ID : 37873723

تولید مرغوبترین اسانس گل محمدی در روستای کوچکی در قلب خاتم


روستای کوچک کوشک که روستای نمونه کشت گیاهان دارویی نامگذاری شده یکی از مرغوبترین اسانس های گل محمدی کشور را تولید می کند.

دهیار روستای کوشک در گفتگو با خبرنگار یزدرسا اظهار داشت: روستای کوشک دارای ۲۰ خانوار بوده و در ۵ کیلومتری مرکز شهرستان خاتم قرار دارد. با این وجود این روستا در سال گذشته به دلیل اقلیم آب و هوایی به عنوان روستای نمونه کشت گیاهان دارویی و همچنین پایلوت گیاهان دارویی معرفی شد.

عبدالرضا کشاورز گفت: برداشت  محصول گل محمدی به عنوان یک گیاه دارویی از اوایل اردیبهشت آغاز شده و تا اواخر اردیبهشت نیز ادامه دارد.

وی در تشریح مزایای کشت گل محمدی افزود: این محصول کم آبخواه به مدت ۷ تا ۸ سال گل دهی دارد. بعد از ۸ سال بوته گل را از روی  زمین حرص کرده و یک گلستان جدید بوجود می آورند. 

 

کشاورز اظهار کرد: این محصول را میتوان به صورت غنچه خشک و گلبرگ خشک و یا به صورت گلاب به بازار عرضه کرد البته در حال حاضر  در روستای کوشک به صورت سنتی عمل گلابگیری انجام می‌شود.

دهیار روستای کوشک تصریح کرد: حدود ۷0 هکتار گل محمدی در این روستا کشت شده که از هر هکتار ۹۰ تا ۱۰۰ کیلو گل محمدی برداشت می شود که در سالهای بعد به تدریج افزایش دوبرابری را خواهیم داشت. همچنین از هر کیلو گل محمدی تازه چین مقدار یک لیتر تا یک ونیم لیتر گلاب تولید می شود.

وی بین داشت: به دلیل آب و هوا و شرایط اقلیمی خاص منطقه از اسانس گل محمدی این منطقه یکی از بهترین اسانس ها در کل کشور یاد می شود.

 

تامین آب مهمترین خواسته کشاورزان 

کشاورز در پایان با بیان مشکلاتی که کشاورزان این روستا با آن گریبانگیر هستند خاطر نشان کرد: نسبت به ۱۵۲هکتار زمین زراعی که این روستا دارد دبی آب فقط ۵ لیتر در ثانیه است که جوابگوی کشاورزان این منطقه نمی باشد و تامین آب مورد نیاز کشاورزان زحمتکش این منطقه مهمترین خواسته ما از مسئولین است.

دهیار روستای کوشک اظهار داشت: در صورت اعطای تسهیلات و مساعدت مسئولین برای اجرای طرح آبیاری قطره ای کمک قابل توجه ای به کشاورزان خواهد شد و تا حد بسیار زیادی این معضل کم آبی رفع می شود.

انتهای پیام/

 

 



summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.