ID : 19848970
یار غار صالحی هم برجام را زیر سوال برد

خورشید تابان برجام تا ابد پشت ابر نمی ماند!


اکنون و هر چه از روز آغاز توافق می گذرد اظهارات و موضع گیری های نادرستی که در این خصوص اتخاذ شده بود بیشتر نمایان می شود و حنای توجیه نیز رفته رفته رنگ می بازد.

به گزارش یزد رسا، عصر فرهنگ نوشت: «ارنست مونیز»، وزیر انرژی آمریکا است. مونیز از اعضای تیم مذاکره کننده آمریکا و همان فردی است که در جریان مذاکرات برای تولد نوه صالحی به وی هدیه داد و متقابلاً هدیه ای دریافت کرد.
مونیز که در مذاکرات نقش پلیس خوب را بازی می کرد اخیراً در مصاحبه‌ای (روز جمعه 8 آوریل/20 فروردین) لفاظی‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مبنی بر پاره کردن توافق هسته‌ای با ایران را اقدامی غیرعقلانی توصیف کرده اما تأیید کرده که چنین اقدامی «از لحاظ فنی امکان‌پذیر است.»
به بیان دیگر برجامی که دولت تدبیر اصرار دارد آن را فتح الفتوح و آفتاب تابان بداند می تواند به راحتی توسط طرف غربی نقض شود. هر چند از همان ابتدا، یعنی زمانی که دولت روحانی توافق را محرمانه اعلام کرد و جزئیات را حتی از نمایندگان مجلس مخفی کرد می شد حدس دیپلمات ها چه ارمغانی برای ایران دارند. همان زمانی که حقوقدانان نقد برجام را با بیسوادی و ترسویی همطراز کردند می شد حدس زد این همه فرار از پاسخگوئی بی دلیل نیست. 
این بخش از اظهارات مونیز دو حقیقت را آشکار می کند. نخست اینکه طرف غربی علی رغم دستاوردهای بسیاری که برجام برایش داشته (از تعطیلی صنعت هسته ای گرفته تا ایجاد سرخوردگی برای مخالفان جهانی سیاست های سلطه طلبانه غرب و بهره مندی از دلارهای بلوکه شده) هنوز هم چشم طمع به کشور ما دوخته و با توجه به تلاش دولت مردان دولت تدبیر برای توجیه نقض عهدهای مکرر هر روز برای اینکه امتیاز جدیدی بگیرد، حریص تر می شود. نکته ای که برخورد جدی ونه ایمیلی  دولتمردان را می طلبد.
نکته دوم اینجاست که دولتمردان تا قبل از برجام از افکار عمومی درخواست می کردند که نقد را به بعد از توافق موکول کنند. بعد از توافق هم اعلام کردند توافق صورت گرفته و دیگر نقدها ارزشی ندارد. با این اعتراف مونیز مشخص می شود توافق آنقدری هم که می گویند غیرقابل برگشت نیست. مگر اینکه دیپلمات ها افتخاری دیگر آفریده باشند!
همچنین بخش دیگری از اظهارات مونیز ماهیت پلیس بد مذاکرات را هم افشا کرد. مونیز که چند روز پیش برای گفت‌وگو با مقام‌های رژیم صهیونیستی درباره «برجام» به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده بود در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم اکنون توافق هسته‌ای با ایران را پذیرفته است.
«نتانیاهو»، در زمان جاری بودن مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بارها توافق با ایران را «اشتباه تاریخی» و تهدیدی علیه موجودیت رژیم تحت امرش خطاب کرده بود.
پیش از این حامیان دولت و سینه چاکان توافق ساده انگارانه دلسوزان نظام را به بهانه همنوایی با نتانیاهو سرزنش می کردند و اظهارات وی را دلیلی بر تاثیر مثبت برجام بر کشور بر می شمردند.
اکنون و هر چه از روز آغاز توافق می گذرد اظهارات و موضع گیری های نادرستی که در این خصوص اتخاذ شده بود بیشتر نمایان می شود و حنای توجیه نیز رفته رفته رنگ می بازد. عدم لغو تحریم ها، عدم آزاد سازی پول های بلوکه شده(که نهایتا دولت روحانی را مجبور به خرج کردن آن در اروپا کرد)، عدم باز شدن سوئیفت، اعمال تحریم ها و محدودیت های جدید آن هم بعد از برجام باعث آگاهی و بیداری بیشتر مردم شده است.
روحانی برجام را آفتاب تابان خواند، بلی ولی جناب روحانی! خورشید همیشه پشت ابر نمی ماند و بالاخره مردم خواهند فهمید چه در غلطانی داده اید و چه آب نباتی نصیبمان شد.
رسول محتشم
 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.