ID : 17432656
جلوه ای از اقتصاد مقاومتی در بافق

خواص درمانی گوشت شترمرغ مرا ترغیب به پرورش کرد/دولت مجموعه پرورش شترمرغداری ایجاد کند


یک فعال در زمینه اقتصاد مقاومتی گفت:دولت اگر بخواهد در راستای اقتصاد مقاومتی و گسترش این طرح گام بردارد ابتدا منطقه ای را دور از شهر به صورت مجتمع شترمرغداری با تمام زیر ساخت های اولیه آماده سازد.

به گزارش یزدرسا؛ جواد درویشی دامدار وکشاورز بافقی عمری در عرصه کشاورزی ودامپروری فعالیت دارد.خبرنگار بافق خبر،برای بررسی دلایل پیشرفت وی در پرورش شتر مرغ و مشکلات موجود در این مسیر با وی به گفتگو پرداخت.

از چه زمانی در امر دامداری مشغول بوده اید؟

 کشاورزی ودامپروی میراث اجداد ونیکان بنده هست. بنده در ابتدا گاوداری داشتم ولی‌ به علت مشکلاتی از قبیل دور بودن از کارخانه لبنیات در مرکز استان وبالا بودن هزینه ها تعطیل کردم.

چرا تولید گوشت شتر مرغ را بر مرغ ترجیح دادید؟

به خاطر بیماری یکی از اقوام می بایست گوشت شتر مرغ از مرکز استان تهیه میکردیم. بعد از این جریان به فکر پرورش شتر مرغ افتادم. از دکترها خواص گوشت شتر مرغ را پرسیدم و به این نتیجه رسیدم تا پرورش این نوع مرغ را شروع کنم.

در مورد نحوه پرورش شتر مرغ بیشتر برایمان بگویید؟

دو نوع شتر مرغ یک نوع مولد ویک نوع گوشتی نگهداری و پرورش می دهم. در صورت نیاز،از طریق شتر مرغ مولد و دستگاه جوجه کشی برای خودم جوجه تولید می کنم.

وضعیت بازار شتر مرغ چگونه است؟

قیمت تخم مرغ نطفه دار حدود ۱۰۰ هزار تومان وقیمت جوجه یک ماهه آن حدود ۲۰۰هزارتومان است. دوره نگهداری آن ۱۲ ماه تا ۱۴ ماه طول می کشد وهر شتر مرغ حدود ۳۵ کیلوگرم گوشت دارد.

 پیشنهاد شما به دولت برای فراگیر کردن این شغل؟

دولت اگر بخواهد این طرح را در بافق گسترش دهد ابتدا منطقه ای را دور از شهر به خاطر شرایط نگهداری که دور از سر وصدای این حیوان باشد به صورت مجتمع  شترمرغداری با تمام زیر ساخت های اولیه آماده سازد.

سپس به جوانان متقاضی زمین و وام برای ساخت مکان بعنوان سرمایه اولیه با سود کم در صد وبلند مدت پرداخت کنند .آن وقت می توان یک مجتمع پرورش وتولید گوشت شتر مرغ داشت.

نظر شما در مورد به صرفه بودن این کار؟

اگر زیر ساخت ها و وام کم بهره وبلند مدت از طرف دولت پرداخت شود با احداث هر یک پرورش شتر مرغ می توان کانون یک خانواده را رونق داد ودرآمد آن خرج زندگی آنها را تامین میکند.

شرایط سازگاری شتر مرغ در بافق چگونه است؟

با توجه به اینکه شترمرغ با آب هوا بسیار سرد وبسیار گرم سازگاری دارد به راحتی می توان بدون امکانات وهزینه برای گرمایش نگهداری کرد. خوارک شتر مرغ را می توان تهیه کرد وبعضی از محصولات همین منطقه مثل خرما تهیه کرد.

summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.