ID : 37739937
مدیر حوزه های علمیه کشور:

توصیه های بهداشتی به عنوان تکلیف شرعی رعایت شود


آیت الله اعرافی ابراز داشت: اکنون وظیفه شرعی همگان رعایت سلامت خود و دیگران و جامعه است از این رو باید همه توصیه ها و دستورات بهداشتی به عنوان تکلیف شرعی در همه ابعاد و سطوح رعایت شود.

به گزارش یزدرسا، آیت الله علیرضا اعرافی پیام نوروزی با ملاحظه شرایط ویژه کرونایی خطاب به مردم  و مسئولین شهرستان میبد صادر کرد.

متن این پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم 
یا مقلب القلوب والابصار و یامدبر اللیل و النهار ویا محول الحول والاحوال حول حالنا الی احسن الحال 
 با حمد وثنا به پیشگاه حضرت حق وباسلام و درود بر انبیاء و اولیاء و ائمه هدی بویژه خاتم انبیاء ص و خاتم اوصیاء عج و بادرود به ارواح طیبه شهدای اسلام و امام شهیدان ره و همه درگذشتگان  وبا آرزوی سلامت و سرافرازی برای رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله و ملت شریف ایران و امت اسلامی و مردم عزیز استان یزد و شهرستان میبد. 
شهروندان عزیز میبدی 
باعرض سلام و ادب
ضمن تسلیت شهادت امام کاظم علیه السلام،  فرارسیدن سال نو و بهار طبیعت و اعیاد مبارک رجب وشعبان را به یکایک شما مردان و زنان و جوانان سرافراز تبریک و شادباش می گویم و سالی سرشار از برکات و نور و سعادت و سلامت و عزت را برای همه شما آرزومندم.
در شرائط ویژه ای که اکنون ایران  و جهان و استان و شهرما با آن مواجه اند متواضعانه و متضرعانه نکاتی را تقدیم می نمایم:
 
۱ . اکنون وظیفه شرعی همگان رعایت سلامت خود و دیگران و جامعه است از این رو باید همه توصیه ها و دستورات بهداشتی به عنوان تکلیف شرعی در همه ابعاد و سطوح رعایت شود و مراودات و دید و بازدید ها باید قطع و ارتباطات رویارو باید به حد اقل ضروری برسد و نوروز امسال را باید متفاوت برگزار و از هر دید و بازدید و سفر و پذیرش مسافر بطور جدی پرهیز کرد و صله ارحام را از طریق روش های غیر حضوری و تلفن و فضای مجازی انجام داد.
خواهش بنده متواضعانه رعایت این نکات بویژه از سوی جوانان عزیز است.
امسال گردشگری و خرید غیر ضروری را باید تعطیل و زنجیره سرایت و واگیری را قطع کرد وعذری از هیچکس مقبول نیست و نیروهای مردمی و بسیجی و انتظامی باید مراقبت و نظارت کنند.
 
۲ . همراهی و همکاری با مسئولان محترم و دستگاه های مسوول و متولی سلامت و امنیت و آرامش و بهداشت ودرمان مطابق با ضوابط و مقررات وظیفه همه ما است و صاحبان مکنت و خیرین و صاحبان صنعت و تجارت و جوانان بسیجی باید نهایت مساعدت و همکاری بعمل آورند.
توجه به پرستاران گرامی و پزشکان ارجمند و کادر بیمارستان و نیازهای گسترده بیمارستان وظیفه خیرین
 و توجه به کارگران و نیازمندان وظیفه صاحبان صنایع
 و توجه به پاکبانان و کارکنان خدوم شهرداری ها و سایر امور محوله وظیفه شهرداری ها و مردم
 و توجه به بیماران و مبتلایان وسالمندان وظیفه همه خانواده ها و جوانان عزیز است .
 
۳ . همه مسئولان و نهادها و ادارات و نیروهای نظامی و انتظامی و سپاه و بسیج و دستگاه های امدادی وخدماتی باید درطول تعطیلات و دوره بحران گوش به زنگ باشند و امسال مطلقا به فکر تعطیل نباشند و با هدایت فرماندار محترم درصحنه حاضر باشند وبرای همه گزینه های سخت و دشوار طی چند ماه آمادگی کامل داشته باشند.
 
