خبرنگار، چشم و گوش و زبان مردم
به گزارش یزدرسا به نقل ازاردکان گويا؛ کارشناس روابط عمومي دانشگاه در يادداشتي در مورد خبرنگاران گفت: با توجه به فراگیر شدن خارج از حد تصور فضای مجازی و گسترش روز افزون شبکههای پیامرسان اعم از تلگرام، تویتر، فیسبوک و گروههای تلگرامی و رسانههای ارتباط جمعی که به بخش جدایی ناپذیری از زندگی انسانها تبدیل شده، یکی از مقولههای مرتبط با فضای مجازی انتشار خبر است. بی شک همه ما بخش زیادی از اخبار و اطلاعات خود را از همین رسانهها و فضاهای مجازی دریافت میکنیم و هر یک از ما خواسته و ناخواسته به شهروند خبرنگار تبدیل میشویم، همین که با دیدن و خواندن یک خبر تازه آن را برای دیگر گروهها، دوستان و همکاران ارسال میکنیم یعنی کار خبرنگاری انجام میدهیم و یک شهروند خبرنگار هستیم. با توجه به گسترش شبکههای اطلاع رسانی رسمی و غیر رسمی و فعالیت افراد در شبکههای مجازی، خبرها نقش اساسی در پاسخگویی به پرسشهای اذهان جستجوگر ایفا میکند. باید اعتراف کرد که کشورهایی که سرمایه گذاری های گزافی را جهت راه اندازی بنگاه ها و شبکه های خبری متقبل می شوند هدفی جز هدایت افکار عمومی و بهره برداری از آن ندارند. همچنین نباید فراموش کرد خبر یا یک جریان خبری می تواند در یک کشور و جهان موجی به راه بیاندازد و یا موجی را آرام کند، خبرمی تواند باعث خوشحالی یا شادی یک جامعه و یا می تواند جامعه ای را در غم و اندوه فرو ببرد.
اما از سویی دیگر، افرادی را بعنوان خبرنگار میشناسیم که یا دارای سایت و روزنامه و صاحب تریبون هستند یا به نوعی با آنها همکاری دارند و مردم خبرهای ارسالی از سوی آنان را معتبرتر از سایر منابع مانند گروههای فضای مجازی میدانند. با این اوصاف تعریفهای گوناگونی از خبرنگار وجود دارد که بنا به تعریفی خبرنگار فردی است که به خاطر آگاه ساختن مردم از رویدادها و موضوعهای مختلف که به سرنوشت جان و کشورشان ارتباط میگیرد، با قبول خطرهای جانی، خانه و کاشانه خود را ترک گفته و جهت جمعآوری خبرها و اطلاعات در ناامنترین نقاط کشور خویش منطقه و حتی در گوشه و کنار جهان رفته و اطلاعات را به صنف مخاطبان میدهند. بنا به تعریف دیگر خبرنگار گوش و چشم مردم است و سعی دارد با قدرت تفکر و سرعت انتقال سریع خود، مردم را در جریان مسایل روز قرار دهد. در باب اهمیت خبرنگاری همین بس که خبرنگاری آنقدر اهمیت دارد که در تقویم کشور ما روز 17 مرداد سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) در مزار شریف افغانستان به دست گروه طالبان به عنوان روز خبرنگار تعیین شده است.
با توجه به تعریف خبرنگار و اهمیت شغل خبرنگاری، وظایف و منشور اخلاقی برای این حرفه متصور است که از لحاظ قانونی و اخلاقی ملزم به رعایت آن هستند، بعنوان مثال: یکی از وظایف اصلی خبرنگاران تهیه و تدوین خبر بصورت مستدل و مستند میباشد و یا اینکه در اصول بین المللی اخلاقی – حرفهای روزنامهنگاران در اصل اول آن حق مردم در دستیابی به اطلاعات درست و واقعی و اصل دوم نشست چهارم یونسکو در سال 1893 از مجموعه اصول بین المللی اخلاق حرفهای خبرنگاری این چنین میگوید: بارزترین وظیفه خبرنگاران این است که با رعایت حق مردم برای دستیابی به اطلاعات معتبر و درست، شرافت حرفه ای خود را در خدمت واقعیت عینی قرار دهد، به نحوی که واقعیت ها با محتوای اصلی خود انعکاس یافته و بدون ایجاد تحریف، نشان دهندۀ ارتباطات اساسی باشد.
