ID : 37076614
رئیس موسسه فرهنگی شهید ابراهیم هادی:

تفریظ‌ها و صحبت‌های رهبر انقلاب موجب توجه مردم به کتاب‌های دفاع مقدس شد/ فروش یک میلیون 200 هزار نسخه‌ای کتاب «سلام بر ابراهیم»


محسن عمادی رئیس موسسه فرهنگی شهید ابراهیم هادی گفت: اولین کسی که دغدغه کتاب‌های دفاع مقدس را ایجاد کرد، رهبر معظم انقلاب بودند که با آن تفریظ‌هایی که نوشتند و با آن صحبت‌هایی که در جلسات داشتند، انگیزه را برای خواندن کتاب‌ها توسط مردم ایجاد کردند.

محسن عمادی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: در دهه‌ی هفتاد و نیمه‌ی اول دهه‌ی هشتاد، آنچنان توجهی به نشر آثار دفاع مقدس نمی‌شد و ناشرهایی مثل سوره مهر انگشت‌شمار کتاب‌هایی با تیراژهای کم چاپ می‌کردند که بعضا در انبارهایشان می‌ماند.

معرفی کتاب‌های دفاع مقدس توسط رهبر انقلاب و استقبال مردم

وی افزود: اولین کسی که دغدغه کتاب‌های دفاع مقدس را ایجاد کرد، رهبر معظم انقلاب بودند که با آن تفریظ‌هایی که نوشتند و با آن صحبت‌هایی که در جلسات داشتند، کتاب‌ها را معرفی می‌کردند و انگیزه را برای خواندن کتاب‌ها توسط مردم ایجاد کردند و می‌بینیم از اواسط دهه هشتاد دیگر ایشان در جلسات عمومی از کتاب‌ها نام می‌بردند.

رئیس موسسه فرهنگی شهید ابراهیم هادی ادامه داد: مثلا در سال 1385 در جلسه‌ای که با هنرمندان داشتند علنا کتاب «خاک‌های نرم کوشک» را معرفی کردند و گفتند چرا این کتاب‌ها دست شما نمی‌رسد و از همان سال دیگر می‌بینیم که موجی در کشور راه افتاد و افراد زیادی پیدا شدند و شروع به خاطره‌نگاری کردند و ناشرانی که زمانی تقریبا کارشان تعطیل شده بود –ناشران دفاع مقدس که دو سه تا هم بیشتر نبودند از جمله روایت فتح، سوره، نشر سپاه- با استقبال خوبی همراه شدند؛ بعد ناشران خصوصی وارد عرصه شدند و شاید بشود گفت بهتر از ناشران دولتی هم عمل کردند و روزبه‌روز کار گسترده‌تر شد.

فروش یک میلیون و 200 هزار نسخه‌ از کتاب «سلام بر ابراهیم»

عمادی خاطرنشان کرد: ما خودمان شخصا خوشحالیم که طی فقط دهه 90، بیش از دو میلیون و 200 هزار نسخه کتاب در عرصه دفاع مقدس توانستیم چاپ و پخش کنیم و بفروشیم که فقط یک میلیون و 200 هزار نسخه‌اش مربوط به کتاب «سلام بر ابراهیم» است و می‌بینیم پرفروش‌ترین کتاب حوزه اجتماعی کشور یک کتاب دفاع مقدسی است که جای شکر دارد و شاهدیم که این قضیه به خارج از کشور هم سرایت می‌کند و الان دوستان زیادی داریم که می‌آیند کتاب‌ها را برای ترجمه می‌گیرند و کتاب‌ها در کشورهای مختلف ترجمه می‌شود؛ مثلا از هند می‌آیند کتاب ابراهیم هادی را می‌گیرند ترجمه می‌کنند بعد می‌گویند ابراهیم هادی برای جوان‌های هندی الگوی خیلی مناسبی است.

وی عنوان کرد: کتاب نیاز اولیه زندگی مردم نیست و وقتی می‌بینیم که مشکلات اقتصادی شدید می‌شود، بازار کتاب هم دستخوش تحولات می‌شود، وقتی می‌بینیم هزنیه‌ها چندبرابر می‌شود و قیمت کتاب افزایش پیدا می‌کند و از آن طرف نیاز اصلی مردم خوارک و پوشاک است و نه کتاب، یقینا تأثیر خودش را می‌گذارد اما این تأثیر اینقدری نیست که بگوییم این حوزه را کلا با مشکل مواجه کرده است.

