ID : 19719789
استاندار یزد از کدام رهنمود رهبری غافل شده است؟

بی توجهی مسئولین یزدی به رهنمودهای رهبری و دغدغه های مردم ادامه دارد


حال که با بد عهدی آمریکا، ماه عسل برجام به پایان رسید و فشارهای ایمیلی دیپلمات ها هم کارگر نیافتاده است (!) و در عین مسئولان دولتی مسائل کم اهمیت حزبی و جناحی را بر معیشت مردم ترجیح می دهند لازم است تنها یکی از ظرفیت های استان یزد که مورد اشاره رهبر انقلاب نیز قرار گرفته است بررسی شود.

به گزارش یزد رسا، متاسفانه استاندار یزد در اولین سخنرانی رسمی خود در سال جدید به جای مطرح کردن برنامه های دولت در استان یزد برای تحقق شعار سال به موضوعات حاشیه ای و مسائل حزبی و جناحی پرداخت تا بار دیگر نشان دهد دولتی ها چه مقدار از مردم فاصله دارند و دغدغه معیشتی مردم تا چه اندازه برای آن ها بی ارزش است.

رهبر انقلاب اما به عنوان سکاندار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، با اشراف کامل به ظرفیت های داخلی و خلاهای موجود سال 95 را سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری کردند. همچنین ایشان در سخنرانی آغاز سال در شهر مقدس مشهد با تبیین اصولی ده گانه راه را برای دولتمردان مشخص فرمودند.

تکیه بر توان، نیروی داخلی و صرف بودجه های کشور در داخل از جمله رهنمودهای ایشان بود. استان یزد که کشور آن را به عنوان یک استان صنعتی می شناسد از ظرفیت های بسیار خوبی برای تحقق اهداف مد نظر رهبری و اعتلای وضعیت اقتصادی مردم برخوردار است. ظرفیت های بسیار خوبی که متاسفانه دولت تا کنون از آن ها غفلت کرده است.

حال که با بد عهدی آمریکا، ماه عسل برجام به پایان رسید و فشارهای ایمیلی دیپلمات ها هم کارگر نیافتاده است (!) و در عین مسئولان دولتی مسائل کم اهمیت حزبی و جناحی را بر معیشت مردم ترجیح می دهند لازم است تنها یکی از ظرفیت های استان یزد که مورد اشاره رهبر انقلاب نیز قرار گرفته است بررسی شود.

برای مثال رهبر انقلاب در جمع زائران و مجاوران حریم رضوی فرمودند: «ما بالاخره تجارت خارجی داریم، واردات داریم، به یک چیزهایی احتیاج داریم که از خارج وارد کنیم، مجبوریم اینها را بخریم، اشکالی هم ندارد، لکن توجّه کنیم که این خریدهای ما، قدرت تولید داخلی ما را تضعیف نکند. فرض بفرمایید ما میخواهیم مثلاً هواپیما وارد بکنیم یا خریداری بکنیم؛ به ما گفته میشود -خود مسئولین دولتی میگویند- که اگر چنانچه فلان درصد از این قیمت را ما در صنایع داخلی هواپیما سرمایه‌گذاری کنیم، بیشتر از آنکه از خارج بخریم استفاده خواهیم کرد و تولید داخلی هم رشد پیدا میکند. اینکه ما همه‌چیز را از خارج وارد کنیم و نگاه نکنیم که این خرید ما، این واردات ما چه بلایی سر تولید داخلی می‌آورد خطا است؛ پس بنابراین در خریدها کاری کنیم که تولید داخلی تضعیف نشود.»

شرکت دانش‌بنیان توسعه پرواز یک شرکت نوپا و خوش آتیه یزدی است که فعالیت خود را درزمینه آموزش خلبان شخصی با سرمایه‌گذاری 2 میلیارد تومانی آغاز کرد و توانست در طول یک سال تعداد 20 نفررا آمورش داده و پس از فارغ‌التحصیلی برای آنان گواهینامه بین‌المللی صادر کند.

پس از گذشت حدود یک سال از شروع به کار این شرکت، به دلیل به وجود آمدن برخی مشکلات در صنعت هوایی کشور به طراحی و تولید برخی قطعات و دستگاه‌های کمک پرواز نظیر دستگاه سوخت‌گیری هواپیماهای آموزشی روی آورد.

این شرکت توانست باهمت بلند مدیریت و کارکنان خود گام‌های موفقیت را طی کرده و با ارائه طرحی منحصر فرد درزمینه طراحی و ساخت هواپیما خود را به‌عنوان یک شرکت موفق دانش‌بنیان در کشور و عرصه بین‌الملل مطرح کند.


این شرکت برای تولید هواپیما با بزرگ‌ترین شرکت سازنده هواپیما در دنیا (تِک نام ایتالیا) وارد مذاکره شد و موفق به امضای تفاهم‌نامه‌ای منبی بر انتقال دانش ساخت و تولید هواپیما در ایران نیز شد. برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی و استان یزد مجوز ساخت کارخانه هواپیماسازی را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کرد.


شرکت دانش‌بنیان توسعه پرواز پس از اخذ مجوز وعقد قرارداد با طرف ایتالیائی اقدامات خود را آغاز کرد. بر اساس این قرارداد طی 24 ماه فنّاوری ساخت و تولید هواپیما به کشور منتقل و اولین کارخانه هواپیماسازی در منطقه خاورمیانه احداث خواهد شد البته این کارخانه در طول سابقه 70 ساله خود برای اولین بار در حال انتقال دانش خود به یک شرکت خارجی است.

 در32 ماه آینده تولید هواپیما نهائی شده و در این مدت حدود 100 فروند هواپیما ساخته و آماده پرواز می‌شوند. البته گفتن این نکته ضروری است که در طول مدت تولید، طرف ایرانی درزمینه تولید هواپیماهای اولیه 10 درصد و در 20 فروند آخر 100 درصد مشارکت خواهد داشت. این هواپیماها از دونفره تا 11 نفره ساخته خواهند شد که هواپیماهای 11 نفره آن به‌منظور تاکسی هواپیما تولید خواهد شد.

سید عبدالرضاحسینی نسب مدیرعامل این شرکت، معتقد است: اتفاق بزرگی در حال وقوع است و قطعاً اگر نگاه و حمایت مسئولان استان به این طرح معطوف نباشد تمام تلاش‌هایی که تاکنون صورت گرفته از بین می‌رود. این طرح به حمایت‌های کلان نیاز دارد و برخی مشکلات می‌تواند با عنایت مسئولین در مدت کوتاهی حل شود هرچند تاکنون حمایت‌های خوبی صورت گرفته و به دنبال این هستیم که طرح را به‌عنوان طرح ملی مطرح و از اعتبارات ویژه دولتی هم استفاده کنیم.

 


این مثال تنها یکی از شرکت های موجود در یزد است که به فرموده رهبر انقلاب سزاوار توجه دولت تدبیر و امید است. استان یزد علاوه بر برخورداری از نیروی انسانی متخصص و متعهد، دارای ده ها کارخانه است که به لطف تدبیر دولت یا تعطیل شده، یا در آستانه تعطیلی قرار دارد و در بهترین حالت با ظرفیت اندک مشغول به ادامه فعالیت هستند.

افسوس که مسائل حزبی و جناحی برای مسئولین یزدی از رهنمودهای رهبری و مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم جذاب تر است!




summary-address :
Your Rating
Average (2 Votes)
The average rating is 3.5 stars out of 5.