ID : 34974769
یک سال گذشت؛

جهانی شدن یزد و حسرت آورده‌ای درخور


مسئولان باید داشته‌های یزد از جمله برخورداری از عنوان شهر جهانی را سکویی برای افزایش آورده‌های آن قرار دهند.

به گزارش یزدرسا، هجدهم تیرماه ۱۳۹۶ بود که پس از قرن‌ها بافت تاریخی یزد انعکاسی جهانی یافت و ارزش آن برای برای جهانیان روشن شد؛ به گونه ای که شهر یزد توانست در چهل و یکمین اجلاس یونسکو در کراکوف لهستان به عنوان نخستین شهر تاریخی و بیست و دومین اثر جهانی ایران در فهرست یونسکو به ثبت برسد.(اینجا) پیش‌تر؛ شهرهای رم، پاریس، لندن، استانبول و قاهره در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده بودند.
 
یزد جهانی شد اما همت مسؤولان کافی نیست
اعلام یزد به عنوان شهر جهانی، موجی از شادی و سرور را در میان قشرهای گوناگون مردم استان یزد در مرحله نخست و نیز همه هموطنان در مرحله بعد موجب شده است؛ چه این که جهانی شدن یزد بستر مناسبی را برای ارتقای بیش از پیش این شهر فراهم می سازد و می‌تواند آوازه توفیقات مردمان یزد طی قرون متمادی را با صداهایی رساتر از گذشته به گوش جهانیان برساند.
اما به نظر می‌رسد علیرغم گذشت یک سال از جهانی شدن یزد،مسئولان استان نتوانسته اند آنگونه که در خور این شهر و افتخار جهانی شدن آن است، از این فرصت طلایی بهره گیرند و از پرتو آن برای یزد و یزدی‌ها خوشه‌چینی کنند. 
یک معیار برای آزمودن میزان تلاش و توفیق مسئولان در این زمینه، میزان رشد گردشگری و بهره مندی از فواید صنعت توریسم است که با توجه به جهانی اعلام شدن یزد، بسترهای آن به خوبی فراهم است.
 
 
اوضاعی که در خور شهر جهانی نیست
اینکه در یک بافت تاریخی بتوان گردشگران به ویژه توریست‌های خارجی را جذب کرد و از شگفتی و لذت و افزوده شدن بر دانستنی‌ها و دانش آنها، کسب درآمد کرد و در کنار آن زمینه‌های ترویج هرچه بیش تر فرهنگ اصیل مردمان سختکوش این دیار کویری را فراهم ساخت، اتفاقی خوشایند است که باید با همت تمام از سوی مسئولان و متصدیان امر پیگیری شود. این یعنی همان توسعه گردشگری که به نظر می رسد در استان یزد همچنان روند سنتی دارد و متاسفانه هنوز چندان کارهای جدی بر پایه اصول علمی صورت نگرفته است. اوضاع به گونه ای است که متاسفانه هنوز در بافت تاریخی یزد گاه مواردی مشاهده می شود که از لوازم اولیه شهر جهانی هم به دور است؛
 
در این باره می توان به سهل انگاری در حفظ نظافت و اراستگی بافت تاریخی یزد اشاره کرد که با گشت و گذاری اجمالی در بافت سنتی شهر، مصادیق این نقیصه به خوبی مشهود است.(اینجا
 
اهمیت ثبت جهانی یزد تبیین نشد
در این باره سخنان رئیس کمیسیون عمران شورای شهر یزد، قابل تامل است. محسن عباسی هرفته رئیس کمیسیون عمران شورای شهر یزد در مراسم تجلیل از دست اندرکاران ثبت جهانی یزد در صحن علنی شورای شهر با بیان این که متاسفانه هنوز اهمیت تبت جهانی یزد برای مسئولان و مردم تبیین نشده است گفته است: تبریکات جهانیان به ما در کنفرانس های جهانی نشان دهنده این است که این مسئله برای دنیا اهمیت زیادی دارد.
وی با انتقاد از عدم تشکیل کارگروه های بافت جهانی در یکسال گذشته اظهار داشت: البته یکی از علل این موضوع می تواند تغییرات مدیریتی در استان پس از ثبت جهانی باشد چرا که پس از این رویداد مهم بود که مجموعه مدیریت ارشد استان،شورای شهر و شهرداری دستخوش تغییرات مدیریتی شد.
سخنگوی شورای شهر یزد با تاکید بر این نکته که باید تدابیر اندیشیده شود تا زندگی مردم در بافت تاریخی دچار مشکل نشود اظهار داشت: یکی از دلایل ثبت بافت تاریخی پویایی و زنده بودن این بافت بود بنابراین نباید یا برخوردهای سلبی سکونت مردم در بافت تاریخی را دچار مشکل کنیم و به جای اینکه به مردم بگوییم دست نزنید باید راه‌حل بدهیم که چگونه دست بزنند
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر یزد اتباع بیگانه را تهدید جدی برای بافت تاریخی دانست و ابراز داشت: معمولا بهترین جای خانه را برای پذیرایی از مهمان در نظر گرفته می شود ودر حالی که بافت تاریخی یزد حکم مهمان خانه شهر را دارد و پذیرایی مهمانان خارجی و داخلی است اما محل زندگی اتباع بیگانه شده که از نظر فرهنگی و اجتماعی سنخیتی با این بافت ندارند.
وی تاکید کرد: باید شرایطی را به وجود بیاوریم که اصیل ترین مردم یزد در این بافت سکونت داشته باشندو به همین جهت از مسئولان استان می خواهند حداقل در خصوص جابه جایی سکونت اتباع بیگانه در بافت تاریخی تصمیمی عاجل بگیرند.(اینجا)
 
