاه و زنده و آزاده از آن متنعم می شوند با خونها آبیاری شده و هرچه بر گذر زمان جلو رفته است در جهت تکریم آیین عاشورایی بیش از پیش همت گماشته شده تا به دست ما رسیده است.

بزرگداشت فرهنگ عاشورایی، بزرگداشت روح انسانیت و خلیفه الهی است. فرهنگ چگونه زیستن و چگونه مردن است. بسط و گسترش فرهنگ ارزش ها و دوری گزیدن از پلشتیها، خرافه پرستیها و ... است. فرهنگ توحیدی و آزادگی و جوانمردی است و در یک کلام، فرهنگ عاشورایی خلاصه در کلام الهی معمار عاشورایی آن حضرت حسین ابن علی (ع) است، که فرمود:« انما خرجت لطلب الاصلاح فی امت جدی، ارید ان آمر بالمعروف و انهی عن المنکر و اسیر به سیره جدی و ابی علی بن ابیطالب».

نگاه دقیق و موشکافانه در کلام حضرت سیدالشهدا (ع)، تمامی فلسفه وجودی قیام عاشورا را بروی مشتاقان و ارادتمندان ساحت مقدسش نمایان می سازد. این کلام یک دستورالعمل کاری و اجرایی را به همراه دارد.

پیام آن حضرت، اصلاح امور امت جدش حضرت محمد مصطفی (ص) است و دستورالعمل کاری و اجرایی آن را در امر به معروف و نهی از منکر از طریق عمل به سیرت رسول الله (ص) و امیرمؤمنان (ع) می داند.

فلذا تمام محوریت قیام عاشورایی حضرت حسین ابن علی (ع) حول این کلام و حدیث گهربار متجلی است.

بر تمام روحانیون، مداحان، اهل منبر، هیئت های سینه زنی و... واجب است، با شناخت از اصل و اساس قیام امام حسین(ع)، مردم را و جامعه اسلامی را در این دنیای وانفسای بدعت های ایجاد شده و ظهور گروه های تکفیری توسط ابر قدرت ها در جهان اسلام، اصل و اساس قیام امام حسین (ع) و پیام مکتب عاشورایی او را تبیین و تشریح کنند. در این راستا، پیام های مکتب عاشورایی و آسیب های آن را مرور کرده تا با کمک گیری از سیره ائمه طاهرین علیهم الصلوات الله به حقیقت عاشورا پی ببریم.

پیام های عاشورایی : قیام حضرت حسین ابن علی(ع) و زنده و پویا ماندن آن بعد از 14 قرن بعلت آن است که این قیام، یک قیام عادی نبود بلکه قیام یک انسان کامل در مقام خلیفه الهی برای نجات بشریت در تمام اعصار تاریخ بود. لذا پیام قیام امام حسین (ع) محور و با استفاده از:

1.     سخنان و خطبه های امام حسین (ع) و یاران شهید و بازماندگان شهدا.

2.     عملکرد و رفتار و شیوه ی عملی حضرت سید الشهدا (ع) و یارانش.

3.     متون و منابع معتبر تاریخی و دینی برجامانده از قیام عاشورا.

پیام های برگرفته از قیام عاشورا :

اول: پیام اعتقادی

قیام حسینی در بعد اعتقادی، پیام آور توحید در عقیده و عمل، مبدأ و معاد، رسالت پیامبر، شفاعت، امامت و بدعت ستیزی است.

دوم: پیام اخلاقی

عاشورای حسینی کلاس درسی برای آموختن، درس آزادگی و حریّت، ایثار، تکریم انسان، توکل به خدا ،جهاد با نفس، شجاعت، صبر و استقامت، عزت، عفاف و حجاب، عمل به تکلیف، غیرت و مردانگی، فتوت و جوانمردی، مواسات و وفای به عهد است.

سوم: پیام زندگی حقیقی

آموزشگاهی برای آموختن، درک مفهوم زندگی، عقیده و زندگی، چگونه انتخاب کردن، زندگی صحنه آزمون و امتحان، علت زنده و مرده، فریادرسی و دادخواهی، پیروزی و شکست، زندگی بدون مرگ، شرافت، شهامت، شهادت طلبی، دنیا خواب است و آخرت بیداری؛ می باشد .

