ID : 30642214
یادداشت/ علی شمس

تعامل با دنیا؛ بایدها و نبایدها


یکی از اشتباهات دولت یازدهم، این بود که سعی در برقرار کردن ارتباط با چند کشور محدود غربی داشت و این یک آسیب جدی برای کشور ما بود.

به گزارش یزدرسا به نقل از سرو ابرکوه، در دیدار رئیس و اعضای محترم هیأت دولت دوازدهم با رهبر معظم انقلاب، ایشان توصیه هایی  به رئیس و اعضاء دولت داشتند. یکی از موضوعاتی که حضرت آقا تأکید کردند که دولت محترم در چهار سال پیش رو آن را دنبال کند؛ گشودن چتر دیپلماسی بر همه جهان و تمرکز نکردن بر روابط با چند کشور محدود بود. (96/06/04)

اگر سخنان رهبر معظم انقلاب را در چهار سال گذشته مرور کنیم، متوجه می شویم که ایشان پیرامون چگونگی این تعامل، نکاتی را بیان کرده اند.
در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری دولت دوازدهم ایشان خطاب به رئیس جمهور گفتند: «با توجه به سرمایه های مادی و معنوی که در اختیار دارید می توانید کشور را پیش ببرید و من سه جهت گیری عمده را توصیه می کنم.» (96/05//12)

یکی از این جهت گیری ها موضوع تعامل گسترده با دنیا بود. شاید یکی از اشتباهات دولت یازدهم در سیاست خارجی، این بود که سعی در برقرار کردن ارتباط با چند کشور محدود غربی داشت، که این موضوع یک آسیب جدی برای کشور ما به شمار می رود.

مقام معظم رهبری در بیانات خود پیرامون بر هم خوردن نظم سنتی جهان می فرمایند: «در حقیقت عرصه‌ بین‌الملل، از حالت «تک‌قطبی» به سمت «چندقطبی» در حال حرکت است. اگر تا یک دهه پیش، این ایالات ‌متحده بود که به‌ عنوان قدرت برتر جهان (هژمون) شناخته می‌شد، حال با شکل‌گیری ائتلاف‌ های جدید اقتصادی، قطب‌ های مختلف اقتصادی در جهان ظهور یافته‌اند که مناسبات نظم سنتی را تحت تأثیر قرار داده‌اند.» (93/01/01)

پس با توجه به تغییر در نظام سنتی جهان دولت جمهوری اسلامی ایران نیز به تناسب تغیراتی که در سطح بین الملل انجام می شود باید شیوه ها و راهبردهای خود را با توجه به این تغییرات طرح ریزی کند.

نتیجه اینکه جهت تعامل با دنیا، دولت باید به دو موضوع مهم توجه داشته باشد:

1. گشودن چتر دیپلماسی بر همه جهان و تمرکز نکردن بر برقراری روابط با چند کشور محدود.

2. حفظ جهت‌گیری و روحیه‌ انقلابی و دینی در دیپلماسی و تعامل با کشورهای دنیا.

و من الله توفیق
علی شمس اسفندآبادی

انتهای پیام/ ف




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.