سهم ناچیز یزد جهانی در گردشگری 
طبق اعلام مرکز آمار، شهر تاریخی یزد در جذب گردشگر داخلی حتی در بین 10 شهر پر بازدید کشور قرار ندارد.(اینجا)  نکته قابل تامل این است که مسئولان باید تمرکز ویژه ای برای جذب گردشگر خارجی داشته باشند و فضا را چنان برای آنان فراهم کنند که هم خود آنان شیفته یزد شوند و هم هنگام بازگشت به موطن خود بتوانند مبلغان خوبی برای دیار یزد باشند. این نکته ای است که مورد تذکر مسئولان استان هم قرار گرفته است. از جمله استاندار یزد با اشاره به ضرورت تدوین برنامه‌های راهبردی برای مسافران نوروزی، گفته است: با توجه به ثبت جهانی یزد گردشگران می‌توانند بهترین مبلغ برای معرفی یزد در نوروز ۹۷ باشند.
«محمود زمانی‌قمی» در نشست خدمات سفر نوروزی استان گفته بود: امسال شهر یزد با سال‌های گذشته متفاوت است زیرا شهر یزد امسال به ثبت جهانی رسیده و مطمئناً گردشگران بسیاری چه داخلی و چه خارجی به استان یزد سفر می‌کنند که به نسبت نیز خواسته‌هایشان بیشتر می‌شود .
 
 
رئیس ستاد خدمات سفر نوروز استان یزد،‌افزوده بود: باید به‌گونه‌ای در استان عمل کنیم که بتوانیم داشته‌ها، ارزش‌های تاریخی، تمدنی و چشم‌انداز زیبایی از تمدن، متانت و دین‌داری مردم یزد را به گردشگران عرضه کنیم و چه بخش خصوصی و چه دولتی باید روی این مساله حساس بوده و از خودمان رفتارهایی بروز و ظهور دهیم که این برداشت تقویت شود.(اینجا)
 
با این همه به نظر می رسد مسئولان نتوانستند آن گونه که شایسته و بایسته است و انتظار می رفت، متناسب با بستر فراهم شده برای یزد فعالیت موثری داشته باشند؛ چه این که آمار ورود گردشگر چندان چشمگیر نشد و معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد هم در گفتگو با خبرنگار یزد رسا،‌ گفته بود که تعداد مسافران نوروزی در سال 97 نسبت به سال قبل تغییر زیادی نداشته است(اینجا)
 
ضرورت عبور از اقدامات سطحی و کوتاه مدت 
 این نشان می‌داد که مسئولان مربوطه باید در ابعاد گوناگون از جمله معرفی هنرمندانه یزد و داشته‌های آن برای جهانیان و حتی برای مردم کشور خودمان تلاشی فوق العاده داشته باشند و به اقدامات سطحی و کوتاه مدت بسنده نکنند؛ بلکه باید با تشکیل هیئت های اندیشه ورز متشکل از نخبگان و صاحب نظران فرهیخته چشم اندازی بلند و علمی از آینده گردشگری یزد و راه های ارتقای آن ترسیم کنند و برای اجرایی شدن آن هم خود با تمام وجود به صحنه بیایند و هم همه دستگاه ها و آحاد مردم را در این راستا به صحنه آورند. 
بنابراین اگرچه برگزاری برنامه هایی چون جشن‌ و جشنواره و ... به مناسبت جهانی شدن یزد قابل قبول است؛ اما نباید از این نکته غافل شد که این برنامه‌هاهنگامی ارزشمند است که دستاوردی عینی و ملموس برای یزد و یزدیان به دنبال داشته باشد و به ارتقای سطح گردشگری استان در ابعاد گوناگون بینجامدو به عبارتی بتواند داشته های یزد از جمله برخورداری از عنوان شهر جهانی را سکویی برای افزایش آورده های یزد قرار دهد و گرنه این فرصت‌هاست که از دست می رود.
پایان پیام/ک
 
 



summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.