همۀ این موارد بر تخصص، تعهد و حقوق مخاطبین تاکید میکند که عنصر "صحت" یکی از اصول خبرنویسی و حق هر مخاطبی است که باید از خبرنگار توقع داشت. این عنصر آنقدر ارزشمند است که میتوان حیات و ممات یک خبرگزاری را به آن دانست. پرفسور علی اکبر فرهنگی از چهره های ماندگار مدیریت و از استادان حوزه مدیریت رسانه کشور در رابطه با صحت انتشار اخبار و اطلاعات میگوید: "شما اگر زمان را از دست بدهید در زمان بعدی ممکن است آن را بدست بیاورید ولی اگر صحت را از دست بدهید تقریبا مخدوش شده اید و اعتبار را از دست میدهید.".
با همه این اوصاف متاسفانه گاهی شاهد بی اخلاقیهایی از سوی برخی خبرنگاران هستیم که گاهی با انتشار خبرهایی که صحت و سقم آن هنوز برای شخص خبرنگار روشن نیست مشکلاتی را در سطح جامعه بوجود میآورند و باعث مشوش شدن افکار عمومی و حتی ایجاد اغتشاش و یا باعث ایجاد عوارض روحی و روانی در زندگی افراد میگردند. بعنوان مثال: چندی پیش شاهد بوجود آمدن شایعهای در مورد یکی از هنرمندان کشورمان بودیم که در فضاهای مجازی خبر درگذشت این هنرمند را انتشار داده بودند، شهرام لاسمی که همه او را به نام «قلقلی» می شناسیم از جمله کسانی است که قربانی اینگونه بی اخلاقی ها شده است و خبر درگذشتش در گروهها و فضای مجازی منتشر گردید. او در مورد عوارض خبر شایعه مرگش در فضای مجازی گفت: این شایعه عوارض زیادی را روی روحیه من و اطرافیانم گذاشت. زمانی که این خبر در فضای مجازی دست به دست شد بسیاری از اطرافیانم نگران شدند و مدام با من تماس میگرفتند تا از صحت خبر مطلع شوند. با وجود اینکه بعد از انتشار این خبر سعی در تکذیب آن از طریق رسانههای رسمی داشتم اما مدتها طول کشید تا خبر تکذیب آن دست به دست شود. چرا که معمولا اخبار کذب زودتر از خبرهای رسمی دست به دست میشود. این کار غیراصولی سوای ایجاد مشکلات عدیده در سطح جامعه باعث خدشه دار شدن اعتبار و مقبولیت اجتماعی خبرنگار و آن رسانه می شود، اما واقعا برای چه و به چه قیمتی !!؟؟
با توجه به تعاریفی که از خبرنگار ارائه نمودیم اگر خبرنگار را کسی بدانیم که به دنبال یافتن علت و برطرف کردن آسیب های اجتماعی است چگونه میتوان تصور کرد که خود خبرنگار به دلایل مختلف و با انتشار اخبار کذب باعث تشویش اذهان عمومی و بوجود آمدن مشکلات اجتماعی گردد !!؟؟ و یا در تعریف دیگری از خبرنگار گفتیم خبرنگار گوش و چشم مردم است، آیا با دیدن چنین صحنه هایی میتوان به این چنین گوش و چشمی اعتماد کرد؟؟
بیاید بکوشیم و همت کنیم چه به عنوان شهروند خبرنگار و چه خبرنگار رسانه ها تا از صحت خبری مطمئن نشدیم آن را انتشار ندهیم. هر چند امروزه با گسترش فضای مجازی و تعدد کانالها و گروههای خبری، سواد رسانه ای مردم افزایش یافته و هر خبری تا سند و منبع آن ذکر نشود و تایید نگردد را به آسانی باور نمیکنند، اما خبرنگاران هم باید به اصول اخلاقی- حرفه ای خود پایبند باشند.
در پایان ضمن تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خبرنگار بویژه شهید محمود صارمی که روز شهادتشان روز خبرنگار نامگذاری شده و نکو داشت جایگاه تمامی پیشکسوتان و استادان این عرصه، آرزوی موفقیت روز افزون تمامی تلاشگران عرصه اطلاع رسانی را دارم و از زحمات تمامی این بزرگواران تقدیر و تشکر می کنم..
اقتضای جان چو ای دل آگهی است هر که آگه تر بود جانش قوی است
عباس تقی زاده