ID : 21877393

حال و روز اولین اثر ثبت شده یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو


باغ پهلوان‌پور مهريز متعلق به دوره‌ قاجار در محله مزويرآباد مهريز واقع شده كه در نوع خود در كل منطقه كم نظير و متعلق به يكي از تجار يزدي به نام علي پهلوان پور است. مساحت باغ 5/3 هكتار و عمده ساخت و ساز صورت گرفته در آن شامل برج گلين ، عمارت زمستانخانه ، عمارت شربتخانه (كوشك) ، فضاهاي خدماتي (اصطبل، انبار، سرايداري و ... ) و كارگاه ريسندگي و قالي بافي است.

به گزارش یزد رسا به نقل از صبح مهریز، این باغ باشماره 6334 مورخ 7/7/81 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است و با ثبت جهاني اين اثر، نخستين ثبت آثار جهاني استان يزد رقم خورد.

باغ پهلوان پور درشهرستان به ثبت جهانی رسیده است وحال فرض کنید یک توریست خارجی ویا داخلی به دیدن این باغ بیاید واقعا ورودی این باغ به باغی می ماند که ثبت جهانی شده است؟

واقعا چرا اداره میراث فکری به حال ورودی این باغ وتابلوهای راهنمای این باغ نمی کند؟ چرا ورودی این باغ با نمای یک ساختمان نیمه ساز از آهن، نمای سنتی خودراازدست داده است؟

وقتی به دنبال ثبت در یونسکو بعنوان باغ جهانی بودیم پس چرافکری هم به حال سنتی ماندن این باغ نکردیم.

آیا ندیده ایم که در شهرها وکشورهای دیگر آثارباستانی خود را که قدمت چندین هزارساله دارد به عنوان یک کالای گرانبها نگهداری می کنند و برای شناساندن آن میراث به جهانیان تمام تلاش خود را انجام میدهند.

 پس چرا باغی را که به کمک مسئولین شهرستان به ثبت جهانی رسانده ایم را فکری به حال ورودی ابتدای آن نکنیم وهمتی برای باستانی ماندنش نداشته باشیم وبادادن اجازه ساخت مدرن دست به نمای باستانی باغ بزنیم .




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.