ID : 963535
گزارشی از آداب و رسوم بانوان یزدی در شب بیست و هفتم رمضان؛

بیش از هزار بانوی یزدی در بیست و هفتم ماه رمضان "پیراهن مراد" دوختند! +تصاویر


هر سال همزمان با 27 رمضان مسجد تاریخی جامع شهر یزد شاهد حضور بیش از هزار بانوان یزدی برای برگزاری آیین سنتی "دوخت پیراهن مراد" است.

به گزارش خبرنگار یزد رسا در حوزه زنان، چند دهه است وقتی کم کم خورشید ۲۶ رمضان پایین می رود و صدای اذان شب ۲۷ رمضان که به روایتی شب قدر است در فضای شهر طنین انداز می شود. کودکان و نوجوانان روستاها و شهر یزد با فرهنگ یزدی، خود را برای برگزاری آیین دوست دوست آماده می کنند.

سفره افطار که جمع می شود اکثر خانواده های علاقه مند برای شرکت در این آیین سنتی یا منتظر شنیدن زنگ درب منزل خود هستند و یا کودکانشان با هماهنگی سایر کودکان محله به صورت دسته جمعی در قالب گروه های پنج یا شش نفره به درب منازل مردم و اهالی محل می روند.

IMG_24311

در دهه گذشته افراد بزرگسال با پوشاندن صورت خود که اکثرا از بانوان بودند جدای از کودکان در این آیین شرکت می کردند ولی چند سالی است که کودکان هر محله این سنت را به جا می آورند.

زنان یزدی در این شب رسم دیگری هم دارند و برخی با مراجعه به درب منازل زنان سادات آشنا در محل و یا فامیل مقداری پول برای تبرک طلب می کنند تا فردا همزمان با ۲۷ رمضان از این پول پارچه ای را برای خود و یا اعضای خانواده تهیه کنند و به مسجد جامع یزد ببرند.

البته همه پول پیراهن از افراد سادات دریافت نمی شود بلکه به مقدار چند تک تومانی روی پول پارچه فردی که قرار است فردا در این آیین شرکت کند گذاشته می شود چون امکان دارد افراد زیادی برای دریافت پول تبرکی به منزل سادات محله بروند و زنان سادات نیز با علاقه در این طرح شرکت می کنند و مبلغی را روز قبل کنار می گذارند.

صبح ۲۷ رمضان خیابان منتهی به مسجد تاریخی شهر یزد واقع در خیابان امام، مملو از حضور بانوانی است که برای دوخت پیراهن مراد به سمت مسجد سرازیر هستند.

IMG_2353

در طول مسیر خیابان مسجد جامع که انواع مغازه های پارچه فروشی وجود دارد در این روز زودتر درب مغازه های خود را برای حضور مشتریان احتمالی برای خرید پارچه پیراهن مراد می گشایند و برخی تخفیف ویژه ای نیز برای مشتریان در نظر می گیرند.

برخی از اذان صبح تا اذان ظهر در مسجد می مانند و حتی با آوردن چرخ خیاطی پیراهن مراد خود را کامل می کنند و برخی ساعتی مانده به اذان ظهر به مسجد جامع می آیند.

مقارن با اذان ظهر وقتی صدای دلنشین اذان در مسجد جامع پیچیده بود خود را به مسجد رساندم.هیاهوی جمعیت برای شرکت در نماز جماعت از هر طرف مشاهده می شد.

IMG_2353

جمعیت بانوان بشتر از روزهای قبل مشاهده می شد و علت را  می شد از وجود پارچه های رنگارنگی که بانوان در صفوف نماز کنار خود گذاشته بودند مشاهده کرد.

نماز جماعت در فصل گرم تابستان اکثرا در  قسمت تابستانه مسجد که دارای محراب جداگانه ای هم هست و زیر یک ایوان بلند و بدون درب است خوانده می شود.

برخی که بر اساس رسم دیرین می خواستند ما بین نماز ظهر و عصر پارچه خود را برش بزنند زودتر وسایل خود را آماده کرده بودند و قبل از شروع نماز عصر برش کوچکی با قیچی روی پارچه می زدند تا مراحل بعدی را بعد از نماز عصر انجام دهند.

IMG_2343

نماز عصر که پایان یافت بانوان در زیر طاق بلند مسجد پارچه های خود را رونمایی کردند و بساط قیچی و نخ و سوزن مهیا شد.

گویا همه نمازگزاران در این آیین شرکت می کردند و دلیل آن هم این بود که از جمعیت بانوا ن کمتر کسی از مسجد خارج می شد و هر بانویی پارچه خود را پهن کرده بود و در حال برش زدن بود.

IMG_2344

گفتگو با بانوان شرکت کننده در آیین دوخت پیراهن مراد

خانم حمیدنژاد معلم بازنشسته ای بود که برای شرکت در آیین سنتی دوخت پیراهن مراد به همراه دختر و برخی اعضای فامیل در مسجد جامع یزد مشغول برش و دوخت لباس مراد بودند که در این باره به خبرنگار یزد رسا گفت:مردم یزد اعتقاد دارند روز ۲۷ رمضان روز خوش یمنی است و چون در روزهای پایانی رمضان قرار دارد و مردم به ویژه بانوان یزدی که از ابتدای ماه با راز و نیاز و عبادت و قرائت قرآن قلوب خود را شستشو داده اند می خواهند با استفاده از برکت معنوی ماه رمضان برای دوخت پیراهن و یا البسه نو از خدا بخواهند همانطور که قلوب آنان نو و از گناه پاک شده است با دوخت لباس نو حاجات انان را نیز برآورده سازد.

