ID : 19072233
مدیر کل دامپزشکی استان:

تب برفکی در یزد کنترل شده است


به تازگی خبر از تلف شدن 182 راس گاو و گوسفند در شهرستان بافق استان یزد بر اثر ابتلا به تب برفکی گزارش شده است.

به گزارش یزدرسا، «علی نیک» رئیس دامپزشکی بافق با بیان این كه دو راس گاو و 180 رأس گوسفند بر اثر ابتلا به تب برفکی در این شهرستان تلف شده‌اند، اظهار كرده است: بیماری واگیردار تب برفکی در بین دام‌های شهرستان بافق شیوع یافته که میزان تلفات در اثر این بیماری در دام‌های جوان بیشتر بوده ‌است. البته این مسئول به اجرای طرح رایگان واکسیناسیون دام‌ها نیز اشاره كرده و گفته است كه در یک‌ ماه گذشته 600 رأس گاو و بیش از 10 هزار رأس گوسفند در بافق و روستای مبارکه واکسینه شده‌اند. با این حال مدیر کل دامپزشکی استان با بیان اینكه نوع جدیدی از بیماری تب‌برفکی بسیاری از استان‌های كشور را درگیر خود كرده است، اظهار می‌كند: خوشبختانه این بیماری در یزد تحت کنترل است.

«علی‌اکبر حدادزاده» در مورد گزارش اخیر دام‌ها در بافق می‌گوید: در شهرستان بافق چند دام درگیر این بیماری شده ‌بودند که همکاران دامپزشكی اقدامات لازم را انجام دادند و در حال حاضر بیماری تحت کنترل درآمده ‌است، منتها تلفات اعلام شده طی مدت زمانی یک ماهه و به تدریج اتفاق افتاده است. وی تب برفکی را یک بیماری ویروسی بسیار مسری می‌خواند و تصریح می‌كند: شیوع این بیماری فقط در بین دام‌های زوج سم شایع است به طوری كه به عنوان نمونه اسب‌ها اصلا مبتلا به این بیماری نمی‌شوند.

حدادزاده عنوان می‌كند: ویروس این بیماری دارای گونه‌های مختلف با اثراتی متفاوت است و غالبا ‌باعث عوارضی در سم و دهان دام می‌شود و مشکلات بعدی را به‌وجود می‌آورد. وی تنها راه جلوگیری و پیشگیری از این بیماری را تزریق واکسن و رعایت بهداشت توسط دامدارن بیان‌ و اضافه می‌كند: باید واکسیناسیون بموقع انجام شود  تا و ورود و خروج دام‌ها نیز به گونه‌ای کنترل گردد که از ورود دام‌های آلوده  و ابتلا به بیماری جلوگیری شود.

مدیر کل دامپزشکی استان می‌گوید: اگر واحدی آلوده شود می‌توان از طریق آهک‌پاشی، ضدعفونی واحد و رعایت ورود و خروج، کمی از عوارض این بیماری را کاهش داد. وی در ادامه تصریح می‌كند: نوع جدیدی از این بیماری که قبلا هم در کشور نبوده، از غرب کشور وارد بسیاری از استان‌ها شده و آنها را درگیر كرده است. به گفته‌‌ حدادزاده، در استان برخی کانون‌های بیماری شناسایی شد دلیل وقوع آنها كمبود اعتبارات بوده و باعث شده كه تعداد دام‌های حساس در جمعیت دامی زیاد شود هر چند كه واکسن مورد نیاز برای استان تأمین شده ‌است.

وی عمده دلایل فراگیر شدن این بیماری در کشور را علاوه بر کمبود اعتبارات دامپزشکی برای تامین واکسن، ورود سویه‌ جدیدی از بیماری به كشور می‌خواند كه یكسری از دامداری‌ها را درگیر كرده است، با این حال اخیرا واکسن‌های لازم در کشور تولید شده و در حال حاضر نیز واکسیناسیون در نقاط مختلف كشور و نیز در یزد در حال انجام است و به نوعی بیماری تقریبا‌ تحت کنترل است.

انتهای پیام/آ




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.