چهارم: پیام های عرفانی

حسین ابن علی (ع) به ما می آموزد؛ چگونگی عشق ورزیدن به خدا، یاد خدا و فدا شدن در راه خدا، تسلیم به رضای الهی و رسیدن به فوز و رستگاری، اخلاص در عمل و قیام برای خدا، بلا و ابتلاء از جانب خدا را درک کردن و آن را نعمتی الهی بر شمردن.

پنجم: پیام های تاریخی

روح قیام سالار شهیدان در تاریخ اثرات چشمگیری بر جا گذاشته که تدوین آن، درس هایی است که تحت عنوان عبرت های عاشورا می توان آموخت. مقام معظم رهبری امام خامنه ای (روحی فدا) می فرماید:« از درس های عاشورا مهم تر، عبرت های عاشوراست». تاریخ عاشورا می آموزد: تدوین و تدریس تاریخ اسلام در سایه امامت. ریشه عاشورا در سقیفه، اتمام حجت در بسط و گسترش حقیقت دین اسلام، دوری گزیدن و عبرت گیری از دنیا طلبی، غفلت، رها کردن تکلیف، بی طرفی نسبت به جریان حق و باطل، عزت باطل ستیزان و ذلت حق ستیزان که امیرمؤمنان (ع) فرمود:« للحق دوله، للباطل جوله» برای حق دولت و عظمت و بزرگی است ولی باطل را جولان و چرخشی است(غررالحکم، ج5، ص 2205) و خداوند جل جلاله می فرماید:« ولله العزه و لرسوله وللمؤمنین» (منافقون، آیه 84)

ششم: پیام های سیاسی

مکتب حسینی(ع) مکتبی سیاسی را بر روی سیاستمداران باز می نماید تا از آن بیاموزند، درس تبعیت از ولایت و رهبری، تولی و تبری جستن، امر به معروف و نهی از منکر، عدالت خواهی، باطل ستیزی، جهاد در راه خدا، آزمون و اصلاح جامعه، پیروزی خون بر شمشیر، الگو گیری، تدبیر و برنامه ریزی، رعایت اصول انسانی در جنگ، بصیرت یابی، پیام رسانی.

هفتم: پیام های احیاگری 

عاشورا کلاس درسی است که می آموزد در جهت حمایت از دین و حمایت از حق باید با احیای شعائر دین چون نماز، هجرت و... احیاگری کرد که در این جهت با احیاء عاشورای حسینی می توان به این هدف رسید.

هشتم: پیام به بانوان

عاشورای حسینی دانشگاهی است در جهت کرامت بخشیدن به حقیقت وجودی زن به عنوان یک انسان با حضور سیاسی زنان در جامعه، مشارکت در جهاد، شهید پروری با پای بندی به حجاب و عفاف و دوری گزیدن از وسیله شدن برای مطامع دنیوی فرصت طلبان و زراندوزان.

مسئولیت مبلغین و مبلغات :

درک پیام های قیام اباعبدالله الحسین (ع) و قیام عاشورایی و جانبازی یاران فداکارش توسط همه ی آحاد و امت اسلامی بالاخص شیعه، مسئولیت روحانیون، مداحان و اهل منبر را سنگین تر می سازد، تا در جهت رساندن پیام مکتب حسینی، آسیب های در پیش روی آن را شناخته و با آسیب زدایی حقیقت منور قیام سالار شهیدان را به روی مشتاقان و اهل حق و حقیقت بگشاییم.

نقشه های دشمن برای محو نمودن فرهنگ عاشورایی :

قبل از پرداختن به آسیب ها، شما را به دندان تیز کردن ابر قدرت ها در جهت محو نمودن فرهنگ عاشورایی در بین شیعیان و سرایت به آحاد مسلمین و آزادگان جهان توجه می دهیم.

اخیراً کتابی به نام نقشه ای برای جدایی مکاتب الهی به قلم دکتر مایکل برانت از معاونان سابق CIA آمریکا منتشر شده است که در جهت فرهنگ زدایی عاشورایی می نویسد:« قدرت رهبر مذهبی ایران و استفاده از فرهنگ شهادت در انقلاب ایران، تأثیر گذار بوده است و شیعیان بیشتر از دیگر مذاهب اسلامی فعال و پویا هستند. ... قدرت شیعه در دست مراجع و روحانیت است.»