۴ . حفظ آرامش و طمانینه و حتی الامکان فعال بودن شریان اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی شهر مقوله ای است که همه باید بدان بیاندیشیم و توجه نماییم و متناسب با این موقعیت ابتکار وبرنامه ریزی نماییم.
 
۵ .  حضور بیشتر درخانه را باید مدیریت کرد وبه شیوه ای سنجیده بهره برده شود،  دراین زمینه چند مورد را تاکید می نمایم :
یک . بازسازی روابط عمیق خانوادگی و توجه به کودکان و نوجوانان و فضای با نشاط و گفتگوهای صمیمی و تفریحات سالم و نرمش و ورزش ضرورت های امروز و دوره درخانه ماندن است.
دو . گرچه اکنون از عبادت های جمعی محروم مانده ایم اما در این عزلت و خلوت می توان دریچه عبادت های فردی و سری و دوراز هیاهو ، که فضیلت و منزلت ویژه ای دارد و از برخی آفات دورتر است،  گشود و بهره برد و تجربه عرفانی جدیدی به دست آورد  و باید با استفاده از عبرت های این بلا برتوجه خود به عالم قدس و تعلق به مبداء و معاد افزود و برنامه های قرائت قرآن و دعا و مناجات و اذکار و اوراد معتبر و نمازهای نافله را مایه قرب الهی و احساس عرفانی و آرامش روحی قرارداد و از خدای متعال و مهربان گشایش امور و سعادت و عزت و سلامت و پیروزی را تمنا کرد.
سه .مطالعه کتاب و آثار تاریخی و علمی و فرهنگی برای جوانان درکنار اشتغال به فضای مجازی می تواند موجب تعالی و آرامش باشد.
چهار .همیاری و همکاری در امور خانه و همکاری با مسئولان محترم درامور اجتماعی مطابق ضوابط و مقررات بهداشتی موضوع دیگری است که توصیه می شود.
 
 ۶ .  شرایط سخت اجتماعی آزمونی ویژه  است  برای تزکیه نفس و رشد اخلاقی و درعین حال رشد فرهنگ عمومی و فضائل اخلاق اجتماعی و تعمیق همبستگی و انسجام و ایثار و فداکاری و اینهمه باید مد نظر ما باشد و بخصوص عنایت به فقرا و محرومان و نیازمندان باید مورد توجه اکید باشد و اگر گرسنه و نیازمندی و بیماری درشهر باشد همه ما در پیشگاه خداوند متعال مسئول و مواخذیم. 
 
 ۷. دستگاه های اداری و علمی اعم از دانشگاهی و حوزوی و آموزش و پرورش و نیزصنعت و تجارت و خدمات شهرستان  باید از این تهدید و بلا درس بیاموزند و آن را به فرصتی تبدیل کنندو برای بازسازی وارتقای خود و پایه ریزی شهری هوشمند و الکترونیک، که سرعت و سلامت گردش  کارهای اداری و خدماتی  وارتقای دانش و خدمات را تضمین می کند، تلاش مضاعف نمایند و البته این امر نیازمند برنامه عملیاتی است و فرمانداری محترم آن را طراحی خواهد کرد.
 
 ۸ . مناسب است با مشارکت امامان جماعت ، پایگاه های بسیج ، معتمدان محلات ، اعضای شوراهای شهروروستا ، خیرین و مسئولان ذی ربط هسته های کنترل و مراقبت تشکیل وبرروند پیشگیری و قطع زنجیره تسری نظارت و کمک کنند.
 
 ۹ . همکاری و هماهنگی با شهرهای دیگر استان وبویژه اردکان در کاهش ورود و خروج به شهر ها و تبادل تجارب وتشریک مساعی ضرورت دارد.
 
 ۱۰ اصحاب صنایع و اغنیاء و توانگران لازم است با نهایت مهر و محبت و مساعدت به کارگران عزیز خود و سایر مردم و کسبه ای که متضرر شده اند رفتار و مساعدت نمایند تا پس از عبور از بحران همه سربلند باشیم و در محضرالهی ماجور.
 
