ID : 13173843
گزارش/لزوم یکسان‎سازی طراحی ایستگاه‎ها

تخصیص 2/5 میلیارد تومان برای ساماندهی 1245 ایستگاه اتوبوس یزد


ساماندهی ایستگاه‌های اتوبوس، نقش مهمی در توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش ترافیک دارد، از این رو امسال، شهرداری یزد با اختصاص اعتبار 2/5 ‌میلیارد تومان بودجه، قصد دارد که 200 ایستگاه اتوبوس را ساماندهی کند... 1394/03/03

به گزارش یزد رسا، ساماندهی ایستگاه‌های اتوبوس، نقش مهمی در توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش ترافیک دارد، از این رو امسال، شهرداری یزد با اختصاص اعتبار 2/5 ‌میلیارد تومان بودجه، قصد دارد که 200 ایستگاه اتوبوس را ساماندهی کند.

 

همشهری نوشت: در این میان، شهروندان یزد از روند نصب، بهسازی و تجهیز ایستگاه‎های اتوبوس، رضایت چندانی ندارند چرا که هنوز ایستگاه‌هایی در شهر وجود دارد که حتی صندلی و سایه‌بان هم ندارد.


یکی از شهروندان یزد می‌گوید: ایستگاه اتوبوس باید حداقل دارای امکاناتی از جمله سایه‌بان، صندلی و فضای فیزیکی مشخصی برای انتظار مسافران تا رسیدن اتوبوس‌های واحد باشد اما متاسفانه ایستگاه‌ها در برخی از نقاط شهر فقط با تابلوی شناسایی، مشخص شده‌اند.


«سارا دهقان» با بیان اینکه مکان دقیق ایستگاه‌ها نیز در برخی موارد اصلا مشخص نیست، می‌افزاید: مسافران در برخی مناطق شهر از جمله نقاطی که به تازگی خطوط اتوبوسرانی در آنها دایر شده است مکان مشخصی برای در انتظار اتوبوس ایستادن، ندارند. وی ادامه می‌دهد: ایستگاه‎های موجود هم بیشتر به یک صندلی بتنی محدود شده و هیچ سایه‎‎بانی برای حفاظت مسافران در برابر سرمای زمستان و گرمای تابستان در این محل‎‎ها تعبیه نشده است.

 

 

  • لزوم یکسان‎سازی طراحی ایستگاه‎ها

یکی دیگر از شهروندان یزد از وضعیت طراحی و نصب ایستگاه‎های اتوبوس گلایه می‎‎کند و می‌‌گوید: ایستگاه‎‎های اتوبوس هم جزئی از مبلمان شهری محسوب می‌شوند و یکسان‎‎سازی آنها نقش مهمی در زیبایی شهر دارد.


به گفته «زهرا ملک‌زاده» شکل ظاهری بیشتر ایستگاه‌های شهر متفاوت از یکدیگر است که نشان می‎دهد دستگاه‎های مختلف در این حوزه فعالیت می‌کنند که کار آنها با هم هماهنگ نیست.


وی با بیان اینکه برخی از ایستگاه‎های ساخته شده بسیار زیبا طراحی شده‌اند اما شایسته استفاده مسافران نیستند، از مسئولان شهرداری می‎خواهد که مدیریت طراحی، نصب و استفاده از فضای تبلیغاتی ایستگاه‎های اتوبوس را در اختیار یک سازمان مشخص قرار دهند.


یکی دیگر از شهروندان یزد نیز با اشاره به ساخت 3 ایستگاه مکانیزه در شهر، اظهار می‎‎کند: این ایستگاه‎ها هنوز کامل نشده است و استفاده مطلوبی نیز از آنها نمی‎شود.


«سامان مظفری» ادامه می‎دهد: قرار بود که ایستگاه‎های مکانیزه شهر به سیستم‌های سرمایشی، گرمایشی و تهویه مناسب تجهیز شوند، اما شهرداری تنها سازه‎ها را ایجاد کرده و خدمات مورد نظر را تکمیل نکرده است. وی با بیان اینکه امکان استفاده از فضاهای بسته در فصل تابستان و زمستان وجود ندارد، از مدیران شهری می‎‎خواهد که نسبت به تکمیل ایستگاه‎ها و ساخت ایستگاه‎های مجهز مشابه در سایر نقاط شهر نیز اقدام کنند.


یک شهروند یزدی هم با اشاره به اینکه برخی از ایستگاه‎های اتوبوس نصب شده در شهر نمای واحدهای تجاری را دچار مشکل کرده است خواستار توجه شهرداری به کسب و کار مغازه‎های اطراف و پشت ایستگاه‎هاست.


