ID : 11888152
مسئول نظارت بر بافت تاریخی کیست؟

خانه های قدیمی مهریز جولانگاه اتباع بیگانه


مهریز به عنوان باغ شهر استان یزد با پیشینه روشن تاریخی و فرهنگی دارای بافت های تاریخی و فرهنگی و همچنین خانه های قدیمی و مهمی است که متاسفانه بخشی از آنها در اختیار اتباع بیگانه قرار گرفته و در حال نابودی کامل است.

به گزارش یزد رسا به نقل از صبح مهریز  در این خصوص در شهر و در محلات مختلف خانه های زیادی را داریم که اکثرا با مصالح خشت و گل و با سبک معماری خاص کویر ساخته شده که بعضا بعلت فوت صاحبان آنها ، یا مهاجرت به مناطق دیگر و یا قابل سکونت نبودن توسط متولیان کنونی به اتبالع بیگانه اجاره داده شده است .

 

حضور فعال اتباع بیگانه در این بافت ها و خانه های قدیمی و تاریخی و بی توجهی آنها به حفظ و نگهداری موجب تخریب آنها شده و این روند متاسفانه با شناب فراگیر ادامه دارد .

 

در این خصوص اکثرا علت  اصلی تخریب این بافت ها و خانه های قدیمی را به عنوان یک میراث مهم و ارزشمند بخاطر بی توجهی برخی ملاکان پول پرست و بی مسولیت و اجاره دادن آنها به اتباع بیگانه می دانند .

 

در این خصوص سوال اساسی مردم از مسوولان این است که تاکنون برای جلوگیری از افزایش این بافت های قدیمی و خانه های تاریخی و فرهنگی چه اقدامی صورت  گرفته است.

 

کمترین توقع این است که مسوولان امر در بخش های مختلف جدی وارد عرصه فعالیت شده و در چارچوب مقررات برای جلوگیری از روند تخریبی موجود فکر عاجلی معمول دارند.

 

در این خصوص رییس میراث فرهنگی مهریز گفت: که بهسازی بافت های قدیمی و خانه های تاریخی جزو برنامه های مهم و کلان این اداره است.

 

محمد رضا فلاحتی افزود: طی سال های گذشته چندین خانه تاریخی و فرهنگی بصورت مشارکتی بهسازی شده و قطعا امسال با قوت ادامه خواهد یافت.

 

همچنین مسوول امور عمرانی فرمانداری مهریز از تهیه یک طرح مهم برای حفظ و حراست از بافت های قدیمی و خانه های تاریخی مهریز خبر داد.

 

دهقانی زاده افزود: در این خصوص تاکنون جلساتی تشکیل شده و قطعا با قوت با حضور دستگاه های مرتبط نیز تشکیل و اقدامات لازم بعمل می آید.

 

شایان ذکر کرد که قبلا نشست بافت های فرسوده مهریز با حضور متولیان امر در مهریز در خصوص موضوعاتی از قبیل تدوین چشم انداز و راههای دست یابی به آن ، نحوه ی جذب مشارکت های مردمی ، اهداف کلان و راهبردی ، چگونگی تشویق و ترغیب مالکین به با زگشت و ادامه زندگی در بافت های قدیمی شهر مهریز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد این نشست های کارشناسی تداوم یابد.

 

افزایش هزینه  بیمه تامین اجتماعی کارگران ساختمانی ضرورت داشتن سند شش دانگ مالکیت ، فقدان مساحت زیر حد نصاب تفکیک وغیره را از موانع جدی ترغیب مالکین به دریافت پروانه ی ساختمانی احداث بنا در بافت قدیمی شهر مهریز است.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.