 ۱۱ . در سلامت مردم عزیز باید نگاه جامع و همه جانبه نسبت به ابعاد سلامت جسمی و روانی و عصبی و معنوی داشت و به بازتاب های بحران در همه این ابعاد توجه داشت وبا استفاده از متخصصان روان شناسی و مشاوره و روان پزشکی و صاحب نظران اسلامی و نهادهای ذی ربط مانند بهزیستی و آموزش و پرورش و دانشگاه ها و حوزه  برنامه ریزی و اقدام کرد و نظام مشاوره علمی و اسلامی را توسعه ودرخدمت مردم قرار داد .
 
 ۱۲ . مردم به یکدیگر مهر به ورزند و به مسئولان ذی ربط اعتماد کنند و قدردان نیروهای بهداشت و درمان باشند و مطمئن باشند مسئولان ارشد استان و شهرستان در خدمت آنان شبانه روز تلاش خواهند کرد وبنده هم خاضعانه در حد توان ناچیز درخدمت هستم. 
 
 ۱۳ . از هم اکنون مردم و مدیران لازم است آینده پسا کرونایی و نتائج و خسارت ها و فرصت هارا پیشبینی وبرای برنامه جامع و راهبردی طراحی کنند ، صنعت ، تجارت ، دانشگاه ، آموزش و پرورش،   ونظامات اداری و شهری  و سلامت ما ما باید بارویکرد علمی ودرون زا و خوداتکا و سلامت محیط زیست تحول یابد و این نیازمند برنامه ریزی های اساسی و همت نخبگان در بخش های خصوصی و عمومی و دولتی است.
 
 ۱۴ . ان شاءالله دراولین فرصت برنامه ها واولویتهای شهرستان و مسوولیت های ادارات و نهادها درسال ۹۸ ارزیابی و اولویت های سال ۹۹ تعیین و توسط فرماندار محترم ابلاغ خواهد شد و مدیران محترم بخش های دولتی و خصوصی برای رشد روز افزون و پیشرفت جامع شهرستان باید کمربندها را ببندند و ضعف های موجود را رفع و برای سالی سرشار از امید ونشاط وکار و پیشرفت خود را آماده سازند و میبد باید در تحقق همه محورهای ترسیم شده پیش رود و توقفی پذیرفته نیست و باید نمونه ای از شهرایمانی و اخلاقی و انقلابی و اقتصاد مقاومتی و مولد وخود اتکا و فناور و علمی و پژوهشی و هوشمند و فرهنگی و انقلابی  ونخبه پرور و مبتکرو سالم و پاکیزه باشد.
 
 در پایان از همه مردم شریف،  جوانان عزیز ، پرستاران گرامی،  پزشکان ارجمند کادر و مسئولان درمان دراستان وشهرستان ، گروه های فعال جهادی وفرهنگی و مردمی ، بسیجییان غیور و شجاع،  نیروهای نظامی و امنیتی و انتظامی وسپاه،  ادارات ، نهادها، صنایع ، اصناف ، دانش آموزان،  دانشجویان،  استادان ، بانوان  اصحاب رسانه ، ارباب خبر و اندیشه، مردان نیک اندیش و خیر ، روحانیون و امامان جماعت  ، مسئولان استان و شهرستان ، نماینده محترم ، نماینده منتخب ، ایثارگران ، خانواده های محترم شاهد و ایثارگر، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان یزد  و  فرماندار محترم تقدیر و تشکر می کنم و توفیق و عزت و سلامت و پیروزی و سالی سرشار از سلامت و امنیت و سعادت را برای همگان از خداوند منان خواهانم.
ازخداوند متعال مبتهلانه و متضرعانه دفع بلا و شرور و اشرار را مسالت می نماییم.
 
 
از همه سوی جهان جلوه او می بینم
جلوه اوست جهان کز همه سو می بینم
چون به نوروز کند پیرهن از سبزه و گل
آن نگارین همه رنگ و همه بو می بینم
 
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
علی رضا ا عرافی



summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.