ID : 29241076

تصاویری از کاوش باستان‌شناسان کشوری در محوطه تاریخی ترک‌آباد اردکان


مسئولين تيم باستان شناسي مستقر در دخمه ترک آباد با مسئولين روستاي ترک آباد تفاهم نامه امضا کردند.

به گزارش یزدرسا به نقل از اردکان گويا،  درپایان اولین فصل کاوش در دخمه ترک آباد اردکان نشست هم اندیشی تداوم کاوش با حضور بخشدارمرکزی سرمرست پایگاه پژوهشی اردکان، دهیار واعضای شورای اسلامی روستای ترک آباد برگزار شد.

در ابتدای نشست بخشدار مرکزی ضمن خیر مقدم به دکتر رهبر و گروه کاوشکر به معرفی پتانسیل های باستانی و گردشگری در اردکان، عقدا واحمد آباد وترک آباد پرداخت وخواستار حفظ این بناها وبرنامه ریزی مدون گردشگری به عنوان صنعت پاک در سطح شهرستان شد.

در ادامه مهندس حلوایی آمادگی بخشداری مرکزی و سایر ارگان ها را جهت هرگونه همکاری اعلام کردند. دکتر رهبر بهمراه تیم کاوش ضمن بازدید از بافت تاریخی وسازه های آبی روستا ی ترک آباد در جلسه هم اندیشی حضور پیداکردند.

دکتر رهبر ضمن ابراز خوشحالی از پیشرفت روند کاوش در فصل اول  متذکر شدند این کاوش بعنوان اولین نمونه کاوش در سطح استان بوده و ضمن تشکر از حمایت مسئولین شهرستان واستان مساعدت بیشتر را خواستار شد و گفت: سایت دخمه ترک آباد بعنوان یک پتانسیل قابل گردشگری  است که باید با نگاه فرامحله ای در مرمت آن بکوشیم.

دکتر رهبر پاسخ به هرسوال را منوط به پايان فصل کاوش دانستند اما این نکته را یادآور شدند که شواهد نشان از جمعیت زیاد منطقه داشته و آنچه این دخمه را متمایز از سایر دخمه ها می کند این است که بر بالای بلندی مثل کوه یا تپه ساخته نشده وتعداد زیادی استخوان کودک وثانویه بودن این دخمه است.

دکتر رهبر افزود: این دخمه ک قدمت آن به دوران ایلخانی بازمیگردد منحصر بفرد در دفن مردگان است بطوریکه 30 اتاق اطراف ان مکانی است برای دفن و ضبط باقیمانده استخوانهایی است ک بعد از متلاشی شدن در سطح حیاط مدور ان قرار داده می شدند.

وی در پایان گفت: وجود تعدادبسیار جمجمه و استخوان از کودکان نشانگر شیوع احتمالی بیماری و یا وقوع جنگ در این منطقه بوده ک جای مطالعه و پژوهش است.

 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.