رئیس موسسه فرهنگی شهید ابراهیم هادی با بیان اینکه کتاب‌های دفاع مقدس دارد جایگاه خودش را بین مردم پیدا می‌کند، اظهار داشت: میزان استقبال مردم از کتاب‌های دفاع مقدس را باید نسبت به سرانه مطالعه در کشور سنجید که به نسبت سرانه مطالعه در کشور ما، کتاب‌های دفاع مقدس جایگاه خوبی دارد.

عمادی با بیان اینکه علاوه بر محتوا شکل و فرم کتاب هم اهمیت دارد، تأکید کرد: هنر طراحی و کتاب‌نویسی در جذب مخاطب خیلی تأثیر دارد، وقتی کتابی چاپ شود که صفحه‌بندی و سبک نگارش و طراحی آن ضعیف باشد، روی مخاطب و میزان فروش تاثیر می‌گذارد.

وی تصریح کرد: البته محتوای خوب بسیار نقش‌آفرین است، مثلا اگر خاطراتی باشد که اثرگذار باشد مردم خودبخود به سمت خاطرات و کتاب‌ها می‌روند؛ به عنوان مثال همین کتاب شهید ابراهیم هادی علی‌الظاهر چیز خاصی ندارد اما محتوای خاطرات به‌گونه‌ای است که مردم با آن همذات‌پنداری می‌کنند و خیلی آن را دوست دارند و شاهد استقبال از آن هستیم.

کتاب‌های جدید انتشارات شهید ابراهیم هادی

رئیس موسسه فرهنگی شهید ابراهیم هادی با بیان اینکه ما در انتشارات ابراهیم هادی تلاش‌مان این است که محتوا به سمتی برود که کاربردی باشد، عنوان کرد: طی ماه‌های آینده از کتابی رونمایی خواهیم کرد با عنوان «خدای خوب ابراهیم» که در آن ویژگی‌های قرآنی شهید ابراهیم هادی را با آیات قرآن تطبیق دادیم و 180 تا داستانک کوتاه است که هر کدام با یک آیه قرآن به پایان می‌رسد.

عمادی اضافه کرد: کتاب دیگری امسال رونمایی شد به نام «فرزندان مسجد»؛ با توجه به اینکه بچه‌هایی که می‌خواهند در مسجد کار فرهنگی انجام بدهند خوارک ندارند لذا ما در این کتاب چهل خاطره از چهل شهید آورده‌ایم که کار فرهنگی تمیز را در مسجد انجام می‌دادند و در قالب خاطرات این شهدا گفتیم که چگونه می‌شود در مساجد کار فرهنگی انجام داد.

وی ادامه داد: همچنین کتاب جدیدی چاپ شده است تحت عنوان «یاران یار» که در این کتاب گفته‌ایم کسی که می‌خواهد یار امام زمان (عج) باشد باید حداقل 40 تا کار را رعایت کند و 40 تا عمل را بیشتر دقت کند.

عمادی با بیان اینکه در انتخاب آثار ذائقه‌سنجی مخاطب صورت می‌گیرد، یادآور شد: البته غیر از ذائقه‌سنجی مخاطب، ایجاد ذائقه هم مهم است، لذا باید انگیزه برخی از کارها را ایجاد کنیم، قرار نیست فقط داستان بنویسیم و داستان بخوانیم، بلکه قرار است از این داستان‌ها نتیجه‌ای هم بگیریم، مثلا اگر ابراهیم هادی مطرح می‌شود، راه و روش او به کار گرفته شود و ابراهیم‌های جدید تربیت شوند.

وی خاطرنشان کرد: لذا باید به سمتی برویم که خاطرات شهدا هدفمند شود، حتی دوستان نظری دارند که کتابی منتشر شود برای معلمانی که اولین بار می‌خواهند سر کلاس بروند، 40 تا خاطره از 40 تا معلمی که کلاس‌داری فوق‌العاده‌ای داشته‌اند، بر اساس خاطرات شهدا تدوین شود.

عمادی افزود: در کنار این مواردی که بیان شد، کتاب‌های خاطرات شخصی هم کار می‌شود، مثلا جای خاطرات شهید اندرزگو خالی بود که کتاب خاطرات شهید اندرزگو امسال چاپ شد؛ همچنین یکی از دوستان طلبه، خاطرات «ادواردو آنیلی» را جمع‌آوری کرد و کتاب آن چاپ شد و چندبار هم تجدید چاپ و خیلی استقبال شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا برای کودکان نیز در زمینه دفاع مقدس فعالیت مناسبی صورت گرفته است یا خیر، اظهار داشت: در زمینه دفاع مقدس برای جوانان و نوجوانان بهتر کار شده است اما برای کودکان آنگونه که باید کار نشده است.

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.