ID : 20068304

تمامی واکنش ها به اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی+جدول


اظهارات اخیر سیف در خصوص برجام در داخل کشور با واکنش های متفاوتی همراه بوده است چرا که برای اولین بار بود که یک نفر از بدنه دولت به این صراحت در خصوص برجام صحبت می کرد به طوری که برخی از آن به عنوان "اعترافات مهیب" یاد کرده اند.

به گزارش یزدرسا  به نقل از سایت قم فردا، در حالی که بیش از 3 ماه از توافق هسته ای  ایران و گروه 1+5  گذشته است و بر پایه این توافق ایران از دستاوردهای مهم خود در زمینه هسته ای عقب نشینی کرده تا شاهد لغو تحریم های هسته ای باشد اما متاسفانه در عمل اتفاق چندان خاصی رخ نداده است، به گفته بسیاری از منتقدان غربی ها تنها روی کاغذ به وعده های خود عمل کرده اند تا جایی که بانک های اروپایی از ترس مجازات و تحریم آمریکا اشتیاق چندانی برای معامله با ایران ندارند و ترجیح می دهند تنها نظاره گر باشند تا شامل جریمه های سنگین سیستم مالی آمریکا نشوند.

در عین حال و پس از این بدعهدی ها به نظر می رسد که دولتی ها نیز به حرف منتقدان رسیده اند اخیرا ولی الله سیف مدیر کل بانک مرکزی ایران در مصاحبه ای با تلویزیون بلومبرگ به این موضوع اعتراف کرده و گفته است که " توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام، تا کنون «تقریباً هیچ» دستاورد اقتصادی برای تهران در بر نداشته است".

این اظهارات سیف در داخل کشور با واکنش های متفاوتی همراه بوده است چرا که برای اولین بار بود که  یک نفر از بدنه دولت به این صراحت  در خصوص برجام صحبت می کرد به طوری که برخی از آن به عنوان "اعترافات مهیب" یاد کرده اند.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور

خود آقای سیف باید درباره‌ اظهاراتش پاسخ دهد اما برجام دستاوردهای زیادی داشته است.

حسین شریعتمداری-مدیر مسئول روزنامه کیهان

اظهارات رئیس کل بانک مرکزی اگرچه بیان یک واقعیت محسوس و ملموس است و از بی نتیجه بودن نزدیک به سه سال مذاکره هسته‌ای دولت محترم و هزینه‌های سنگینی که به کشور تحمیل شده حکایت می‌کند .

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل

دوستان ما در وزارت خارجه باید اعلام کنند که برجام نقض شده است اما متاسفانه ما نه تنها شاهد این کار نیستیم بلکه برخی مقامات دولت دست به توجیه اقدامات نقض‌کننده طرف مقابل می‌زنند

اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

رهبر معظم انقلاب بیش از ده‌ها بار، بدعهدی آمریکایی‌ها را متذکر شده بودند ولی متاسفانه نه دولت و نه تیم مذاکره کننده هسته‌ای، هیچ موقع حاضر به قبول کردن این موضوع نشدند.

روح الله ایزدخواه کارشناس مسائل اقتصادی

مسئولان برای جبران برجام روی کاغذ، اقتصاد مقاومتی را اجرا کنند

ابراهیم رزاقی کارشناس مسائل اقتصادی

اینکه آقای سیف به این موضوعات اعتراف کرده است بد نیست اما سوالی که وجود دارد این است که آیا آقای سیف نمی‌توانست پیش از این بدعهدی آمریکایی‌ها را پیش‌بینی‌ کند و اینگونه بدعهدی آمریکایی‌ها را برای مردم بیان کند.

حمید رضا ترقی رئیس مرکز امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی

اعترافات سیف در آمریکا، اثبات واقیعت‌هایی بود که مقام معظم رهبری در خصوص برجام و پسابرجام پیش از این مطرح کرده بودند

حیدر مستخدمین حسینی معاون اسبق بانک مرکزی

وقتی اظهارات آقای سیف را شنیدم در وهله اول جا خوردم. البته منتقدین از ماه‌ها قبل در همین راستا صحبت می کردند. ما از همان اول انتظار اتفاق خاصی را بعد از برجام نداشتیم، زیرا اروپا تا زمانی آمریکا اجازه نهایی را صادر نکند با ایران همکاری نخواهد کرد.

حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه

پیام صریح رییس کل بانک مرکزی در آمریکا تاکید بر باز شدن مسیر تعامل آزاد ایران با نظام مالی بین‌المللی و تضمین دسترسی ایران به این نظام مالی به عنوان یکی از مهمترین اصول برجام است.

ربیعی-وزیر تعاون و کار

از استعاره‌‌ای که آقای سیف گفت  هدفش این بود به‌ دنیا بفهماند که کار کنند، می‌بینید که چه بساطی به راه می‌افتد.

میرتاج‌الدینی -کارشناس مسائل سیاسی

رفتار متناقض آمریکا پس از برجام در سه ماه اخیر آشکار شد و اظهارات آقای سیف نشان داد که دولتمردان و رئیس‌جمهور باید رویکرد خود را درباره برجام اصلاح کنند.

حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی

سیف هم به عهدشکنی آمریکا اعتراف کرد

حجت‌الاسلام محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

کسانی که به آمریکا خوشبین بودند، اکنون رفتار آمریکا را مشاهده کردند و سخنان سیف نیز خط بطلانی بر اعتماد به آمریکاست

حجت‌الاسلام سید علی‌محمد بزرگواری نماینده مردم شهرستان‌های چهارگانه کهگیلویه و بویراحمد

دلخوشی بی‌اساس دولت به برجام عامل اصلی رکود است، سیف حرف حق را گفت


انتهای پیام/ص




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.