این تحقیقات ما را به این نتیجه رسانده است که به طور مستقیم نمی توان با مذهب شیعه رو در رو شد و امکان پیروزی بر آن بسیار سخت است و باید پشت پرده کار کنیم. ما به جای ضرب المثل انگلیسی که می گوید:

«تفرقه بیانداز حکومت کن» می گوییم «تفرقه بیانداز و نابود کن» با برنامه ریزی طرح های بلند مدت به این نتیجه رسیدیم که:

با حمایت از مخالفین مذهب شیعه و ترویج کافر بودن شیعیان در زمان مناسب با اعلام جهاد علیه آنان و با استفاده از تبلیغات گسترده علیه مراجع تقلید و رهبران دینی شیعه آنان را از دید مردم بیاندازیم.
با حمایت مالی از برخی سخنرانان و مداحان و برگزارکنندگان این مراسمات، چنین القاء کنیم که اینان یک مشت افراد سودجو و شهرت طلب هستند تا عقاید و بنیانهای شیعه و فرهنگ شهادت طلبی را سست و متزلزل کنیم.
با وارد نمودن مسایل انحرافی در فرهنگ عاشورایی، مذهب شیعه را یک گروه جاهل و خرافاتی به تصویر کشیم . ( قمه زدن )
مطالب فراوانی علیه مراجع شیعه جمع آوری و بوسیله مداحان و نویسندگان سودجو انتشار دهیم... و آنها را به دست خود شیعیان و دیگر مذاهب اسلامی نابود کنیم.
با توجه به این حقیقت که در طول تاریخ و به خصوص عصر حاضر، تمام تلاش دشمن نابودی مذهب شیعه به دست خودیها است و پول های فراوانی خرج و آکادمی های فکری بزرگی تشکیل می گردد؛ لذا ما را بر آن می دارد که آسیب های در سر راه را شناخته و برای زدودن آن تلاش کنیم. آسیب هایی که امروزه فرهنگ عاشورایی را تهدید می کند عبارتند از:

آسیب های فرهنگ عاشورایی :

1.آسیب های محتوایی

طرح یکجانبه و ملکوتی نشان دادن پیامبر (ص) و معصومین علیهم صلوات الله . توضیح آنکه پیامبران و ائمه دو جنبه دارند بُعد ملکوتی (علم غیب داشتن و ولایت تکوینی داشتن و...) و دیگر جنبه ملکی و زمینی « قل انما انا بشرٌ مثلکم یوحی الی» در مجالس باید هر دو بعد طرح شود.

2. غلو گویی

مثل زینب الهی شدن، مثل تصاویر فوق بشری و فوق جسمانی که به سرداران واقعه عاشورا مثل حضرت عباس (ع)، علی اکبر سیدالشهدا و...  نسبت می دهیم. قرآن می فرماید: «یا اهل الکتاب لا تغلوا فی دینکم...» ای اهل کتاب غلو در دین نکنید.

3.دروغ

نسبت دروغ دادن، واقعه ای که اتفاق نیافتاده، افتاده مطرح کردن و...

4.مطالب ذلت آمیز

5.طرح سست معارف اسلامی با توجه به تسلط نداشتن کامل بر معارف اسلامی.

6.طرح خواب و مکاشفه که بنیان درستی ندارد و خواب حجت نیست.

7. جدایی دین از سیاست و دین را فقط در مقوله اعمال شخصی مطرح کردن.

8. اظهارات مطالب موهن و تحقیرآمیز.

مثل اشعاری که نسبت های حیوانی جهت بزرگ جلوه دادن ائمه بکار می برند مانند :

« هرکی می خواد هرچی بگه، من سگ کوی زینبم»

9. آسیب های شکلی

استفاده از موسیقی مبتذل، برخوردهای کاسبکارانه و ....

راهکارهای رفع آسیب ها

1.     با بیان نقد پیوسته، آسیب ها را از بین برده با توجه به اینکه اصل عزاداری آسیب نبیند.

2.     نقد در جهت زدودن آسیب ها باید آرام، منطقی و به تدریج باشد مثل نصیحت، موعظه و...

3.     آنقدر باید آسیب ها از جانب بزرگان طرح شود تا ناهنجاریها و ضد ارزش ها محو گردد.

4.     در باب انتقاد باید از افراط و تفریط بپرهیزیم.

5.     نقد در جهت رفع آسیب ها باید از جانب اهل فن و علم صورت گیرد باتوجه به احاطه داشتن به موضوع.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.