ID : 9347774

تقاضای مشاور ظریف برای دلجویی از آمریکا!


بزک کردن آمریکا توسط رسانه‌های حامی دولت که به یکی از سیاست‌های ثابت آنها تبدیل شده است این‌بار با استفاده از اظهارات مشاور محمدجواد ظریف صورت گرفت.

به گزارش یزدرسا ،علی خرم، مشاور وزیر امور خارجه که این روزها علاقه زیادی به بیان اظهارات شاذ پیدا کرده است اخیرا در مصاحبه با یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب حامی دولت بیشتر در نقش مشاور وزیر خارجه آمریکا حاضر شده و تلویحا خواستار عذرخواهی از آمریکا به خاطر ماجرای تسخیر لانه جاسوسی شده است(!‍) مشاور وزیر امور خارجه که پیش از این نیز در اظهاراتی به القای فضای ناامیدی  در کشور در صورت عدم حصول توافق هسته‌ای پرداخته بود این‌بار بدون توجه به جنایت‌های آمریکا از اول انقلاب تاکنون در حق مردم کشورمان از جریحه‌دار شدن غرور ملی در آمریکا در ماجرای اشغال جاسوسخانه این کشور در ایران سخن گفته است. خرم این اظهارات خود را در راستای چرخش نگاه آمریکا به ایران در دولت جدید عنوان کرده و معتقد است روابط ایران و آمریکا حالت دوستانه به خود گرفته است.

نکته قابل توجه در این بین این است که این اظهارات در مصاحبه با روزنامه حامی دولت در آستانه یوم‌الله 13 آبان یعنی نماد استکبارستیزی در جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است. علی خرم می‌گوید: به نظر من همه رفتارهای ایالات‌متحده پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست‌جمهوری دگرگون شد و امروز می‌توان چرخشی جدید در نوع نگاه آمریکا به ایجاد رابطه بین دو کشور دید. به‌صورت ویژه رفتار آمریکا در قبال پرونده هسته‌ای ایران تغییر کرده است... امروز رابطه ایران و ایالات‌متحده از حالت خصمانه خارج‌شده و حالت دوستانه به خود گرفته است البته روابط دوستانه‌ای که براساس اعتماد نیست.

امروز بیش از یک سال است که مذاکرات به‌صورت رودررو پیش رفته است. به نظر من تفاهم ژنو نیز بیشتر مرهون نگاه دوستانه آمریکا بود. مشاور ظریف همچنین بدون اشاره به جنایات آمریکا در طول ۳۶ سال پس از انقلاب بویژه دشمنی این کشور در پرونده هسته‌ای، درباره ماجرای گروگانگیری حق را به آمریکا داده و می‌گوید: «به ‌هرحال باید توجه داشت که در ماجرای گروگانگیری غرور ملی مردم آمریکا خدشه‌دار شده و آنها نمی‌توانند از این مساله چشم‌پوشی کنند. به نظر من، وقت آن رسیده که این دو کشور درباره این رابطه به جمع‌بندی برسند و این رنجیدگی را از میان بردارند. ماجرای ویزا ندادن به آقای ابوطالبی به‌عنوان سفیر ایران در سازمان ملل به بهانه حضور ایشان در ماجرای تسخیر سفارت آمریکا، نشان می‌دهد آنها هنوز نسبت به این مساله حساس هستند و تا زمانی که این مساله مورد بحث و بررسی کارشناسان قرار نگیرد، این زخم کهنه می‌تواند از اعتمادسازی بین دو کشور جلوگیری کند. من فکر می‌کنم مراسم ۱۳ آبان با نگاهی به داخل برگزار می‌شود اما به نظر من در برگزاری این مراسم باید نگاه به خارج را نیز مدنظر قرار دهیم. دیر یا زود؛ روزی مجبور خواهیم شد این کار را انجام دهیم. اگر می‌خواهیم در جامعه بین‌المللی به همکاری‌های مشترک بیندیشیم باید این موضوع را در دستور کار خود بگذاریم.

این کار به‌هیچ‌وجه کار سختی نیست. اندیشمندان باید در این زمینه بحث و این مساله را برای همیشه حل‌وفصل کنند. تا زمانی که این کار را نکرده‌ایم آنها به ما بی‌اعتماد هستند و این زخم کهنه همچنان سر باز باقی خواهد ماند. به نظرم نمی‌توان این نگاه و روش را همچنان ادامه داد. ما منافع دیگری داریم که باید به آنها نیز توجه کنیم. نگاه دولتمردان نیز باید رو به آینده باشد».
خرم، مشاور ظریف هست؟ نیست؟


در حالی که طی ماه‌های گذشته از علی خرم به‌عنوان مشاور وزیر امور خارجه یاد شده و  رسانه‌های حامی دولت نیز تحت همین عنوان با وی مصاحبه می‌کنند یک فرد آشنا با ساختار وزارت امور خارجه گفته است علی خرم، مشاور ظریف نیست و سابقه مشاوره وی مربوط به زمان وزارت آقایان ولایتی و خرازی است. این اظهارنظر در حالی صورت گرفته است که تمام رسانه‌ها بویژه رسانه‌های حامی دولت از ابتدا تاکنون از خرم به عنوان مشاور وزیر امور خارجه یاد می‌کنند و این موضوع تاکنون با هیچ واکنشی از سوی وزارت امور خارجه مواجه نشده است.

نکته قابل توجه‌تر اینجاست که خبرگزاری دولتی ایرنا که رسانه رسمی دولت محسوب می‌شود نیز از خرم به عنوان مشاور محمد جواد ظریف یاد کرده است.  یک فرد آشنا با ساختار وزارت امور خارجه در واکنش به بیان رابطه میان آقای خرم و وزارت امور خارجه و وزیر امور خارجه عنوان داشت: آقای خرم یکی از دیپلمات‌های سابق وزارت امور خارجه بوده و سابقه مشاوره ایشان مربوط به زمان وزارت آقایان ولایتی و خرازی است. وی در ادامه افزود: آقای علی خرم از مشاوران وزیر امور خارجه فعلی نیست و متاسفانه بعضی رسانه‌ها به اشتباه سمت ایشان را مشاور دکتر ظریف درج می‌کنند. در واقع لیست افرادی که از آقای دکتر ظریف حکم مشاوره گرفته‌اند، مشخص است و اسمی از ایشان وجود ندارد. وی در پایان خاطرنشان کرد: البته با توجه به اینکه دکتر علی خرم در سال‌های اخیر بیشتر به تدریس می‌پردازد، نظریات ارائه شده توسط ایشان نظریات کارشناسی، شخصی و قابل احترام است اما هیچ قرابتی با نظریات تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و همچنین دیدگاه رسمی وزارت امور خارجه ندارد.

منبع:وطن امروز

انتهای پیام/ص




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.