ID : 14652094
به مناسبت روز خبرنگار؛

خبرنگاران یزدی از حرفه «خبرنگاری» می‌گویند


خبرنگاران سربازان فعال جبهه فرهنگی، جریان‌سازان بزرگ جامعه و وجدان‌های بیدار زمانه خویش‌اند که بدون پشتوانه مالی و امنیت شغلی یا روانی در فضایی سرشار از استرس، 24 ساعت شبانه‌روز برای احقاق حق و آگاهی و تنویر افکار عمومی در تکاپو هستند و این همان چیزی است که جمع کثیری از مسئولان و مردم آن را نمی‌دانند یا نمی‌بینند! . اینک بشنوید از زبان خبرنگاران یزدی ...

یزد ندا، در هفدهم مرداد ماه سال 1377، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد.


این روز نماد حق‌بینی و حق‌نویسی و گام نهادن در مسیر آگاهی بخشی و نیک‌اندیشی و روز اطلاع‌رسانی با سلاح قلم است. خبرنگاران سربازان فعال جبهه فرهنگی، جریان‌سازان بزرگ جامعه و وجدان‌های بیدار زمانه خویش‌اند که بدون پشتوانه مالی و امنیت شغلی یا روانی در فضایی سرشار از استرس، 24 ساعت شبانه‌روز برای احقاق حق و آگاهی و تنویر افکار عمومی در تکاپو هستند و این همان چیزی است که جمع کثیری از مسئولان و مردم آن را نمی‌دانند یا نمی‌بینند!

در اهمیت این روز مقام معظم رهبری فرمودند «روز خبرنگار، روز رعایت حریم قلم و اندیشه است، این روز یادآور حماسه‌آفرینی آن‌هایی است که بقای حقیقت را به بقای خود ترجیح می‌دهند.» امام خمینی(ره) نیز در زمینه تأثیر و حُرمت قلم بیان داشتند «امیدواریم بشر به رشدی برسد که مسلسل‌ها را به قلم تبدیل کند چرا که آن‌قدر که قلم و بیان در خدمت بشر بوده است، مسلسل‌ها نبوده‌اند.»


خبرنگار یزد ندا بمناسبت 17 مرداد از چند نفر از خبرنگاران خواست تا خبرنگار را در یک عبارت کوتاه توصیف کنند.


« محمد حسین صداقت» مدیر مسئول جام یزد ضمن تبریک روز خبرنگار به تلاشگران عرصه خبر و اطلاع رسانی در توصیف خبرنگار گفت: خبرنگار باید ببیند، بسوزد و بسازد.

 

« بهناز عسکری» خبرنگار روزنامه اطلاعات در یزد اظهار کرد: خبرنگار نبض تپنده تاریخ و روح پرسشگر جوامع بشری بوده و هست و رسالتی تاریخی برعهده دارد.
وی در توصیف شغل خبرنگاری گفت: شغل خبرنگاری اولا، زیان آور و ثانیا، صاحبش را به انواع بیماری های روحی و جسمی مبتلا می سازد و خبرنگاران جزء کم در آمدترین افراد جامعه هستند.

 

 

 

« محمد رضا حائری‌زاده» سرپرست و خبرنگار روزنامه کیهان در یزد خبرنگار را اینگونه معرفی کرد: شاید اگر خبرنگار را تولید کننده خبر بدانیم، به معنی واقعی آن برسیم، خبری که مستند، به روز و واقعی بوده و برای مخاطب تولید هیجان، اطلاعات روز و راهنمایی به همراه داشته باشد.
 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.