ID : 40645728
برخلاف وعده‌های داده شده؛

خبری از لاستیک دولتی در یزد نیست


برخلاف وعده‌های داده‌شده مبنی بر ارائه لاستیک با نرخ مصوب دولتی از سوی برخی شرکت‌های تایرسازی، خبری از فروش لاستیک دولتی نیست و قیمت لاستیک با نرخ آزاد روزبه‌روز افزایش می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری یزد رسا؛ «آغاز ثبت‌نام برای خرید لاستیک دولتی با قیمت مصوب»؛ این خبری بود که بهمن‌ماه در رسانه‌ها پیچید و خیلی از رانندگان که به دنبال خرید لاستیک با قیمت مناسب و دولتی بودند را امیدوار و خوشحال کرد. بنابراین خبر قرار بود شرکت‌های لاستیک‌سازی کویر تایر، بارز و ایران تایر، لاستیک را از طریق فروش اینترنتی به نرخ مصوب دولتی ظرف چهار تا هشت روز کاری به دست مصرف‌کننده برسانند؛ اما بررسی‌های‌ میدانی در شهر یزد حاکی از آن بود که هنوز کسی لاستیک با نرخ دولتی دریافت نکرده است. سایت شرکت‌هایی که قرار بود لاستیک با نرخ مصوب دولتی عرضه کنند هم بررسی شد اما گویا برنامه فریبکاری مردم در دست بوده و خبری از عرضه لاستیک دولتی نیست.

عرضه لاستیک با نرخ آزاد هم با آشفته‌بازاری و قیمت‌های سر به فلک کشیده همراه شده است. به‌طوری در هفته‌های اخیر برخی برندهای تایر افزایش 40درصدی قیمت را تجربه کرده است. بنا به گفته سخنگوی تایر سازان کشور، تولید تایر نسبت به سال قبل کم نشده و حتی ۲درصد هم افزایش تولید داشته‌ایم و کمبود لاستیک، افزایش قیمت آن و ارائه نشدن لاستیک با نرخ مصوب دولتی دلایل دیگری دارد.

به نظر می‌رسد، صادرات لاستیک توسط عده‌ای از سودجویان سیستم عرضه و تقاضای لاستیک را با تنش مواجه کرده است. اینکه هر کسی، یعنی هرکس که کارت بازرگانی داشته‌ باشد، می‌تواند تایر صادر کند، کنترل بازار لاستیک را از دست متولیان آن خارج کرده است. البته که صادرات لاستیک یک درد و قاچاق لاستیک در نواحی مرزی درد دیگری از کلکسیون دردهای بازار لاستیک است.

در این رابطه رئیس اتحادیه صنف لاستیک‌فروشان در گفتگو با پایگاه خبری  یزد رسا اظهار کرد: آن‌طور که در خبرها آمد عرضه لاستیک با نرخ مصوب دولتی از طریق ثبت‌نام در سایت برخی شرکت‌های تایرسازی صورت می‌گیرد اما هنوز از عرضه این لاستیک‌ها خبری نیست.

ناصر صادقیان ادامه داد: همان‌طور که در مصاحبه قبلی گفته‌ام تا زمانی که قیمت‌ها و نرخ‌گذاری‌ها فرمایشی و دستوری باشد، این نابسامانی بازار لاستیک ادامه دارد.

وی تصریح کرد: شرکت‌های تولید تایر اذعان دارند که به خاطر قیمت‌های دستوری متحمل ضرر می‌شوند بنابراین توزیع لاستیک در سطح نمایندگی‌ها را محدود کرده‌اند.

صادقیان با بیان اینکه برخی شرکت‌های تایرسازی یا صادرات انجام می‌دهند و یا اینکه لاستیک خود را به شرکت‌های خودروسازی عرضه می‌کنند، گفت: در حال حاضر لاستیک در سطح نمایندگی‌ها کم است و مصرف‌کنندگان برای تأمین لاستیک با مشکل مواجه شده‌اند.

معمولاً در آستانه عید نوروز بازار خرید قطعات یدکی خودرو رونق بیشتری می‌گیرد چراکه مردم درصددند خودروهای خود را برای سفرها نوروزی آماده کنند؛ اما امسال با چالش کمبود لاستیک و همچنین قیمت بالای لاستیک در بازار آزاد مواجه هستند. به نظر می‌رسد مسئولان برای حل این مشکل عزم خود را جزم خواهد کرد یا خیر...

انتهای پیام/ش

 

 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.