ID : 30394081
تسخیر مهربانی طبیعت در دست مردمان یزد است

تحصیل در رشته مدیریت جهانگردی، آغازی برای یک فرجام موفق


در کنار نام نخستین شهر خشت خام جهان، دومین شهر تاریخی جهان یک عنوان جهانی دیگر برای یزد:« ثبت نخستین شهر تاریخی ایران در یونسکو با نام شهر جهانی تاریخی»

به گزارش یزدرسا، وقتی صحبت از ایرانگردی می‌شود نام شهر یزد به عنوان یکی از نامزدهای بازدید بر سر زبان‌ها می‌افتد، موقعیت جغرافیایی، آثار باستانی، شهد و شیرینی و ترمه، طلا و طبیعت خشن، نگاه مهربان مردمی که به کویر آرامش را آموختند بخشی از علت سفر به یزد است.

شب‌های یزد را چیدن ستاره از آسمان صاف آن خاطره انگیز می‌کند و نوازش باد خنک کویری، صورت آفتاب خورده مسافران را قلقلک می‌دهد. در این شهر نشانی که بپرسی «مستقیم» تنها آدرس آنها نیست؛ می ایستند و تا مقصد همراهیت می کنند تا خدای ناکرده مسیری را به اشتباه نروی و گرمای ظهر تابستان نیازاردت. خنکای باد لای دیواره کاهگلی بادگیر که به پایین می‌رسد تازه صدای آب که از ته قناتها به بالا کشیده شده و پای درخت سیب و گردو و انار را خیس کرده آهنگی دلنشین به گوشت هدیه می‌کند.

هیجدهم تیر بود که به قول رئیس یونسکو: «عجب صبح قشنگی آغاز و یزد ثبت جهانی شد.»

زنگ شادی در گرمای آن روز تابستانی آتشی در دل مردم انداخت و دلشان گرم تر شد که یزدمان جهانی شده، تکاپویی در بین مردم حاکم شد؛ پیام تبریک بود و شادباش و جشن بود و سرور چند شبانه.

نجوای درگوشی و نقل صدای بلند مسئولان حکایت از اتفاقی مبارک می‌داد. «هر گردشگر کارآفرینی 3 نفره، درآمدزایی، رفع بیکاری، صنعت گردشگری، لوازم گردشگرپذیری، آماده سازی مردم، بوم گردی، آموزش و ...»

سال‌های دور، خیلی دور، در آن عصر بدون اینترنت و تلگرام، در عصر قبل از اینستاگرام و چت و موبایل و ایمیل حتی دور از تلگراف مردم کشورهای مختلف یزد را می‌شناختند، دیار هم زیستی ادیان مسلمان، زرتشتی، مسیحی، کلیمی، دیار مسجد و آتشکده و کلیسا، دیار قنات، دیار شیرینی و شهد، دیار قول و صداقت و صدای بافت پارچه، دیار سخت کوشی و علم، دیار شکرگزاری، دیار رام کردن خشونت طبیعت، دیار دانش آموز کردن کویر و گرما و نشاندنش پای درس مردمانی از جنس سخت کوشی، دیار آموزش به شن روان که می‌توان از درون تو آب جاری ساخت و قنات را پدید آورد. دیار دوچرخه و بادگیر، دیار کوچه‌های تنگ صداقت پیشه و امروز دیار جهانی.

امروز یزد جهانی نیاز به آموزش دارد، آموزش رفتار با جهانگرد، آموزش معرفی جاذبه‌های توریستی شهر، یک مدیریت جهانگردی می‌خواهد. رشته‌ای که در دانشگاه آزاد اسلامی یزد هر چند غریب افتاده ولی فعالیت می‌کند.

مدیریت جهانگردی یکی از رشته‌های دانشگاهی از نوع علوم بین رشته‌ای است . تجمیع دروس تاریخ، جغرافیا، ریاضی، اقتصاد و زبان انگلیسی این رشته را به یک رشته کامل و جامع تبدیل کرده است. امروز بیش از هشتاد سال از تشکیل اولین اداره گردشگری با نام اداره جلب سیاحان خارجی و تبلیغات در کشور گذشته و این موضوع به یک صنعت تبدیل شده صنعتی هدفمند، پردرآمد و پرطرفدار. هر چند نسبت درآمد کشورهای خارجی از ورود گردشگران ایرانی به کشورشان چهاربرابر ورود گردشگران خارجی به ایران است و این آمار نگران کننده ای است لیکن با تحصیل در رشته های مربوطه می توان این صنعت را هدفمند کرده و به آینده آن امید داشت.

استان یزد با بهره گیری از طبیعت بکر و جذاب، آثار باستانی متعدد و جاذبه‌های گردشگری و جلب توریست اینک به فرصتی طلایی برای سرمایه گذاری تبدیل شده و در این میان تحصیل در رشته مدیریت جهانگردی می‌تواند آغازی برای یک فرجام موفق باشد. رشته مدیریت جهانگردی واحد یزد با درایت مسئولان دانشگاه با تخفیف ویژه‌ای آماده پذیرش دانشجو برای دستیابی به یک آینده شغلی مطمئن است.

خبرگزاری آنا

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.