ID : 32765722

خاطرات حماسه 19 دی سال 65 از زبان امام‌جمعه بافق


امام جمعه بافق گفت: آنچه باعث شده مردم کشورمان همیشه در صحنه باشند اعتقادات دینی و پایبندی به‌نظام و انقلاب است.

به گزارش یزدرسا، حجت‌الاسلام سلیمانی امام‌جمعه بافق در گفتگو با خبرنگار بافق خبر در خصوص وقایع 19 دی‌ماه سال 1356 گفت: 17 دی‌ماه که روز کشف حجاب است روزنامه اطلاعات وقت یک مقاله توهین‌آمیزی علیه امام خمینی (ره) و ارزش‌های دینی به نویسندگی احمد رشید مطلق نوشته بود. بعد ظهر همان روز این روزنامه به دست مردم قم رسید و همان شب موجی از اعتراضات آغاز ولی چون گسترده نبود به‌روز 18 دی کشیده شد.

وی در ادامه افزود: روز 18 دی وقتی‌که همه مردم متوجه شدند طلبه‌ها با مراجع ازجمله حضرت آیت‌الله نوری همدانی ملاقات داشتند. با عده‎ای از طلبه‎ها به منزل آیت‌الله نوری همدانی رفته و مسائل را به ایشان عرض کردیم و دستور دادند بازار قم تعطیل شود. بازار قم در روز 18 دی‌ماه که تعطیل شد تجمع عظیمی در صحن و حرم حضرت معصومه (س) صورت گرفت و شب همه مردم در حرم حضرت معصومه (س) نشستند و روحانیون سخنرانی کردند ولی آن زمان کماندوها صحن و حرم مطهر را محاصره کردند که من هم در این تجمع حضور داشتم. برای اینکه فردی که صحبت کرده بود شناسایی نشود لباس او را تعویض و با این ترفند او را از بین جمعیت بیرون بردند و لذا کماندوها دنبال این فرد با مشخصاتی که داشتند می‌گشتند. آن شب با حضور ساواکی‌ها و کماندوها واقعاً یک‌شب پرمخاطره و پرتلاطمی بود.

 این مبارز دوران انقلاب اسلامی افزود: روز 19 دی کل مغازه‌ها و بازار تعطیل و مردم به خیابان‌ها ریخته و شروع به تظاهرات کردند که مسیر آن از صحن حرم حضرت معصومه (س) به سمت منزل مراجع ازجمله منزل آیت‌الله نوری همدانی بود و فقط شعار می‌دادند و ساواک نیز در این راهپیمایی مردم را به رگبار بست و شهر را محاصره و حکومت‌نظامی ‌کردند؛ یعنی در هر خیابان، کوچه و بازارها مأمور گذاشته بودند تا مردم را دستگیر کنند.

 امام‌جمعه بافق اظهار داشت: زمانی که از منزل آیت‌الله نوری همدانی به‌طرف صحن شعار می‌دادند در میدان شهدا به مردم حمله کردند در این موقعیت که احتمال دستگیر شدن ما بیشتر بود از طریق کوچه‌ای به‌اتفاق مرحوم برهان امام‌جمعه فقید مهریز وارد منزلی که درب آن باز بود شدیم. زمانی که وارد منزل شدیم درب را بستیم تا ساواکی‌ها نتوانند ما را تعقیب کنند حدود دوساعتی داخل منزل بودیم که خانم خانه به بیرون رفت تا مطمئن شویم که آن‌ها رفته‎اند از منزل خارج و به منزل خود در کوچه ارگ رفتیم.

وی ادامه داد: شهر تقریباً حکومت‌نظامی بود و این وضعیت دو سه روزی طول کشید تا اوضاع آرام شد و عکس‌العمل آن مقاله توهین‌آمیز حضور گسترده مردم بود. البته بعضی از مراجع هم سخنرانی کردند ولی مرکز فعالان سیاسی بیت آیت‌الله نوری همدانی بود.

حجت‌الاسلام سلیمانی در پایان در پاسخ به این سؤال که چرا دشمن باوجود پایبندی مردم ایران به‌نظام و ارزش‌های انقلاب و حضور چشمگیر در همه صحنه‌ها به فکر براندازی این نظام است، گفت: دشمن، همیشه دشمن است حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: اگر دشمن با تو طرح رفاقت و دوستی ریخت هرگز قبول نکن. نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران همه معیارهای سیاسی، نظامی و اقتصادی را برهم زد. ایران روزی در منطقه برای منافع آمریکا کار می‌کرد یعنی زمانی که بین آمریکا و شوروی جنگ و درگیری بود سربازان ما باید حافظ منافع آمریکا بودند. ازنظر اقتصادی نیز همه‌چیز ما واردات از طرف آمریکا بود و بازار ما را قبضه کرده بودند.

سلیمانی تصریح کرد: کشور ما سرمایه‌داری ازنظر ذخایر نفتی بود اغلب مستشارانی که در شرکت نفت با حقوق‌ کلان زندگی می‌کردند آمریکایی بودند و منافع آن‌ها ازنظر نفتی هم منافع عظیمی بود.

وی بیان داشت: انقلاب اسلامی که پیروز شد همه این معیارها با کلمه نه شرقی نه غربی بر هم خورد یعنی چیزی وارد نکردیم، منافع آمریکا را حتی در خلیج‌فارس زیر بار نرفتیم، نفت به آن‌ها نداده و آمریکا را تحریم و توانستیم در این منطقه تحولی ایجاد کنیم.

انتهای پیام/ع.ع

summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.