ID : 3723214

حرف های سیاسی شهرام ناظری در یک کنسرت / از سخنرانی کردی شوالیه تا اظهار نظر در باره BBC و CNN


سخنانی با رنگ و بوی سیاسی، اظهارات شهرام ناظری به زبان کردی، انتقاد از وضعیت سالن، نظر شوالیه آواز ایران در باره بی بی سی و سی ان ان و البته نظم خوب مراسم و فضای فرهنگی حاکم بر سالن تقریبا همه حاشیه و متن اولین شب اجرای ناظری در زادگاهش بود.

به گزارش یزدرسا به نقل از مرصاد،  پس از تبلیغات و دعوت برای حضور مردم، کنسرت شهرام ناظری در کرمانشاه  برگزار شد، برنامه ای که به اذعان برگزار کنندگان بلیط آن تقریبا رایگان و هزینه دریافت شده تنها برای تأمین مخارج جانبی کنسرت کفاف می داد. این موضوع را مدیر برگزارکننده برنامه کنسرت شهرام ناظری در استان کرمانشاه، ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد.
بلیط های ارزان قیمتی که ظرفیت ورزشگاه امام خمینی (ره) را تکمیل کرده بود و همه منتظر صدای شنیدنی شهرام ناظری بودند، گرچه ناظری علاوه بر اجرای کنسرت کمی وارد بحث های سیاسی هم شد.
ناظری در ابتدای این مراسم که در محل سالن امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار داشت: از تمام همشهریانم که در این مراسم حاضر شده اند سپاسگزاری می کنم که پس از گذشت چندین سال انتظار بار دیگر در چنین مراسمی حضور پیدا کرده اند.
وی ادامه داد: همواره علاقه داشته ام که در کرمانشاه برنامه داشته باشم اما مشکلات مانع برگزاری آن شده است؛ ولی خوشبختانه در برنامه ریزی های جدیدی که در کشور به وجود آمده، گویا راحت تر شده است که چنین مراسم هایی برگزار شود.
وی در ادامه از همکاری مسئولین استانی در برگزاری کنسرت تشکر کرد و افزود: از همین جا از مسئولانی که در برگزاری این مراسم نقش داشته اند و در سالن نیز حضور دارند تشکر می کنم.
شوالیه آواز ایران در ادامه صحبت های خود چند بیتی از اشعار کردی با مضمون تاریخ شهر کرمانشاه و بزرگان کرد و کرمانشاهی  را خواند.
ناظری در بخش دیگری از سخنان خود که به زبان کردی آنها  راعنوان کرد، اظهار داشت: برای من افتخار بزرگی است،  امشب به سعادتی دست یافته ام که به خانه پدری خود (کرمانشاه) بیایم و در میان ایل و تبار مردم کرد و همشهریان کرد زبان کرمانشاهی خود باشم.
وی ادامه داد: استاد محمد رضا لطفی و آقای کمندی از بزرگان موسیقی به تازگی فوت کرده اند و همه ما برای این وضعیت ناراحت هستیم و به بازماندگان آن ها تسلیت می گوییم.
ناظری در ادامه با انتقاد از آنچه که "اوضاع سالهای گذشته موسیقی" خواند، گفت: امیدوارم روزگار از این به بعد به گونه ای برای هنرمندان پیش برود تا این همه مشکلاتی که در این سطح به وجود آمده است، حل شود و هنرمندان یک نفس راحت بکشند.
ناظری پس از این صحبتها بالاخره به انتظار حضار پایان داد و قطعه ای از اشعار فردوسی با عنوان "ضحاک مار دوش و قیام مردم" را اجرا کرد.
انتقاد از وضعیت سالن برگزاری کنسرت/ هرجا رفته ام کردی خواندم
پس از پایان این قطعه ناظری با اشاره به وضعیت نامناسب سالن که ظاهرا فضای خوب این روزها از نظر شوالیه در آن  اثری نداشته است، گفت: شرایط خوبی برای اجرای قطعه ضحاک در این اجرا نداشتیم و گرمای هوای سالن و کمبود امکانات دیگر شرایط نامناسبی را ایجاد کرد.
وی در ادامه با اشاره به قطعات کردی اجرا شده توسط وی در کنسرت های مختلف گفت: من هر جا که برای اجرای کنسرت می روم حتما سعی می کنم که حداقل یک قطعه کردی را اجرا کنم.
در مورد آلبوم پسرم سی ان ان و بی بی سی حرف زدند اما در داخل نه
وی همچنین در خصوص آلبوم موسیقی که با حضور اساتید بین المللی موسیقی جهان توسط حافظ ناظری تولید شده است، گفت: این آلبوم "ناگفته" نام دارد و بسیاری از بزرگان موسیقی جهان در آن اجرا کرده اند.  در ایران نیز این آلبوم با نام "بعد یازدهم" منتشر شده است.
شوالیه آواز ایران گفت: برای اولین بار است که یک آلبوم موسیقی از خاورمیانه در سطح جهانی بارز می شود و توسط شرکت های معتبری انتشار می یابد.
وی گفت: رسانه هایی مثل سی ان ان، نیویورک تایمز و بی بی سی در خصوص این آلبوم صحبت کردند اما متاسفانه در داخل ایران ارگان های فرهنگی سکوت مطلق کردند که بسیار هم برایم تعجب آور بود.
ناظری تاکید کرد: امیدوارم شرایطی پیش بیاید که وقتی هنرمندان ما در آن سوی مرزها با دست خالی دستاوردی به دست می آورند حداقل در داخل کشور یک تشویق کوچک از آن ها به عمل بیاید.
در ادامه کنسرت قطعاتی به زبان کردی اجرا شد که حاضران را به وجد آورد.
نظم  مناسب برگزاری کنسرت، فضای فرهنگی مناسب حاکم بر مراسم، دیده نشدن برخی تحرکات غیر فرهنگی که از سوی عده معدودی افراد معمولا در دیگر کنسرت ها دیده می شود، همکاری دقیق و قابل تقدیر نیروی انتظامی در برقراری نظم در پارکینگ خودرو ها و روان سازی ترافیک محل عبور و مرور خودروها در خروجی سالن از نکات مثبت برگزاری کنسرت شهرام ناظری بود.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.