ID : 34335180
عضو هیئت علمی دانشگاه یزد:

خلیج فارس نماد هویت و تاریخ ایرانی است


عضو هیئت علمی دانشگاه یزد گفت: اهمیت خلیج فارس برای ما این است که این مسئله نماد هویت و تاریخ ایرانی و در واقع ریشه‌های ایران کنونی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد در گفت وگو با خبرنگار یزدرسا، با اشاره به دهم اردیبهشت روز ملی خلیج فارس گفت: خلیج فارس نماد هویت ایرانی ما است و چیزی که ما را در عرصه بین‌الملل با عنوان آن می‌شناسند همین خلیج فارس است.

ابراهیم طاهری با اشاره به اینکه مدت زمان زیادی از ایجاد واژه "ایران" نمی‌گذرد اظهار داشت: در اسناد مختلفی که وجود دارد هویت ما بیشتر تحت عنوان "فارس" شناخته می‌شود. لذا اهمیت خلیج فارس برای ما این است که این مسئله نماد هویت و تاریخ ایرانی و در واقع ریشه‌های ایران کنونی است.

وی با بیان اینکه خلیج فارس به نوعی هویت هستی شناختی ما است تصریح کرد: اگر در نظام بین‌الملل کنونی این هویت هستی شناختی ما از بین برود مسائل دیگر هم کارایی نخواهد داشت؛ لذا این مسئله برای ما ایرانیان اهمیت بسیار کلیدی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد تأکید کرد: از سال‌های طولانی گذشته اسم این دریا خلیج فارس بوده و تا همیشه هم خلیج فارس خواهد ماند.

طاهری افزود: چیزی که امروز تحت عنوان جعلی خلیج عربی توسط برخی کشورهای عربی استعمال می‌شود بیشتر مبتنی بر عملیات روانی و به نوعی جنگ نرم است.

وی ادامه داد: در واقع هدف آن‌ها این است که به واسطه عملیات روانی ما را تحت تأثیر و فشار قرار دهند این در حالی است که حتی خودشان هم می‌دانند  چنین ادعایی واقعی نیست.

این تحلیلگر مسائل روز یادآور شد: این واژه جعلی را بیشتر ملی‌گرایان عرب استفاده می‌کنند، اما روشنفکران و متفکران جهان عرب خودشان اذعان دارند که اینجا خلیج فارس است و خلیج عرب همان دریای احمر یا دریای سرخ است.

طاهری اضافه کرد: این واقعیت در آثار جغرافی‌دانان عرب و همچنین جغرافی‌دانان غربی هم وجود دارد. به‌طوری‌که آن‌ها از دو خلیج نام می‌برند یکی همین خلیج فارس است و دیگری هم خلیج احمر و یا دریای سرخ که به آن خلیج عربی می‌گویند.

وی با بیان اینکه جعل نام خلیج فارس بیشتر جریان‌سازی رسانه‌ای است که هیچ سند تاریخی برای اثبات آن وجود ندارد، خاطرنشان کرد: هدف از این جعل نام‌ها بیشتر ایرانی‌هراسی است و تلاش دارند تا غرب و اعراب را علیه ایران بسیج کنند. در واقع هدف ایجاد یک جنگ قومی در منطقه است که به واسطه آن به دنبال این هستند تا بگویند تقابل جدی بین اعراب و ایرانیان وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد با اشاره به اینکه این تقابل از سوی آن‌ها حساب شده است گفت: ما نباید در این رابطه منفعل عمل کنیم چرا که آسیب‌هایی را به دنبال خواهد داشت. بر همین اساس باید همت کنیم تا در عرصه رسانه‌ای و دانشگاهی به این واقعیت تأکید کنیم و حتی لازم است که در دانشگاه‌های داخلی و بین‌المللی کرسی‌های خلیج فارس برگزار کنیم.

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.