ID : 12756925
دهقانی:

جنگ جهانی دوم برای ایران به عنوان «پل پیروزی» چیزی جز محنت در پی نداشت


/ نماینده ایران در سازمان ملل اشغال ایران توسط متفقین را مایه مداخله در نظام سیاسی، نقض حق ایران بر بی‌طرف ماندن در جنگ، نقض حاکمیت کشور و نقض حق تعیین سرنوشت مردم دانست.

به گزارش یزدرسا به نقل ازنسیم ، جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به مناسبت هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم و با موضوع گرامیداشت قربانیان این جنگ برگزار شد.


در این جلسه نمایندگان بیش از ۳۰ کشور از جمله غلامحسین دهقانی سفیر و معاون نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد به ایراد سخن پرداختند.


دهقانی در سخنان خود به طرح این نکته پرداخت که قربانیان جنگ جهانی اول بسیار فراتر از سربازان دولت‌های درگیر در این جنگ بوده‌اند و مردم برخی کشورها از جمله ایران بهای سنگینی در این جنگ پرداخته‌اند.


وی پرداختن به مصائب تحمیل شده به کشورهایی مثل ایران در نتیجه این جنگ را حائز اهمیت ویژه دانست و گفت: حمله متفقین به ایران و اشغال این کشور یکی از جنبه‌های کمتر شناخته شده جنگ جهانی دوم است.


وی با اشاره به تاثیرات مخرب وسیع این اشغال بر حاکمیت سیاسی و توسعه اقتصادی ایران، از کشته شدن صدها هزار نفر از ایرانیان در جریان این تجاوز و اشغال، چه در هنگام مقاومت در برابر متجاوزین و چه در نتیجه شیوع قحطی و بیماری، یاد کرد.


سفیر کشورمان با یادآوری موضع ایران مبنی بر بی‌طرفی در جنگ، به نادیده گرفته شدن این موضع از سوی دولت‌های متفق اشاره کرد و ضمن برشمردن دلایل این تجاوز، اشغال ایران را مایه مداخله در نظام سیاسی، نقض حق ایران بر بی‌طرف ماندن در جنگ، نقض حاکمیت کشور و نقض حق تعیین سرنوشت مردم دانست.


وی با اشاره به اینکه متجاوزین کنترل امور مهم کشور در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی را در دست گرفته بودند، به چنگ انداختن اشغالگران به مواد غذایی، سوخت و دیگر کالاهای اساسی کشور اشاره کرد که در نهایت باعث شیوع قحطی و بیماری در کشورمان شد و در ظرف چند سال جان صدها هزار ایرانی را گرفت.


دهقانی گفت: ایران برای کشورهای متفق «پل پیروزی» بود، اما این جنگ برای خود ایران چیزی جز محنت در پی نداشت.


وی با یادآوری فرمایشی از مولای متفقین حضرت علی (علیه السلام) با این مضمون که «عبرت گرفتن از گذشته باعث انتخاب راه درست می‌شود»، خواستار درس گرفتن از این جنگ شد و گفت: اگر کشورها به حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی کشورهای دیگر احترام گذاشته و به حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات و نیز عدم تهدید و توسل به زور در روابط بین‌الملل پایبند بودند، این فاجعه اتفاق نمی‌افتاد.


در پایان وی با یادآوری تجربیات تلخ کشورمان به عنوان یکی از اعضای پایه گذار ملل متحد از اشغال به دست قدرت‌های خارجی، بر اهمیت اصول و اهداف منشور ملل متحد از نظر ایران تاکید کرد و خواستار پایبندی کشورها به تعهداتشان تحت این منشور شد.

 

انتهای پیام/ص




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.