ID : 35890168
رئیس دانشگاه آزاد یزد مطرح کرد

حل مسائل صنعت نساجی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد


صنعت پوشاک و منسوجات به‌صورت خاص و صنعت نساجی به شکل عام، به‌عنوان یک برنامه علمی برای دانشگاه آزاد اسلامی یزد در طرح «پایش» در نظر گرفته شده است.

به گزارش یزدرسا، معصومه طباطبایی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد نوشت:

هدف اصلی طرح «پایش»، تلاش برای جهت‌دهی به پایان‌نامه‌های دانشجویان کارشناسی و ارشد در دانشگاه آزاد اسلامی است؛ به این ترتیب که برای هر استان ماموریت‌هایی در نظر گرفته شده و در این راستا آن استان تبدیل به قطب علمی در این شاخه از علم می‌شود و در راستای آن برنامه علمی حرکت می‌کند. از آنجاکه صنعت نساجی در استان یزد از قدمت بالایی برخوردار است و دانشگاه آزاد اسلامی یزد هم یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین رشته‌هایش، رشته نساجی است که در گرایش‌های مختلف و از مقطع کارشناسی تا دکتری در این رشته دانشجو دارد؛ به همین دلیل صنعت پوشاک و منسوجات به‌صورت خاص و صنعت نساجی به شکل عام، به‌عنوان یک برنامه علمی برای دانشگاه آزاد اسلامی یزد در طرح «پایش» در نظر گرفته شده است.

در مدتی که این برنامه علمی برای واحد یزد مشخص‌ شده، جلساتی را با اعضای هیات‌علمی گروه نساجی دانشگاه برگزار کردیم و یک مجری علمی کاردان برای این طرح مشخص شد که یکی از استادان باتجربه دانشکده نساجی بود. قرار بر این شد این عضو هیات‌علمی به‌عنوان مجری ارشد، تمام هماهنگی‌های لازم را در راستای نظم‌دهی به انجام طرح صورت دهد. طی جلسات مختلفی که در دانشگاه داشتیم، به جمع‌بندی‌ رسیدیم که رشته‌های دیگر دانشگاه هم می‌توانند در این مسیر با گروه علمی همکاری داشته باشند و در این مسیر به ما کمک کنند.

به‌طور کلی اگر برنامه علمی به‌صورت کامل مشخص شود، مطمئنا حضور رشته‌های مختلف می‌تواند تحقیقات هدفمند را تقویت کند. حال با توجه به رشته‌هایی که متناسب با این برنامه علمی در واحد یزد و استان داریم، امیدواریم با هماهنگی‌هایی که انجام می‌شود، بتوانیم مشکل و معضلی را که در صنعت نساجی یزد وجود دارد و رکود فعلی این صنعت در سطح استان را برطرف کنیم. ذکر این نکته هم ضروری است که اگر حداقل پنج‌درصد از کل پایان‌نامه‌هایی که در مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی تالیف می‌شود، هدفمند و منجر به حل مشکلات منطقه‌ای و کشوری شود، دانشگاه را به سمت موفقیت‌های بیشتری سوق خواهد داد و این وقتی که از سوی دانشجویان، استادان و کارمندان در راستای حل مسائل انجام می‌شود، نتایج مفیدی برای ما حاصل خواهد شد.

تا قبل از اینکه طرح «پایش» در دانشگاه آزاد اسلامی به همت دکتر طهرانچی اجرایی شود‌، در خیلی از موارد پایان‌نامه‌ها، نظام‌مندی خاصی در جهت کاربردی‌شدن نداشتند و غالبا به پیشنهاد استادان و در جهت علاقه‌مندی دانشجویان انتخاب و تالیف می‌شدند؛ اما با این طرح، کاربردی‌بودن پایان‌نامه‌ها تضمین خواهد شد. در این راستا در استان یزد جلسات هم‌اندیشی‌ با حضور معاونان پژوهشی دانشگاه‌های آزاد و دولتی برگزار می‌شود. از طرف نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها هم بر این نکته تاکید شده بود که باید پایان‌نامه‌ها نظام‌مند و کاربردی باشند؛ جلسات زیادی در سطح استان داشتیم و همه تقریبا به این مساله گواهی دادند که دوران دپوکردن پایان‌نامه‌ها در کتابخانه‌ها و آرشیو دانشگاه‌ها گذشته است و تحقیقات ما باید در راستای حل مسائل کشور باشد.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که در حال حاضر واحد یزد در حوزه پژوهشی با ارائه بیش از 236 کتاب، 650 مقاله ISI، 275 مقاله علمی-پژوهشی، 68000 پایان‌نامه، 84 آزمایشگاه، 34 کارگاه، 260 طرح تحقیقاتی خاتمه‌یافته، 60 طرح در دست اجرا از بیش از 15 همایش ملی اجراشده، 50 ثبت اختراع و در بخش فنی 2105 عدد تجهیزات، 91 خدمت ثبت‌شده و 19 تفاهمنامه در دست اجرا نقشی برجسته در تولید علم در استان دارد که قطعا با حضور در طرح «پایش»، نقش این دانشگاه در حل مسائل کشور پررنگ‌تر خواهد شد.

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.