ID : 1093676
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس

تصفیه بدهی دولت با تصویب طرح سهام عدالت /ارزش سهام عدالت 95 هزار میلیارد تومان است


با این طرح 35 هزار میلیارد تومان بدهی دولت تصفیه می شود و حدود 60 هزار میلیارد تومان هم سهم مردم می شود که به 42 میلیون نفر اختصاص پیدا میکند.

به گزارش یزدرسا، دکتر محمد رضا پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در گفتگو با بوتیا، در رابطه با طرح پیشنهادی سهام عدالت گفت : موضوع طرح سهام عدالت آماده شده و لی امروز ارائه نمی شود . انشالله  هفته ی آینده به هیئت رئیسه ارائه می شود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شوزای اسلامی افزود : طرحی پیشنهاد شده این است که تصدی گری دولت را در حوزه ی  سهام عدالت برداریم و به نحوی مطالبات دولت از سهام عدالت را هم بپردازیم.

پورابراهیمی ادامه داد : این طرح  به شکلی است که دولت  هیچگونه ادعایی را در سهام عدالت نداشته باشد و از طرفی هم مردم به واسطه ی  برگه ی بی خاصیت سهام عدالتی که بهشان داده شده است ، این برگه ارزش پیدا کند و  مردم بتوانند بر اساس ارزش آن تصمیمی گیری کنند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت : به عبارت دیگر از یک طرف دولت به بخشی از مطالبات خود از سهام عدالت بدست می یابد آنهم در شرایطی که کسری بودجه دارد به دولت کمک شود و از طرفی هم مردم این کاغذ بی ارزش را به عنوان کاغذ با ارزشی در اختیار خواهند داشت و بتواند کمکشان باشد.

وی خاطر نشان کرد: یعنی طراح سهام عدالت برای آزاد سازی سهام به مفهوم اینکه مردم به یک دارایی با ارزش دسترسی عینی پیدا کنند  و از طرفی دیگر هم دولت به بخشی از مطالبات خودش برسد که بتونه بخش زیادی  از کسری بودجه  اش را پوشش دهد.

پورابراهیمی ادامه داد : تا کنون حدود 62 شرکت واگذار شده اند و مجموع واگذاری ها  حدود 45 هزار میلیارد تومان برای 42 میلیون نفر تحت پوشش بوده است .

وی در ادامه به خبرنگار "بوتیا" گفت: از این مبلغ حدود  10 هزار میلیارد تومان تصفیه شده هم از  محل سود و هم از محل تخفیف و حدود 35 هزار میلیارد تومان دولت از سهام عدالت طلب دارد و با توجه به اینکه شاخص قیمت بورس در ماههای اخیر افزایش یافته و ارزش سهام عدالت افزایش قیمت داشته است.

این عضو کمیسیون اقتصادی تاکید کرد: ارزش فعلی  کلسهام عدالت براساس آنچه در بازار خریداری می شود حدود 95 هزار میلیارد تومان است که اگر 35 هزار میلیارد تومان بدهی دولت تصفیه شود ؛ حدود 60 هزار میلیارد تومان سهم مردم می شود که  به  42 میلیون نفر اختصاص پیدا میکند .

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد : پیشنهاد ما در طرحی که ارائه کردیم این است که  یک بخشی از  سهام عدالت فروخته شود و بابت آن تصفیه صورت گیرد و 35 هزار میلیارد دولت نقداً پرداخت شود و این مبلغ بتواند به طرح های عمرانی کمک کند.

نماینده ی مردم کرمان و راور تشریح کرد : شما می دانید سال گذشته کل پولی که به طرح های عمرانی اختصاص یافت  12  هزار میلیارد تومان بوده است و این پول تقریبا  سه برابر بودجه ی عمرانی سال 91 بوده است.

وی ادامه داد: در شرایط تحریمی که امروز دولت با آن مواجه است و حجم زیادی از بدهی هایش را تعیین تکلیف نکرده است، این طرح خیلی به کشور کمک کند.

پورابراهیمی تصریح کرد : از طرف دیگر هم مردم بر اساس  پیشنهادی که ارائه شده منابع و خالص دارایی هایشان در قالب  یک صندوق قابل معامله است و در بورس می آید که ارزش دارد

وی با اشاره به افزایش قیمت آن افزود: با محاسبات انجام شده بین یک و نیم  تا دو میلیون تومان برگه  ی سحام عدالت در قالب  صندوق سرمایه گذاری ارزش داد ،که به روز است و می توانند روزانه محاسبه کنند یا نگه دارند که سود به آن تعلق گیرد و می توانند بفروشند و تصفیه کنند و از سهام عدالت خارج شوند دیگر تصمصیم با خودشان است .

این نماینده مجلس بیان داشت : این پیشنهاد ارائه شده و به زودی در صحن علنی مجلس مطرح می شود و امیدواریم تا قبل از لایحه ی بودجه دو فوریتش تصویب شود  و انشالله نهایی شود.

پور ابراهیمی ادامه داد : رایزنی ها لازم با فعالان اقتصادی مجلس انجام شده و تقریبا توافقی کلی ای صورت گرفته و گزارشی به همراه اسناد و مدارک به آقای لاریجانی نیز در جلسه ای ارائه شد و در آن جلسه همه ی اکثریت اعضا طرح را با تغییراتی قبول کردند.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.