ID : 38565625
معاون محیط زیست یزد:

خطرات هیبریدها بیشتر از گرگ و سگ های ولگرد است


حبیببی پور معاون محیط زیست استان یزد اظهار داشت: خطرات هیبریدها، بسیار بیشتر از سگ ولگرد است و نهایتاً هیبریدهای سگ گرگ، بیشتر به انسان و گله حمله می‌کنند.

به گزارش یزدرسا؛ حبیبی پور معاون فنی محیط زیست استان، با بیان اینکه مدتی است خبرهای مردمی مبنی بر حمله حیوان وحشی به دامهایشان شنیده‌ می شود افزود: در ماه های گذشته، چند مورد حمله حیوان مهاجم به دامهای اهلی در روستاهای شهرستان مهریز گزارش شد. از این رو، در اولین فرصت، یگان حفاظت محیط زیست، اقدام به گشت، رد زنی و نصب قفس زنده گیری کرد، پس از آن پایش و کنترل قفس به صورت روزانه انجام شد، اطراف قفس فقط رد گونه های سگ سان مشاهده میشد و سر انجام یک سگ ولگرد در قفس افتاد.

حبیببی پور افزود: علیرغم اینکه در سالهای اخیر خدمات خوبی از طرف شهرداری ها و دهیاری ها برای دفع پسماندها انجام شده، ولی هنوز هم پسماندهای زیادی در محیط زیست رها می شوند. علاوه بر آن، بعضاً لاشه های مرغ و دام ناشی از تلفات دامداریها و مرغداریها هم به صورت غیر بهداشتی در فضای باز و طبیعت تخلیه می شوند، که این موضوع به صورت ملموس باعث افزایش جمعیت سگ های ولگرد شده است. صرفنظر از مخاطراتی که افزایش جمعیت سگ های ولگرد برای جوامع انسانی و طبیعی دارد، بعضاً این سگ ها با گونه هایی از حیات وحش، نظیر گرگ و شغال جفت می شوند و هیبریدهایی را به وجود می آورند که خطرات آن هیبریدها، بسیار بیشتر از سگ ولگرد است.

معاون محیط زیست استان اظهار داشت: موجودی که از جفت‌گیری سگ و گرگ به وجود می آید از گرگ جسورتر و از سگ باهوش‌تر است، از انسان نمی‌هراسد و در شرایط عادی دشمن طبیعی چندانی ندارد، همچنین سگ‌های گله به علت مشترکات زیادی که با این هیبریدها دارند نسبت به آن حساسیت چندانی نشان نمی‌دهند، نهایتاً هیبریدهای سگ گرگ، بیشتر به انسان و گله حمله می‌کنند.

وی بیان داشت: گرگ‌ها فقط در شرایط فشار بیش از حد گرسنگی، آن هم در زمستان، به دام حمله می کنند، اما امکان حمله هبیریدها در هر فصلی وجود دارد.

حبیبی پور از دامداریهای حاشیه روستاها خواست تا از هر گونه رهاسازی لاشه های تلف شده مرغ و دام در طبیعت پرهیز کنند و برای دفع این لاشه ها، صرفاً مطابق با پروتکل های دامپزشکی و بهداشتی اقدام کنند، همچنین با حصار کشی مناسب، دامهای خود را  از حمله هر گونه حیوان مهاجم محافظت کنند.

معاون فنی محیط زیست در پایان گفت: مشارکت مردمی در این موضوع، همکاری با مسئولین دامپزشکی و محیط زیست و در صورت لزوم، گزارش به موقع تخلفات مربوط به دفع غیر اصولی لاشه های مرغ و دام، موجب کنترل جمعیت سگ های ولگرد و هیبریدهای آن شده و از حجم خسارت به جوامع انسانی خواهد کاست.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.