ID : 11043319
شورا مصمم به تصویب بودجه 300‌میلیاردی شهرداری است

تصویب عوارض سال آینده شهریزد با 30درصد افزایش/سهم 50میلیاردی عوارض دربودجه شهرداری


اعضای شورای اسلامی‌ شهر یزد با بررسی فشرده لایحه پیشنهــادی عــوارض شهرداری یزد، عوارض سال آینده شهر را به طور متوسط با 30 درصد افزایش نسبت به سال گذشته مصوب کردند.

به گزارش یزد رسا، اعضای شورای اسلامی‌ شهر یزد با بررسی فشرده لایحه پیشنهــادی عــوارض شهرداری یزد، عوارض سال آینده شهر را به طور متوسط با 30 درصد افزایش نسبت به سال گذشته مصوب کردند.

همشهری نوشت: عوارض ساخت و ساز، یکی از ابزارهای وصول درآمدهای شهرداری برای تحقق بودجه و نشان‎‎دهنده مشارکت و علاقه‌مندی شهروندان برای مدیریت شهر است که البته معمولا مطابق پیش‎بینی‎‎ها وصول نمی‌شود.


به دنبال ارسال لایحه پیشنهادی شهرداری یزد برای عوارض، به منظور تعیین میزان تحقق بودجه از این ناحیه به شورای اسلامی‌ شهر یزد، اعضای این شورا بعد از بررسی در چند روز متوالی، پیشنهاد افزایش 60‌درصدی عوارض شهرداری را رد کردند. عوارض ساخت و ساز، هر سال بر اساس مساحت زیربنای ساختمان و منطقه‌ای که بنا در آن واقع شده است، برای هر ملک تعیین و با توزیع فیش عوارض، از شهروندان دریافت می‎شود و تحقق آن نیز مستلزم همکاری مردم است.

 

افزایش 15 درصدی آیتم‎‎های عوارض
رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی ‌شهر یزد گفت: لایحه عوارض شهرداری یزد شامل 60 آیتم متفاوت، به صورت پیوسته در جلسات مختلف شورا بررسی شد و در نهایت با سقف افزایش 30 درصد به تصویب رسید.


«محمد فقیه خراسانی» گفت: البته بسیاری از آیتم‌های عوارضی که شهروندان یزدی باید پرداخت کنند، به صورت متوسط 15 درصد افزایش خواهد داشت و به گونه‎ای تصمیم‏‏گیری شده است که در صورت افزایش قیمت منطقه‏‏بندی، که مبنای محاسبه عوارض است، این افزایش به بیش از 30 درصد نرسد.


وی در مورد آیتم‌های عوارضی که بیش از 30 درصد افزایش داشته است نیز گفت: این آیتم‌ها معمولا در شهر نادر است و با اقشار عادی مردم مرتبط نیست، به طور مثال عوارض بلندمرتبه‏‏سازی و ایجاد فضای باز که در سال‏‏های گذشته از قلم افتاده بود، در لایحه عوارض امسال مورد توجه قرار گرفت. به گفته این عضو شورای شهر یزد، عوارض کسر پارکینگ در مصوبه عوارض سال آینده شهرداری یزد تفاوت زیادی با عوارض سال گذشته ندارد و متوسط افزایش آن نیز بین 15 تا 30 درصد بوده است.

 

 

شورا مصمم به تصویب بودجه 300‌میلیاردی شهرداری
فقیه خراسانی با اشاره به این که شورای شهر به تصویب بودجه شهرداری یزد برای سال آینده تا سقف 300 میلیارد تومان مصمم است، نقش عوارض را در تحقق این درآمد مهم دانست و افزود: با توجه به این که بودجه شهر یزد هنوز در شورا بررسی نشده، از این رو منابع درآمدی تحقق آن هم هنوز بررسی نشده است، اما قطعا عوارض نقش پررنگی در تحقق این بودجه دارد.


وی با اشاره به این‌که امسال تاکنون 70‌درصد بودجه مصوب شهر یزد محقق شده است، گفت: سهم عوارض در تحقق بودجه امسال 25 تا 30 درصد پیش‏‏بینی شده بود و در بودجه سال آینده شهرداری نیز به همین میزان نقش خواهد داشت.


رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی‌ شهر از انتشار مصوبات عوارض سال آینده شهرداری یزد در جراید و نشریات محلی برای اطلاع عموم مردم خبر داد.

سهم 50 میلیاردی عوارض در بودجه شهرداری
معاون مالی شهردار یزد گفت: درآمد شهرداری از محل عوارض ساخت و ساز در سال گذشته 30 میلیارد ریال بوده و پیش‎‎بینی امسال نیز 50 میلیارد ریال است.
«سیدعلی مشتاقیون» عوارض ساخت و ساز وصولی سال گذشته را در مجموع 24 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: سال گذشته 66 ‌هزار و 900 فیش عمومی‌‌ عوارض ساخت و ساز میان شهروندان یزدی توزیع شد که تنها 18 هزار و 250 نفر معادل 30 درصد جمعیت مشمول‏، نسبت به پرداخت فیش‎های خود اقدام کرده‎اند.وی ادامه داد: امسال سهم عوارض ساخت و ساز برای تحقق بودجه شهرداری یزد 50‌میلیارد ریال تعیین شده است که بخش اعظمی‌ ‌از آن یعنی حدود 80 درصد این عوارض از محل معوقات است.
معاون اداری - مالی شهرداری با پیش‌بینی تحقق سهم عوارض در بودجه شهرداری یزد در ماه‌های پایانی سال، ابراز امیدواری کرد که با افزایش بودجه سال آینده شهر یزد، مردم هم مشارکت بیشتری برای تحقق این بودجه که صرف خدمات‏‏رسانی به شهروندان یزدی می‏‏شود، داشته باشند.

 

آیتم ‏‏های متفاوت لایحه عوارض شهرداری یزد
معاون اداری و مالی شهرداری یزد با اشاره به برگزاری جلسات مختلف در شورای شهر، برای بررسی لایحه عوارض شهرداری گفت: این بررسی‌ها شامل قیمت منطقه‌ای، سال ساخت، سال تبدیل، سال بهره‌برداری، زمان محاسبه و تعلق عوارض صدور پروانه بوده است. «سیدعلی مشتاقیون» همچنین از بررسی مهلت پرداخت قبوض عوارض، شناسنامه ساختمان، مهلت و تمدید پروانه‌های ساختمانی، تاریخ صدور پروانه و موارد مربوط به معافیت پرداخت عوارض در این رابطه خبر داد.

وی گفت: در این جلسات همچنین، عوارض دریافت پروانه، ضوابط اجرایی قیمت منطقه‌ای و ارزش عرصه نیز مورد بررسی قرار گرفت و برای عوارض صدور پروانه‌های ساختمانی تك واحدی، عوارض صدور پروانه مسكونی در بافت قدیم و عوارض صدور پروانه مسكونی در بافت فرسوده هم تصمیم‌گیری شد.

مشتاقیون از دیگر آیتم‌های لایحه عوارض سال آینده، عوارض صدور پروانه مجتمع‌ها و آپارتمان‌های مسكونی در بافت قدیم، عوارض صدور پروانه مجتمع مسكونی در بافت فرسوده و عوارض صدور پروانه مجتمع مسكونی موقوفه را برشمرد.

وی عوارض زیربنای مجتمع‌ها و آپارتمان‌های مسكونی بدون پروانه یا مازاد بر پروانه و عوارض كسری فضای باز واحدهای مسكونی ویلایی و آپارتمانی مسكونی را از دیگر آیتم‎‎ها اعلام کرد.

به گفته معاون اداری و مالی شهرداری، در این جلسات همچنین عوارض پذیره واحد‌های تجاری، اداری، صنعتی و ... و همچنین عوارض پذیره تجاری تك واحدی، عوارض پذیره شهرك مشاغل مزاحم شهری، عوارض پذیره صنعتی، عوارض پذیره واحدهای فرهنگی، آموزشی، ورزشی و درمانی، عوارض پذیره برای صدور پروانه نوسازی و تجدیدبنای واحدهای تجاری، اداری و صنعتی مطرح و مصوب شد.

انتهای پیام/ع




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.