ID : 8789475
مدیر کل مدیریت بحران استانداری یزد خبر داد

جیره‌بندی وقطعی آب در استان یزد طی سال جاری/ خسارت 13 هزارمیلیاردی خشکسالی به استان یزد


مدیر کل مدیریت بحران استانداری یزد بزرگترین چالش استان یزد را مسئله بی آبی دانست وگفت: در صورتی که روند بارندگی به همین شکل و مانند سال آبی گذشته باشد، با قطعی یا جیره‌بندی آب در استان یزد مواجه خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار یزدرسا، مدیر کل مدیریت بحران استانداری یزد ظهر امروز در دومین نشست خبری به مناسبت  اولین روز هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی، بزرگترین چالش استان یزد را مسئله بی آبی دانست واضافه کرد: متاسفانه بحران آب در استان یزد از کم آبی هم فراتر رفته و به بی آبی تبذیل شده است.


محمد امامی ادامه داد: منابع آب استان به شدت کاهش یافته به گونه ای که اگر منابع زیرزمینی استان را در قالب سد مثال بزنیم 100متر از ارتفاع آب این سد کم شده است.


وی با بیان اینکه مسوولان استان باید خود را برای بحران احتمالی آب آماده کنند تصریح کرد: این موضوع به آنها ابلاغ شده هر چند امید داریم کار به قطعی آب و جیره بندی نکشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد گفت: در صورتی که روند بارندگی به همین شکل و مانند سال آبی گذشته باشد، با قطعی یا جیره‌بندی آب در استان یزد مواجه خواهیم بود.


امامی تامین آب شرب و بهداشتی مردم را مهمترین برنامه مسوولان استان اعلام کرد و گفت: خشکسالی،  خسارت 13 هزار میلیارد تومانی را در سال آبی جاری، به بخش های اقتصادی استان وارد کرده است.


این مقام مسئول از تهیه آماده شدن 35 درصد از طرح تامین آب شرب مردم در زمان عدم پاسخگویی شبکه شهری خبر داد ابراز امیدواری کرد این طرح  تا پایان سال تکمیل شود.


امامی با اشاره  به ممانعت از حفر چاه های غیر مجاز در 8سال گذشته گفت: خوشبختانه  هیچ حفر غیر مجازی صورت نگرفته و استان در این زمینه مدیریتی خوبی داشته است.


مدیر کل مدیریت بحران استانداری یزد ، وجود بحران ریزگردها و طوفان در اثر کاهش رطوبت خاک ،آتش سوزی مراتع وجنگل ها و به خطر افتادن حیات وحش در مناطق حفاظت شده محیط زیست را از دیگر چاش های فرا روی استان عنوان نمود.


عضو ستاد بحران استان یزدعلت قرارنگرفتن یزد در جمع استان های خشکسال کشور را نقص استانداردها دانست وافزود : ملاک خشکسالی در سطح کشور متوسط بارندگی درهر استان می باشد و به دلیل پایین بودن متوسط بارندگی در استان یزد این استان جزو استا نهای خشکسال محسوب نمی شود.


وی متوسط بارندگی در استان  یزد را 83 میلی متر اعلام کرد واظهار داشت : همین میزان بارندگی  نیز در 6ماه نخست  امسال با 20درصد کاهش مواجه بوده است.


امامی انتقال آب از حوزه های خارج از استان را صد درصد قطعی دانست واضافه کرد: این موضوع در دستور کار مسولان استان قرار دارد اما هم استا نی های عزیز نیز باید نهایت صرفه جویی در مصرف آب را داشته باشند.


محمد امامی در ادامه به مقاوم نبودن ساخت و سازها در برابر زلزله در استان اشاره کرد و بیان داشت: متاسفانه یکی از مشکلات استان ، عدم نظارت واقعی بر ساخت و سازها است.


وی سازمان نظام مهندسی را در دو بخش شهری و روستایی  مسئول این نظارت  دانست و افزود: شهرداری ها نیز باید در صدور پروانه و پایان کار دقت نظر کافی را داشته باشد.


مدیر کل مدیریت بحران استانداری یزد، درخصوص آب های فسیلی نیز اظهار داشت : نمونه هایی که در دنیا ، به این گونه آب ها دست یافته اند نشان می دهد که اولا منابع آب های فسیلی، منابع پایداری نیستند وجون به صورت آب های ذخیره در زمین وجود دارند وجایگزینی صورت نمی گیرد پس از مدت کوتاهی خشک می شوند و دوما این آب ها از لحاظ کیفیت  نیز از کیفیت بسیار پایینی برخوردارند.


وی ادامه داد: اینکه مطالعاتی در این زمینه صورت گرفته درست است اما تاکنون نتیجه مطلوبی حاصل نشده است.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.