«رضا محمدی» اضافه می‎‎کند: البته چند نمونه جدید از ایستگاه‎ها در برخی از نقاط شهر از جمله بلوار امامزاده جعفر(ع) نصب شده که برای پوشش آن از شیشه استفاده شده و فضای پشت ایستگاه نیز به وضوح قابل مشاهده است.


وی ادامه می‎دهد: لازم است که این سبک ساخت ایستگاه، در سایر خیابان‎های اصلی شهر از جمله خیابان کاشانی که راسته بازار شهر محسوب می‎شود، اجرایی شود.

 

 

  • وجود 1245 ایستگاه در شهر و حومه

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری یزد می‎گوید:   در بودجه امسال شهرداری 1/5 میلیارد تومان بودجه برای نصب و ساماندهی ایستگاه‎های اتوبوس شهر در نظر گرفته شده است و یک میلیارد تومان از بودجه سازمان اتوبوسرانی شهرداری نیز به این امر اختصاص می‎یابد و قرار است از این محل 200 ایستگاه ساماندهی شود.


«جواد کریمی» می‌افزاید: در حال حاضر 1245 ایستگاه در مسیر 63 خط اتوبوسرانی شهر یزد و حومه آن وجود دارد که تاکنون 700 ایستگاه آن دارای سایه‌بان و صندلی انتظار شده است.


وی ادامه می‎دهد: 545 ایستگاه باقیمانده نیز نیاز به نصب سایه‎بان و ساماندهی دارند که با توجه به بودجه اختصاصی و اولویت‎بندی صورت گرفته، نسبت به ساماندهی این ایستگاه‎ها نیز اقدام می‎شود.


وی عملیات ساماندهی ایستگاه‌ها را شامل کف‎سازی، نصب سایه‎بان، نصب گل‎میخ، خط‌کشی، نصب تابلو، رنگ‎آمیزی صندلی انتظار و... اعلام می‌کند.

 

 

  • تنها متولی طراحی ایستگاه‌ها

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری یزد درباره چندگانگی مدیریت در طراحی و نصب ایستگاه‌های اتوبوس شهر نیز می‌گوید: از سال جاری تنها سازمان اتوبوسرانی شهرداری یزد متولی طراحی، ساخت و نصب ایستگاه‌های اتوبوس شهر است.


کریمی در مورد نصب ایستگاه‌های مکانیزه اتوبوس در شهر نیز می  گوید: ایستگاه‌های مکانیزه‎ای که در شهر ساخته شده است با شرایط اقلیمی شهر همخوانی ندارد، از این رو ساخت آنها متوقف شده است.


وی با اشاره به اینکه زمان انتظار به ویژه در ایستگاه‎های مرکز شهر حداکثر 5 تا 10 دقیقه است، ادامه می‌دهد: به این ترتیب، نیازی به ساخت ایستگاه‎های مکانیزه با سیستم سرمایشی و گرمایشی در شهر احساس نمی‌شود.


این مسئول درباره مشخص نبودن ایستگاه‎ها در برخی از نقاط شهر به دلیل نداشتن صندلی و تجهیزات مورد نیاز نیز می‎گوید: همه ایستگاه‎های شهر دارای تابلوی شناسایی برای راهنمایی راننده اتوبوس و مسافران هستند.


وی می‎افزاید: با توجه به گستردگی شهر و سختی در خدمات‌رسانی در تلاش هستیم که ایستگاه‎های اتوبوس شهر را به ترتیب اولویت، ساماندهی کنیم.

مكث

  • جنس ایستگاه‎های جدید شهر یزد

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری یزد از نصب ایستگاه‌های اتوبوس از جنس فلز، استیل، شیشه، کامپوزیت و پی.وی.سی در شهر خبر می‌دهد. «جواد کریمی» می‎گوید: تاکنون طرح‌های مختلفی با توجه به ویژگی‌های محیطی در هر یک از معابر شهر اجرا شده است، اما از آنجا که ایستگاه‌های پی.وی.سی عایق حرارت محسوب می‌شوند، با شرایط و اقلیم یزد همخوانی بیشتری داشته‌اند. وی ادامه می‌دهد: نمونه ایستگاه‌های جدید پی وی سی در پایانه امام‌علی(ع) نصب شده است که حرارت را به صندلی‌ها انتقال نمی‎دهد و سایه‎بان مناسب‌تری نیز هست.

انتهای پیام/ع




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.