IMG_2349

وی افزود: اهم نیت هایی که زنان یزدی برای دوخت پیراهن مراد در نظر دارند شامل: شفای مریض، زیارت اهل بیت(ع)، سلامتی خود و اعضای خانواده، ازدواج دختر و پسر، خرید خانه، کسب و کار و بچه دار شدن زنانی که صاحب فرزند نشده اند می باشد.

خانم دهقان نیز که در این آیین شرکت کرده بود گفت: تمام این سرقیچی هایی که از پارچه های برش زده شده در صحن مسجد باقی می ماند توسط افرادی که صاحب فرزند نیستند جمع اوری می شود و اعتقاد دارند که ۴۰ تکه پارچه را که متبرک به فضای مسجد شده و همه با نیت مراد دوخته برش زده شده است ؛در کیسه ای قرار می دهند و به خانمی که صاحب فرزند نیست هدیه می کنند.

بانویی دیگر هم در این باره گفت: برخی کیسه مراد می دوزند و پولی را برای تبرک در آن قرار می دهند تا کسب و کار آنان در آن سال زیاد شود و به زیارت بروند.

IMG_2367

خانم برزگر نیز یکی دیگر از رسوم قدیمی مختص شب و روز ۲۷ رمضان را پخت نان سوروک یزدی عنوان کرد که برخی آن را تا شب یلدا نگه می دارند و به عنوان برکت از آن استفاده می کنند.

وی افزود: برخی از صبح زود اینجا می آیند و لباس خود را که اکثرا چادر مشکی، چادر نماز، چادر عقد برای دخترها، چادرهای رنگی، لباس نوزاد در راه،لباس نوزادی برای بانوانی که می خواند صاحب فرزند شوند، لباس برای کودکان مریض، مقنعه نماز، شلوار برای مردها و بیشتر پیراهن برای مریض است که بعد از برش زدن کوک می زنند و مقارن با نماز ظهر و عصر با آن لباس نماز می خوانند و از خداوند می خواهند که حاجت آنان را برآورده کند و برخی نیز فقط لباس را برش می زنند و برای دوخت به منزل می برند و عده ای هم هستند که با آوردن چرخ خیاطی دوخت خود را کامل می کنند.

یزد رسا، هرچه هوا گرمتر می شد از جمعیت داخل مسجد هم کاسته می شد و برخی که دیرتر آمده بودند تا غروب آفتاب برای شرکت در نماز جماعت حضور داشتند و برخی دیگر که کار دوخت پیراهن را از صبح زود آغاز کرده بودند و تا نماز ظهر و عصر تمام کرده بودند بعد از نماز مشغول قرائت قرآن و ادعیه بودند.

رسوم دیگر زنان یزدی در ماه رمضان

از رسوم دیگر بانوان یزدی غیر از افطاری دادن در مساجد و منزل که در همه جای ایران برگزار می شود؛ برگزاری جلسات جزء خوانی قرآن کریم به صورت روزانه در ماه مبارک رمضان در هر محله و حتی هر کوچه است که بانوان یزدی مصمم هستند تا قران را به صورت دسته جمعی قرائت کنند تا اگر اشکالی در قرائت آنان وجوددارد توسط افرادی که تجوید آنان بهتر است رفع شود و در پایان با تقسیم بندی که در آخرین روز ماه رمضان انجام می شود هر بانویی که در نوبت بندی جزئ سی ام به سوره توحید برسد بعد از ماه رمضان اعضای جلسه قرآن را برای خوردن شیرینی به منزل خود دعوت می کنند و اعتقاددارند که در آن سال یا به زیارت می روند و یا کسب و کارشان عالی می شود.

همچنین سوره "انا انزلنا" نیز به هر بانویی در نوبت بندی  جزء سی ام اختصاص پیدا کند همه بانوان را برای خوردن آش رشته دعوت می کند.

گفتنی است برای برگزاری جلسه جزءخوانی یکی از همسایه های محله از یکسال قبل و یا چند سال قبل برای برگزاری این مراسم در منزل خود نوبت می گیرند و آن را مایه برکت و نورانیت منزل خود می دانند.

انتقاد حجت الاسلام سید کاظم مدرسی از آیین "دوخت پیراهن مراد" در یزد

حجت الاسلام سید کاظم مدرسی در مصاحبه با خبرنگار یزد رسا در خصوص برگزاری آئین دوخت پیراهن مراد در روز بیست و هفتم ماه رمضان در مسجد جامع یزد اظهار داشت: هیچگونه رابطه ی منطقی بین برگزاری  مراسم دوخت لباس مراد با گرفتن حاجت نیست و تفکرات حاصل از برگزاری آن بی اساس است.

حجت الاسلام مدرسی با اشاره به برگزاری چندین ساله این مراسم در استان یزد افزود: باید در مقابل اینگونه حرکات ایستادگی شود و مردم  استان نیز باید  نسبت به این مسائل آگاه تر باشند چراکه این حرکات نشان دهنده ضعف دانش، بینش مردم و برخواسته از تصورات و توهمات نادرست است و هیچ منطق دینی آن را تأیید نمی کند.

   IMG_2352  IMG_2354

 IMG_2364  IMG_2383 IMG_2393 IMG_2397

 IMG_2409 IMG_2412 IMG_2414 IMG_2434 IMG_2439 IMG_2442 IMG_2446 IMG_2448 IMG_2454 IMG_23711 

 

 

 

 

 




summary-address :
Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 1.0 stars out of 5.