ID : 38972787

تشریح فعالیت هسته علمی تحقیقات و فناوری مغناطیس در دانشگاه یزد


خواجویی دبیر هسته علمی تحقیقات و فناوری مغناطیس بسیج دانشجویی دانشگاه یزد گفت: این هسته در حوزه ساخت، خدمات و مشاوره مرتبط با مواد و تجهیزات مغناطیسی قادر به همکاری و ارائه خدمات به سایر متخصصین در دانشگاه و یا صنعت می باشد.

سجاد خواجویی دبیر هسته علمی تحقیقات و فناوری مغناطیس بسیج دانشجویی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا اظهار کرد: این هسته یکی از مجموعه های پژوهشی مستقر در دانشکده فیزیک دانشگاه یزد است که از سال 1392 تحت مدیریت دکتر محسن حکیمی به فعالیت پژوهشی در حوزه مغناطیس و مواد مغناطیسی مشغول است.

وی گفت: ساختار تشکیلاتی این حلقه از 6 بخش کلی شامل معاونت محتوایی و نیروی انسانی، معاونت مالی و طرح و برنامه و گسترش، معاونت فرهنگی و پشتیبانی، واحد تجهیزات، واحد رسانه و انتشارات و واحد ارتباط با صنعت تشکیل شده که همگی در ذیل مدیر حلقه به فعالیت در حوزه خود می پردازند. از جمله این فعالیت ها می توان به مواردی از قبیل فعالیت های علمی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد.

وی در تشریح این فعالیت ها گفت: فعالیت های علمی- پژوهشی حلقه در 4 شاخه کلی جای می گیرند که در هر یک از شاخه ها، دانشجویان مراتب مختلف کارشناسی تا دکتری دارای فعالیت می باشند. این شاخه ها شامل مواد مغناطیسی نرم و سخت، بازیافت مواد به روش مغناطیسی، تصفیه آب و فاضلاب، بازیافت مواد معدنی به ویژه مواد استراتژیک، ابزار و تجهیزات مغناطیسی حافظه های مغناطیسی، حسگرهای مبتنی بر مواد مغناطیسی، بلندگوها، یاتاقان های مغناطیسی و غیره از جمله مواردی است که در حلقه علمی مورد توجه است و نهایتاً پدیده های مغناطیسی می شود.

خواجویی تصریح کرد: در حال حاضر تعداد 2 دانشجوی دکتری، 6 دانشجوی ارشد، 6 دانشجوی کارشناسی در این هسته  مشغول به کار هستند. همچنین تاکنون 6 دانشجوی کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شده و تعداد زیادی دانشجوی کارشناسی، پروژه های خود را در قالب گروه گذرانده اند.

وی اضافه کرد: محصولات تولید شده در هسته بیشتر در زمینه پودرها و تجهیزات مرتبط با مغناطیس است که از جمله آن ها می توان به ساخت انواع پودرهای مغناطیسی مانند پودرهای مغناطیسی مورد استفاده در آزمون های غیرمخرب مورد استفاده در تست شکستگی و ترک، انواع فریت ها، ساختارهای کامپوزیتی مورد استفاده در جدایش مغناطیسی تصفیه پساب، فرآوری مواد معدنی، آهنربای فریتی و پلیمری و غیره می باشد که در این میان شرکت فولاد آلیاژی متقاضی پودرهای مغناطیسی مورد استفاده در آزمون های غیر مخرب بوده است.

وی اعلام کرد: چاپ فصلنامه مگنتون در دانشگاه یزد، برگزاری کارگاه " مدرسه مغناطیس" به صورت هرسال یکبار، برگزاری کارگاه "بلورشناسی و آنالیز پراش اشعه X " بصورت هرسال یکبار، سخنرانی در همایش علمی دبیران فیزیک استان یزد با عنوان "بررسی مفاهیم پایه ای مغناطیس" در سال 97و برگزاری کارگاه روش های پژوهش برای اعضای هسته از جمله اقدامات علمی و فرهنگی صورت گرفته در هسته است.

خواجویی ابراز داشت: برگزاری جشن نیمه شعبان در سطح پردیس علوم دانشگاه یزد، برگزاری جشن میلاد پیامبر(ص) در سطح حلقه و برگزاری مسابقه فصلی مطالعه کتاب فرهنگی در بین اعضای حلقه نیز از جمله اقدامات فرهنگی- اجتماعی است.

وی تاکید کرد: هسته تحقیقات و فناوری مغناطیس در حوزه ساخت، خدمات و مشاوره مرتبط با مواد و تجهیزات مغناطیسی قادر به همکاری و ارائه خدمات به سایر متخصصین در دانشگاه و یا صنعت می باشد.

خواجویی افزود: مشاوره در حوزه آنالیز مواد و بلورشناسی، مشاوره در حوزه ساخت مواد به روش های مختلف فیزیکی و شیمیایی، انجام پروژه های پژوهشی سفارشی در حوزه مغناطیس، آسیاب کاری نمونه های پودری، آنالیز مقاومت الکتریکی نمونه های جامد در بازه دمایی 20 تا 275 کلوین، آنالیز مغناط و مقاومت نمونه های جامد در بازه دمایی 20 تا 275 کلوین و بازه میدان مغناطیسی 0 تا 1 تسلا، اندازه گیری شار مغناطیسی آهنرباهای دائم و ابزارهای مولد میدان مثل جداکننده های مغناطیسی، ساخت ترکیبات سفارشی با روش آسیاب سیاره ای و همچنین روش های شیمیایی مختلف،  پخت نمونه در دمای 1000 درجه سانتی گراد در اتمسفر محیط و آرگون، عیب یابی و تعمیر ابزارهای عمومی آزمایشگاهی از جمله این خدمات است.

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.