ID : 29824756
دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران ابرکوه مطرح کرد

خسارت و تلفات شدید در بافت قدیمی ابرکوه در صورت زلزله احتمالی/ احیاء و تعادل بخشی دشت ابرکوه برای مقابله با بحران خشکسالی


دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران فرمانداری ابرکوه گفت: بزرگترین تهدید در ایجاد خسارت های شدید و کاهش سرعت امدادرسانی هنگام بروز زلزله در ابرکوه، بافت های قدیمی، فرسوده و غیراستاندارد این شهرستان است.

به گزارش یزدرسا، مسلم غلامزاده مهرآبادی دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران فرمانداری ابرکوه، در گفتگو با خبرنگار سرو ابرکوه، اظهار کرد: شورای هماهنگی مدیریت بحران با هدف شناسایی و پیشگیری از بحران ها و حوادث بالقوه شهرستان، هر ساله بر اساس اعتبار و اولویت، پروژه هایی تعریف و تصویب می کند و در جهت افزایش آمادگی و کاهش خسارات ناشی از وقوع این حوادث اقداماتی انجام می دهد.

غلامزاده ادامه داد: مباحث و موضوعاتی چون برگزاری دوره های آموزشی عمومی و تخصصی ویژه شهروندان و مسئولین، با هدف بالابردن سطح آگاهی و آمادگی در مواجه با حوادث احتمالی نیز در دستور کار این شورا قرار دارد. بطور کلی سیاست مدیریت بحران در گام اول شناسایی و پیش بینی نقاط ضعف و بحرانی شهرستان و در گام بعدی حرکت در مسیر پیشگیری و مقابله با حوادث احتمالی است که با توجه به اعتبارات تخصیص داده شده در این حوزه  در سنوات مختلف میتواند کیفیت و کمیت متفاوتی داشته باشد.

غلامزاده ضمن اشاره به این مطلب که در دهه گذشته ابرکوه شاهد حوادثی چون بحران خشکسالی، سیل، طوفان و در موادی زلزله با شدت پایین بوده است، گفت: احیا و تعادل بخشی دشت ابرکوه در راستای مقابله با بحران خشکسالی، انجام مطالعات، احداث و ترمیم بندهای خاکی در مسیل ها و آبراهه ها جهت جلوگیری از طغیان سیل و کاهش خسارات ناشی از آن، از جمله طرح های بلند مدتی است که در شهرستان انجام شده است.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران فرمانداری ابرکوه عنوان کرد: اعطای تسهیلات بانکی کم بهره به متقاضیان جهت مقاوم سازی منازل مسکونی و مرمت بافت های فرسوده در شهرها و روستاها، برگزاری مانورها و کلاس های آموزشی، با هدف حفظ آمادگی شهروندان در برابر تهدید زلزله نیز در برنامه های کاری و سالانه مدیریت بحران قرار دارد و بصورت مستمر و مداوم هر سال اجرا می شود.


وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه الزام آور بودن نظارت سازمان نظام مهندسی بر ساخت و سازها، دریافت تاییدیه از این سازمان جهت صدور پروانه ساخت، اعطای تسهیلات ویژه و ارزان قیمت برای ساخت اماکن با مجوز، از دیگر فعالیت های موثر و مفید در جهت مقاوم سازی شهرک های جدید الاحداث و بافت های فرسوده در شهرها و روستاها بوده است.

غلامزاده تصریح کرد: با توجه به این موضوع که مساحت قابل توجهی از بافت شهرستان قدیمی و فرسوده است و متاسفانه از مقاومت و استحکام مناسبی در برابر زلزله برخودار نیست، شهروندان عزیز ضمن رعایت اصول و ضوابط نظام مهندسی در ساخت و سازهای جدید، نسبت به مقاوم سازی اماکن قدیمی و فرسوده خود نیز بصورت جدی اقدام کرده و موارد را مدنظر داشته باشند.

وی در پایان تاکید کرد: چرا که بزرگترین تهدید در ایجاد خسارت های شدید و کاهش سرعت امدادرسانی هنگام بروز زلزله در ابرکوه، بافت های قدیمی، فرسوده و غیراستاندارد است که متاسفانه بخش قابل توجهی از شهرستان ما را شامل می شود.

انتهای پیام/ ف




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.