ID : 38916567

تولید محصول باغی در یزد بیش از ۴۸ هزار تن افزایش یافت


مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد سطح زیرکشت باغ های میوه استان را ۷۹ هزار و ۳۴۷ هکتار ذکر کرد و گفت: از سال ۱۳۹۲ میزان تولید با ۴۸ هزار و ۳۳۸ تن افزایش به ۲۷۴ هزار و ۷۰۴ تن رسید.

به گزارش یزدرسا؛ اکبر شیخ علیشاهی جایگزینی اراضی زراعی به باغی، کاهش محصولات پرآبخواه و افزایش سطح زیرکشت اراضی باغی کم آبخواه نظیر پسته ، زعفران و گیاهان دارویی راعلت افزایش تولید محصولات باغی به روش های نوین ذکر کرد.

وی بابیان اینکه در این استان با وجود عرصه های بیابانی هفت گونه محصول باغی تولید می شود، اظهار کرد: امسال ۲۷۴ هزار و ۷۰۴ تن انواع محصول باغی به همت کشاورزان و بهره برداران یزدی تولید شد که این میزان تولید نسبت به سال گذشته ۲۲ هزار تن افزایش دارد.

شیخ علیشاهی ادامه داد: هرچند در پی سرمای زود رس بهاره و با افزایش دمای هوا در سال جاری تولید برخی محصولات سردرختی از جمله زردآلو ، پسته و انار با کاهش مواجه شد اما در برخی محصولات از جمله پسته ، بادام ، زعفران و برخی گیاهان دارویی میزان تولید افزایش یافت.

وی ادامه داد: از مجموع محصول تولیدی ۴۰ هزار و ۳۶۸ تن زردآلو ، حدود ۶۰ هزار تن پسته و ۱۰۱ هزار و ۵۴۷ تن انار ، هزار تن زیتون و ۵۳۳ هزار تن محصول گلخانه ای است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد اضافه کرد: استان در تولید برخی محصولات رتبه های کشوری دارد که می توان به جایگاه دوم ،سوم ،چهارم و هشتم آن به ترتیب در تولید محصولات گلخانه ای ، پسته، انار و زردآلو اشاره کرد.

 

آبیاری ۹۰ درصد باغ های زردآلو با سامانه های نوین

شیخ علیشاهی خاطرنشان کرد: همچنین در استان سالانه بیش از ۲۰ هزار تن زرد آلو تولید و به بازار های داخلی و خارجی عرضه و صادر می شود که بیش از ۹۰ درصد باغ های این محصول با سامانه قطره ای آبیاری می شود.

این مسئول با اشاره به اینکه سالانه ۲.۸ تن محصول خشک زعفران در استان تولید می شود، از تولید حدود هزار و ۱۶۰ تن از ۱۴ نوع گیاهان دارویی خبر داد .

وی با توجه به کم آبی و تداوم ربع قرن خشکسالی با بیان اینکه در تولید محصولات باغی کشاورزان بیشتر تلاش دارند از سامانه آبیاری نوین استفاده کنند ، اظهار کرد: سال گذشته از هزار و ۸۴۳ هکتار سطح زیرکشت ، ۵۳۳ هزار تن محصول گلخانه ای برداشت و روانه بازار مصرف شد و حدود ۴۰۰ هزار تن ( ۶۰ درصد) آن به بازارهای روسیه و عراق و کشورهای حوزه خلیج‌ فارس صادر ‌شد.

به گفته وی هدف از کشت محصولات گلخانه ای افزایش کشت گیاهان کم آبخواه، ایجاد ارزش افزوده بالا و ایجاد اشتغال بیشتر است که در حال حاضر ، ۲۲ درصد تولید خیارسبز گلخانه‌های ایران مربوط به یزد است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد با بیان اینکه تا سال ۱۳۹۸، هزار و ۸۴۳ هکتار گلخانه در استان احداث شد، تصریح کرد: در سال جهش تولید ، با پرداخت تسهیلات کم بهره به متقاضیان سطح زیرکشت محصولات گلخانه ای به هزار و ۹۰۴ هکتار افزایش یافته است.

برنامه اصلاح و نوسازی باغ های میوه با هدف بهبود کمی و کیفی تولیدات باغی با رعایت الگوی کشت متناسب با اقلیم و ایجاد اشتغال انجام می شود که به گفته شیخ علیشاهی ا صلاح و نوسازی باغ ها در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ در سطح ۳۰۰ هکتار اراضی کشاورزی انجام شده است.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.